Bygga skoterlyft

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
sizeCAJEDOKK.jpgSledlift1sm1.jpgSledlift1.jpg
149481_10150320537390055_597410054_15640178_3805043_n.jpg

Hade tänkt mej nått sånt här med vinsch typen då jag provade en lyft med vev och tyckte att den gick på grymt trögt.
Nån som kanske sitter på en sån som har ideer bilder mm mm.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jag har byggt en ganska exakt likadan med vinsch, fast jag gjorde vinschfästet löstagbart då man ofta är under skotern vid större projekt!
byggde även i tjockare profil än dom som säljs och den blev betydligt stadigare men även tyngre ...
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Smart! Hur gjorde du din mekaniska stop då?
Lägg gärna in en bild hur den ser ut.
Funderar också på att köra med band istället för wire
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Alexa är helt rätt ute, har du möjlighet så öka dimensionerna med 25-40 % för att göra lyften stadigare, spelar ju ingen roll om den väger 40 eller 70 kg om man har den i garaget, är den för klen så går det inte att skruva på vettigt sätt iom att det svajar och man blir bara heligt.....

Annars är denna helt okej och används av många ÅF då den har ett bra pris och håller bra kvalitet
http://www.verktygsboden.se/motorcykellyftar/lyftbord-med-plattform,-atv
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Har ett el lyft bord men vill ha så att mattan hänger fritt å dämarna helt utspända.
Ska även ha hjul under så man kan frakta skotern från infarten till garaget direkt.
Vad ska man ha ungefär för typ av profiler för att den ska bli nog stadig. Vill jhu dock inte att den ska bli för tung
 

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Jag köpte en gammal höj och sänkbar sjukhussäng för 150 kr och byggde om till skoterlyft med frihängande matta, nyttjade motorerna för höjning och sänkning. Kommer upp ca 65cm från backen.

 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag köpte en gammal höj och sänkbar sjukhussäng för 150 kr och byggde om till skoterlyft med frihängande matta, kan finnas en bild i mitt album på den, annars kan jag lägga upp en sen, nyttjade motorerna för höjning och sänkning. Kommer upp ca 65cm från backen.
Kreativt!! :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har ett el lyft bord men vill ha så att mattan hänger fritt å dämarna helt utspända.
Ska även ha hjul under så man kan frakta skotern från infarten till garaget direkt.
Vad ska man ha ungefär för typ av profiler för att den ska bli nog stadig. Vill jhu dock inte att den ska bli för tung
Har du elbord redan är det enkelt, sätt en krok i en takbjälke och en kätting från den, lyft max, kroka fast kättingen och sänk tills boggien hänger fritt, då har du dessutom vettig arbetshöjd

50*50 behöver du nog annars ha mot backen och i alla fall 40*40 för saxdelen
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Problemet med lyftbordet jag har är att det inte går att dra ut på infarten för att lyfta upp och rulla in skotern på.
Tänkte använda den typ dagligen dax mellan körningarna så att säga.
Men om jag skulle bygga med winsch skulle man köra med wire eller band? Vad tror ni?
Sen ritningen som ses på bilderna är det vettiga mått för höjd och längd?

Annars var den riktigt snygg den där lyften från sjukhus sängen.
Du har inga kontakter som kan fixa lös nån säng TOMPAN?
 

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Far på reprisen i Öjebyn, brukar komma in lite prylar då och då, där köpte jag min. Detta är en "förnimmelse" av en sjukhussäng, blev mycke skrot över efter jag var klar :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Last edited:

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Byggde en skoter Dolly som man kör upp på utan att lyfta med lite större hjul. Hade väll tänkt bygga mej en lyft nu nån gång när jag får tid. Tror dock jag ska köra på vinsch principen då skruvlyftarna jag provat gått så tungt.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Är det nån här som är intresserad av att köpa en Dolly så har jag en till salu. Skicka bara ett mail på jofa84@hotmail.com så skickar jag bilder. Dollyn har extra hög markfrigång med kraftiga hjul med broms. Den är justerbar i längd samt bredd + att den går att demontera i 4 delar så den går in i en vanlig bil vid transport. Lackerad på måleri samt att plattorna som skidorna går upp på har teflon plattor på sig för minska slitage på skidor och Dolly. Även plattan där mattan går upp är gummi belagd för bättre grepp.
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
JOFA kör absolut på vinch istället för skruv, jag satte vinch på den jag byggde och har aldrig ångrat mej
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Skulle ha byggt en, men det blev aldrig av.
Så jag köpte en från SleedStore....vilken soppa det blev!
Tog mer än 5 veckor att komma hem, då den försvann under transporten :mad2:
Tillslut fick jag en ny hem skickad. Fick själv jaga runt på postens terminaler kvällen 23 Dec för att få den.
Då är paketet i trasor..dom har packat 30kg stål i en enkel papplåda. :mmph:
Tur nog fanns alla delar med, utom bult + skruv.
Orkade inte reklamera, utan fixade egna skruvar. Lite ranglig, men gör sitt jobb.

Istället för att bygga egen, får jag modifiera för mer stadga och hjul
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Beställde också en från Sledstore. Den kom inom nån dag bara, men den var ju packad i en pappkartong som såklart gått sönder. Nästan alla bultar fanns med men inte två som man behövde för att bulta ihop delen som ska ligga på golvet. Eländet slutade inte där, för när jag monterat ihop allt så har dom svetsat fast ett av rören på veven på fel ställe vilket leder till att jag inte kan sänka den lägre än kanske 55cm.. En ny ska vara skickad iaf så får se hur den ser ut när den dyker upp..
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Kapar tråden lite till..
Dagen jobb var meck med min SleedStore lyft:
1. att svetsa ihop bult skarven i botten ramen.
2. svetsa dit hjul på ramen.

Men först kontroll att det inte regnar :wondering:...bara duggregn så fram med "vetsen"!

Började räta upp ramen innan svets.


Han inte mer än börja svetsa så börjar slangpaketet läcka gas...när det är lös så tar gasen slut :mad2: Blev SM i häng bananer..så jag hoppade över vinkeljärn som förstärkning på botten rammen.
Fick rulla ut TIG svetsen istället.
Hjulen på plats (biltema, får se om dom håller). Kanske skulle satt ett par hjul hitom svetsen/skarven.


Lyften i drift;



Nackdelen med hjulen är att lyften blir högre. Så det kan vara lite mickligt att få in den när skotern står på golvet. Men det beror ju på höjden på skotern förstås.

Nu väntar man bara på snö så skottkärre hjulen kan bytas mot skidor :weird:
 

Attachments