Manualer till snöskotrar (FTP)

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hejsan

Försöker surfa in på sidan:
ftp://daim.ath.cx
men webläsaren står bara "o syurrar på " utan att något händer.
tänkte kolla hur de e me skidoo xp servicemanual, har en sån att lägga upp om den ej redan finns.

men vad är max fil storlek?

~G
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Strålande initiativ!

Någon vänlig själ som har möjlighet att lägga upp service manualen för Arctic cat 2005?

Alternativt svara på om det skiljer något nämnvärt mellan 2005 och 2006 eller om man kan använda sig av 2006 års manual till en 05:a? Är F7:an som det gäller.
Kul att du gillar det! Det är så gott som samma från 2004-2006, 2007 är jag inte säker.

Hejsan

Försöker surfa in på sidan:
ftp://daim.ath.cx
men webläsaren står bara "o syurrar på " utan att något händer.
tänkte kolla hur de e me skidoo xp servicemanual, har en sån att lägga upp om den ej redan finns.

men vad är max fil storlek?

~G
Fungerar för mej, men vi har lite problem med bredbandet så kan ha med det att göra. Vänta bara lite grann så borde du komma in. Någon max storlek finns ej, du kan ladda upp en film om hur du filar kolvringar till rätt gap på 2gb om du så vill. :)
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hur ser det ut med de olika tillverkarnas programvaror för att köra diagnostik på skotrarna? Kanske skyddade och "olagliga" att tanka upp?
Ja det är dom nog, men servicemanualer är ju också copyright-material så FTPn har redan "olagliga" filer uppe. Vilket borde innebära att det går bra att ladda upp även det du föreslog.
(med servicemanualer menar jag inte vanliga manualer/sprängskisser som är gratis utan rep/servicemanualerna.)
Inte för att vara sån men rätt roligt att en tråd som uppmanar till fildelning kan vara "klistrad". Eftersom att detta är okej så borde en tråd med länkar till sidor där man kan ladda hem skoterfilmer också vara okej eller ?


Tror jag har några manualer också som jag kan kasta upp utifall att någon behöver.
 
Last edited:

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ja det är dom nog, men servicemanualer är ju också copyright-material så FTPn har redan "olagliga" filer uppe. Vilket borde innebära att det går bra att ladda upp även det du föreslog.
(med servicemanualer menar jag inte vanliga manualer/sprängskisser som är gratis utan rep/servicemanualerna.)
Inte för att vara sån men rätt roligt att en tråd som uppmanar till fildelning kan vara "klistrad". Eftersom att detta är okej så borde en tråd med länkar till sidor där man kan ladda hem skoterfilmer också vara okej eller ?


Tror jag har några manualer också som jag kan kasta upp utifall att någon behöver.
Jag personligen tycker att det är jävulskt stor skillnad på att ladda upp en film som någon slitit för och vill ha någon krona, än att ladda upp en manual om hur DU lagar DIN skoter som din TILLVERKARE har gjort. Sen är det fullt lagligt att ladda upp dom, samt ladda ner om du har en sån skoter. Det har blev mycket bra bemött på "andra sidan" när det fanns. Menade på att det var mycket mycket bättre än att köpa av dom som säljer böckerna via t.ex ebay, för DET är tydligen olagligt. Dvs ta betalt för dom. Men tillverkarna själva bestrider ju inte detta på något sätt.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är vad jag läst mig fram till :)
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag personligen tycker att det är jävulskt stor skillnad på att ladda upp en film som någon slitit för och vill ha någon krona, än att ladda upp en manual om hur DU lagar DIN skoter som din TILLVERKARE har gjort. Sen är det fullt lagligt att ladda upp dom, samt ladda ner om du har en sån skoter. Det har blev mycket bra bemött på "andra sidan" när det fanns. Menade på att det var mycket mycket bättre än att köpa av dom som säljer böckerna via t.ex ebay, för DET är tydligen olagligt. Dvs ta betalt för dom. Men tillverkarna själva bestrider ju inte detta på något sätt.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är vad jag läst mig fram till :)
Tror nog att det är någon som slitit med att göra manualerna också, visst dom är ju anställda av tillverkarna men dom som gör filmer får ju betalt av filmbolaget. (syftar på större filmer nu såsom slednecks osv.)

Är rätt säker på att du har fel i att det är fullt lagligt att ladda hem rep/servicemanualer, tillverkarna tar ju betalt för dessa. Är ju samma sak som att ladda hem en kokbok om hur DU lagar DIN mat.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tycker inte att man kan jämföra servicemanualer med filmer.

Med filmer är ju filmen själva huvudprodukten.

De är ju inte som att vi sitter och laddar upp gratis skotrar på nätet. :)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Tror nog att det är någon som slitit med att göra manualerna också, visst dom är ju anställda av tillverkarna men dom som gör filmer får ju betalt av filmbolaget. (syftar på större filmer nu såsom slednecks osv.)

Är rätt säker på att du har fel i att det är fullt lagligt att ladda hem rep/servicemanualer, tillverkarna tar ju betalt för dessa. Är ju samma sak som att ladda hem en kokbok om hur DU lagar DIN mat.
Jo det är sant. Kan vara som du säger, dock har jag aldrig sett en "Disclaimer" som säger att boken ej får distributeras, och så länge det inte finns någon sån så är det fullständigt lagligt. Som att det ska vara olagligt att du lånar ut din bok till nån som ska byta kolvar. Att tillverkarna tar betalt för dom är ju lika självklart som att det kostar pengar att beställa hem nya papper från trafikverket. Med andra ord betalar du egentligen för pappret, så som jag förstått det. Sen är det ju såklart att om t.ex Polaris eller Lynx skulle trycka på om att dom inte finner det lämpligt att ha 2012 service manual här plockar jag ju såklart bort det omedelbart! Jag försöker ju inte driva något pirate bay här, utan bara ett gratis hjälpmedel för alla skoter-människor som vill veta mer om sin maskin när dom skruvar :)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Nu fungerar det, servern hade starta om och jag är på resande fot just nu så märkte det inte :)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har fått tag i 2012 års racemanual... dvs, en PDF som har mer eller mindre ALLT i sig. Moment, info om fjädrar, vikter, inslagsvarv, toleranser, installationsinstruktioner, kopplingscheman, etc. 470 sidor med goodies :)

FTP'n är dock nere just nu så jag kan inte ladda upp den.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Nu är den uppe..
Den hade startat om igen. Vet inte riktigt varför den gör så, men jag gör en daglig backup på manualerna så det är ingen fara om något skulle hända! :)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har lagt upp den nu... Ligger i Arctic Cat 2012-mappen och heter "Arctic Cat - 2012 - cat race manual.pdf" :)