BRP stämmer Arctic Cat för patentintrång

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Elaka tungor i USA säger att Arctic lyckats med det nya chassiet och även Polaris vilket gör att BRP tappar marknad i rasande takt. Personligen kan jag då inte fatta hur fan man kan ta patent på en körställning!? Lär ju ta några år innan detta är löst
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Polaris har väl haft pyramidram sen 2005. Borde inte dom också åka på stämning? För ski-doo var väl först?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Haha du ser där. Man blir inte förvånad. Men skumt att Polaris inte fått något.

Om inte annat får dom väll böter för 2012 års modeller. För 2013orna blir väll lagliga? Om nu patentet är taget 03 då reven kom. Och det räcker väll bara över en 10 års period?(har säkert fel, men det är så jag förstått det där med patent på sådana här saker).
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Tycker att det är konstigt att inte BRP har stämt dom redan 2008 då Twin-Spar chassit kom, för det är ju en pyramidliknande ram. Kan det vara för att Arctic kommit med ett nytt revolutionerande chassi 2012? Och varför stämmer dom inte Polaris som också har en pyramidram? Jag läste på ett amerikanskt forum att BRP var intresserade av Arctics Diamond Drive för några år sedan, men Arctic vägrade dela med sig av deras teknik trots att BRP erbjöd dom hjälp med insprutnings-systemet. Sen har Polaris och BRP delat med sig av till exempel Ski-Doo's R.E.R-back som Polaris kallar P.E.R.C. Så något sorts samarbete måste det ju vara. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Samarbeten inträffar nog bara då båda parterna tjänar på det. Och nu finns det väll inget som arctic har, som brp är intresserad utav.

För övrigt förstår jag att arctic inte bytte DD emot insprutningen, då jag inte tycker brps system är bättre än AC. Iallafall inte bränsleförbrukningen. Men kanske förbränningen om det handlar om EPA-Krav kan spela in.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Tycker att det är konstigt att inte BRP har stämt dom redan 2008 då Twin-Spar chassit kom, för det är ju en pyramidliknande ram. Kan det vara för att Arctic kommit med ett nytt revolutionerande chassi 2012? Och varför stämmer dom inte Polaris som också har en pyramidram? Jag läste på ett amerikanskt forum att BRP var intresserade av Arctics Diamond Drive för några år sedan, men Arctic vägrade dela med sig av deras teknik trots att BRP erbjöd dom hjälp med insprutnings-systemet. Sen har Polaris och BRP delat med sig av till exempel Ski-Doo's R.E.R-back som Polaris kallar P.E.R.C. Så något sorts samarbete måste det ju vara. :)

Polaris fick backsystemet av brp pga att brp hade snott delar ur boggiesystemet
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det här är ju skitkul, nu förstår jag hur fotbollsentusiaster känner sig när det är nån viktig match..
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Arctic cat fick väll r.e.r för att BRP skulle få använda kattnamn på sina modeller (LYNX)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Arctic cat fick väll r.e.r för att BRP skulle få använda kattnamn på sina modeller (LYNX)
Jo för Ski-doo ägde ju inte Lynx innan men ens komme på RER...

Nä men som nån skrev tidigare så har jag för mig att Polaris fick sin "PERC" för att Ski-Doo stal den beryktade PPS konstruktionen (har jag för mig iaf). Vem som vann på den dealen får ni avgöra själva..

A-C fick väl sin motorvändar back (va fan heter den?) för att patentet gick ut helt enkelt:)

Tror Ski-Doo inte stämmer Polaris av den enkla anledningen att dem själva åkte på en rejäl näsbränna när dem stal från dem.
Men helt klart känner sig Ski-Doo hotade. Deras mountain program får ju inte direkt över mkt beröm av "proffsen".
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
PPS=Pauli Pippola Suspension. Inget stulet där. Däremot är det lååångt innan, det handlade om den bakre saxen i edgeboggien. Den boggien vände ju upp och ner på hur en boggie skulle fungera, därav deras byteshandel mellan RER och saxen. Win win situation.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
PPS=Pauli Pippola Suspension. Inget stulet där. Däremot är det lååångt innan, det handlade om den bakre saxen i edgeboggien. Den boggien vände ju upp och ner på hur en boggie skulle fungera, därav deras byteshandel mellan RER och saxen. Win win situation.

Ja va fan jag skrev ju fel:p PSS eller va fan den hette vare jag tänkte på, den dära dämparen som ingen gillade iaf. Den som skulle vara mjuk och hård på samma gång, var det PSS den hette? Aja.

Men jaha ok det var sax konstruktionen dem handlade med, ja då vare ju en bättre affär för Ski-doo:p
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Klockrent

BRP is requesting that Arctic Cat halt production of the infringing models, that it destroy those in stock, and is seeking monetary compensation for the infringement.
Jag tycker den nya Katten ser otrolig ut, och jag hoppades tidigt på ett bra år för dem. Deras äldre chassi har jag aldrig förstått, eller kört, så de ska jag vara tyst om.

Men detta är såå spännande, that it destroy those in stock.
Kanadensarna låter som de fått samma stenar som idioten Bush hade, vid de tillfälle han först sa "you are either with us or against us".

vi får se vad som händer helt enkelt.
Viktigt att poängtera, också, är att alla som tycker detta är fel, och samtidigt äger en Apple produkt, de blir automagiskt dumförklarade. Detta är ändå inte helt Offtopic, då allas vårt favoritföretag att älska eller hata, Apple, är rätt ivriga på att stämma sin omgivning de med.
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
ajsman:

Kille p12?

____________________________________________________________________



Klart meningslöst inlägg ajsman
-det jag hört var att skidoo ville sälja Lynx i Nordamerika vilket Arctic hade ensamrätt på.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ecke: Ajsman ansåg att ditt inlägg var lika värdigt som att en pojke på 12år hade författat det hela.
hans svar låg ungefär på samma nivå,

förstör inte denna tråden med sådana påhopp, gör inte de tack.