Manualer till snöskotrar (FTP)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Har nu suttit och knåpat ihop en FTP server för manualer, som det är tänkt att alla ska kunna ladda upp sina manualer på så andra kan komma åt dom. Blev inspirerad av en kille som gjorde samma sak på ett forum från andra sidan havet, dock har han nyligen tagit ner den pga missbruk. Om det hela fungerar som det är tänkt kommer det till slut att bli ett arkiv med manualer till alla märken och alla årsmodeller, så slipper man leta sig svettig när man behöver veta något om sin maskin :)

För att ladda upp manualer behöver du en FTP klient som t.ex Filezilla som är gratis. Ladda ner/läser gör du direkt via webläsaren vart och när du vill.

Här är då adressen:

ftp://neko.servebeer.com
Användarnamn: snowmobile
Lösenord: manualer

Kom ihåg att ENDAST manualer samt tillhörande dokumentation så som servicemanualer, bestyckningstabeller, racinghandböcker osv är tillåtna att ladda upp!

Det går alltså att ladda upp och ladda ner samt skapa mappar men det går inte att ta bort, utifall att någon vill förstöra. Behöver något tas bort eller liknande så är det bara skriva :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Reactions: clövstav

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ett tips är att OMGÅENDE sätta upp regler för hur filerna ska namnges, annars är det så otroligt jobbigt att hitta rätt dokument...

Superbra initiativ!!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Märke_Modell_Årsmodell? T.ex. Yamaha_SW440_1978

dock bara en tanke..

Gissar att det är tänkt att ha "grundmappar" i rooten för respektive märke?

---

hade jag loggat in o kollat så var det redan gjort....
 
Last edited:

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Oj vad roligt att det gillas! :) Har lagt till en Polaris mapp, mycket pinsamt att jag missade det! Precis som Ulmerkott skrev vore det bra om man skrev märke_modell som filnamn och lägger in den i mappen för den årsmodellen, även vad det är för manual vore bra! Om det är en manual för flera olika årsmodeller är det bara att lägga in det under märket, eller hur tycker ni? :)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har lagt upp 2012 års M800 Sno Pro och 2012 års XF 800 High Country :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
lägger upp några lynx manualer.. 2008-2011

brp har nå strul med 2003-2007 så ja kunde inte ta hem dom.. lägger upp de andra iaf
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Servicehandböcker och racemanualer är väll det enda intressanta i min mening...
Bestyckningstabeller för specifika modeller är ju också trevligt.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
En fråga, bara... Det funkar även med servicehandböcker, bestyckningstabeller, racinghandböcker osv, eller?
Ja självklart! Allt tillhörande material som sprängskisser och sånt som är relevant får ju självklart mer än gärna läggas upp! Det jag huvudsakligen menade är att jag vill inte se en hög med filmer och sånt där, skulle ha förtydligat det lite mer.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ja självklart! Allt tillhörande material som sprängskisser och sånt som är relevant får ju självklart mer än gärna läggas upp! Det jag huvudsakligen menade är att jag vill inte se en hög med filmer och sånt där, skulle ha förtydligat det lite mer.
rensa lynx 2007 trasiga pdfer
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Riktigt bra, har letat rätt mycket utan framgång tills nu, och på svenska också!

Hittade dock en mindre bra sak;
"”Hoppa” aldrig med snöskotern. Detta bör man endast låta professionella stuntmän syssla med. Försök inte briljera. Var ansvarsfull." :(
 
Last edited:

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Vilken jädra bra idé! Som tidigare sagts så krävs en tydlig struktur på de hela, då kan de bli hur fint som helst :)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Vilken jädra bra idé! Som tidigare sagts så krävs en tydlig struktur på de hela, då kan de bli hur fint som helst :)
Precis, det krävs egentligen inget mer än att man skriver modell_vad-det-är och lägger det under rätt årsmodell och märke. T.ex ZR580_servicemanual.pdf och lägger den under Arctic Cat > 1997. _ är väl kanske lite onödigt men kan vara bra om någon har en webläsare eller dylikt som inte klarar av att hämta/läsa filer med blanksteg. Men tyck till om hur ni vill att det ska se ut och fungera, vad som är bra och vad som är dåligt! :)