MIG-svetsa aluminium, vad är fel?

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Hallå!

Håller på och testar att svetsa lite aluminium med mig svetsen. Det blir helt kasst!

Kan förklara felet såhär. Om ni någon gång svetsat plåt på en bil och sedan råkat svetsa i en tennspackling så vet ni hur det fräser utan att svetsen bygger på med något material.
Det är precis det fenomenet jag får då jag försöker svetsa på skoterchassit. All trådsmälta lägger sig mest som en kula på munstycket.

Använder en kemppi mig 150A trefas svets.
Mison Ar som skyddsgas.
Denna tråden: *Länk till biltema*

Slipar ren ytorna med vinkelslipen så dom blir helt rena alldeles innan jag svetsar. Testade att polvända svetsen också utan resultat.

Misstänker att det är tråden som kan vara boven.
Några idéer?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Du bör köra med ganska klen strömstyrka och mycke matning, men det kanske du redan testat ?
Har en kompis som kör med precis den där tråden och det funkar då fint så tror inte felet ligger där.
 
R

räsern

Jordar den bra? Trådmatningen? och spänningen kan det vara, men antar att du provat allt :)
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Ska prova med lägre strömstyrka. Kör alltid på max när jag svetsar vanlig plåt så jag gjorde det nu också.
Skulle kunna vara att den jordar dåligt för klämman är kass. Men det fungerar kanonbra till järn/stål.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Du kan inte köra strömmen på max när du svetsar alu, utan du bör ha mycket matning och lite ström.
På min svets har jag 8 lägen för ström och 8 matning, skulle jag svetsa tunnare alu så skulle jag inte köra mer än 1-3 på strömmen och ungefär 5-7 på matningen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Finns ett par starttips:
Nr 1: Renlighet, det ska vara helt rent där du ska svetsa och det innebär att man INTE får slipa med vanliga rondell/slipskivor, dom fäller ut bindmedel på aluminiumet. Ska du slipa så använd lamellskivor. En ren rostfri stålborste är också bra/ett måste.
2: Det brukar sota en hel del när man migar Alu, så man är i det närmaste tvungen att svetsa frånsvets, dvs pistolen ska peka från smältan så man inte svetsar över sotet. Använd stålborsten för att borsta bort sotet vid omstart.
3: Renlighet
4:Renlighet
5: renlighet

OSV

När jag Migat Alu brukar jag ha jört med rätt hög ström, (Alu led bort värme fort) och en jävulsk trådmatningm men det är väl en fråga om vilken utrustning och material man har.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Är det inte enklare att tiga chassit?

Precis vad jag tänkte säga, om inte annat blir det ju mycket hållbarare och finare!
Skulle inte ge mig på att MAGa ett chassie..
Som nån sa innan är det viktigt med mycket trådmatning då sjukt mycket tillsatsmaterial går åt när man svetsar aluminium.
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Ska man vara petig så funkar det inte med mag, utan det är mig man använder. :)
Och som sagt, slänga upp 10-20 papp på en tig är inget man bara gör.
Jag ska svetsa ihop lite sprickor i ett chassi. Testar att migsvetsa. Funkar det bra så slipper jag ju lämna in såna småsaker för svetsning.
 

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Vad menar du? Slangpaketet? Det är det vanliga slangpaketet jag använder. Trådmatningen är lite instabil, men det är inget större problem. Har störst problem med att tråden svetsas fast i munstycket. Har 0,9mm tråd och 1,2mm munstycke.

Har testat lite mer idag och det går då bättre i alla fall. Har sänkt strömstyrkan och har trådmatningen på max. Gör ren ytan med negerkrull och stålborste istället för kapskiva nu.
Men det känns ungefär som att jag löder istället för att svetsa. Smältan lägger sig uppe på som kulor tills jag bränt på ett tag. Först då smälter det ut, ungefär som lödtenn.
Har också märkt att det slår sig väldigt lätt med aluminium!! Det var inte det lättaste det här.
Jag har då lyckats svetsa igen två hål för kylarslang i tunneln med dugligt resultat hittills.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Håller med JAAG att renlighet är det absolut viktigaste när man svetsar alu med MIG, jag använder bara en stålborste som jag vet att jag har använt på alu samt aceton för att rengöra ytorna som jag ska svetsa..
 
R

räsern

Ställ in svetsen på en ströbit alu på samma gods tjocklek, låter endå som genombränningen
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Precis vad jag tänkte säga, om inte annat blir det ju mycket hållbarare och finare!
Skulle inte ge mig på att MAGa ett chassie..
Som nån sa innan är det viktigt med mycket trådmatning då sjukt mycket tillsatsmaterial går åt när man svetsar aluminium.

MIG ;)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Jag reparerade ett chassie i fält för några år sedan. Lödde ihop det med OK 9650(esab), gick över förväntan!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Trodde du viste vad en trådledare är om du håller på med svettsning .

Fins olika trådledare som ligger i slangpaketet , stål , vanligtvis för koppar tråd och fluss tråd , plast om man skall köra alu ..

Skall man lyckas bra med mig/mag och alu , då skall man ha en riktig maskin !!!! .dom är DYR , men man får fina svetsar med dom .

Kör själv bara med Tig , Migatronic 450
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Matarverk i svestspistolen skadar heller inte, det går endå om man kör kort slangpaket. Men det är det bästa...
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Slänger in en liten brasklapp. Vi har en esab 240 eller 280 (kommer fan inte ihåg riktigt) ståendes i garaget som vi inte använder. Skulle man kunna svetsa alu med den? Kan man byta bara trådledaren i slangpaketet isåfall? Nu är det ju inte så att vi svetsar i alu varje dag utan så att istället för att bara ha esaben ståendes så kanske man kan få lite nytta av den.