Dör vid fullgas i 10 sek iq rr

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Skotern går bra genom hela registret men efter fullgas i ca 10 sek så dör den och har ingen ork alls. Vad kan det bero på?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Månne det vara förgasar relaterat ? Öppna tanklocket lite och dra en testrepa, så har du iallfall uteslutit vakum i tanken. Alternativ 2 är at pickupslangen i tanken har gått av, när du accelerar far bensin bakåt å då går den torr.. Alternativ 3 så vette fan, blir bränslepumpen kass borde den inte gå alls. Lycka till !
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Skulle också gissa på att det är bränsle-relaterat.

Pumpen kanske inte klarar av att mata fram tillräckligt med soppa när man ligger på fullgas?.. bara en gissning.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Avlagringar i förgasaren från gammal bensin kanske. Ta isär och rengör i vilket fall, kolla att bränslefiltret inte sitter igen.
 

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Dör den eller blir den orkeslös? Om den dör, hur gör du då för att få igång den? Om den inte dör, kan det då vara att den bara går på en cylinder? Jag tycker också det låter som bränsle, men om motorn dör helt så tror inte jag på förgasare. Det borde inte vara samma fel på båda förgasarna, då är det nog troligare med pump, problem med vakuum osv som har skrivits.
Har felet uppstått plötsligt?
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Jag skulle tro såhär om jag får gissa vilt utan ytterligare information: din RR har originalmunstycken, de är överdrivet stora och suger ur flottörhusen snabbare än skotern pumpar soppa, din pickupslang kanske liger och bobbar vid ytan i tanken vilket ytterligare ställer till det då den suger luft ibland. Kan det vara så? Det samt pumpmembranet är det första jag skulle kikat på. Låter som sagt definitivt bränslerelaterat.
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Nu har jag provat alla olika förgasar inställningar med samma resultat, att den varvar bra i ca 10 sek sen börjar den blöddra och bli orkeslös och varvar ca 6000 som max. Har inte tagit upp soppa pumpen än och kollat membranen i dom.
Just nu har jag 400 munstycken, men 35 lågfart, nålen #2 och 0.9 luft, bränsleskruven 1 varv ut.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ifall du har nålen i läge 2 från topp, kan det vara aningen snålt på mellanregister. Annars tror jag du är safe, vissa har haft problem med att muttern på avgasgiljotinen lossnar. Men då borde den varva 7000. Den går inte in i något safe mode då, pga knacksensorn eller temp givaren ? Det finns även en O-ring i förgasarna som kan börja läcka, då är resultatet att den flödar. Och har man riktigt otur så kan man böja någon vevstake när man skall ta igång skotern. Man jag kan inte tro att din skoter lider av det, för den går väl bra på tomgång ? Och flödar väl ej ?

Min iq600rr var jävla skum ifjol, började hosta vid jämngas körning. Sedan om man gasade mera så dog den till och återhämtade sig sedan. Men en av gångerna när jag drog på så totaldog den i 3 sec, då såg jag templampan lysa 1 sec. Så In på service å in med ny tempgivare, men skotern var exakt likadan som före när jag fick den pånytt.. Så då blev ett antal kontakter genom gånget samt nya insugsgummin, och efter det har skiten funkat. Insugsgummina höll 1 sesong/2000km... så akta er för att smälta kolvar ni som kör Polaris, ski-doo å lynx har ju även samma fel..
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Jag har provat nålen på #3 också då tyckte jag att den började sura lite snabbare, men kan ha vara något jag bara tyckte. Och flöda gör den inte, hade kollat och dom är läker inget. Det låter som att vi har nästan samma problem, och insugsgummina är bytta inför säsongen. Och min kan börja hosta efter en tids körning med jämngas. Kan det vara någon kontakt som inte sitter som den ska då eller? Eller något som glappar? Tycker även att min drar för mycket soppa per mil också, ligger på kanske 5 liter milen också, har provat gå ner till 390, och upp till 420 och resultatet blir lika på allt. Funderar på att lämna in min på service också.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag har kört 2 sesonger med 420 huvud munstycke, 35 lågfart original paj (0.6) och nålen på läge 3 Kör på havsnivå i Finland, men när jag var till riksgränsen så gick den ganska skit uppe på fjällen :) Till denna säsong så är allt utom motor genomgånget, samt 0.9 paj, jag hade bra komp å ganska fina kolvar trots 4000km. Min ligger på 3 - 4,7 L milen.

Du kan ha liknande fel som jag hade, men det är jätte svårt för mig att avgöra ? Tändhattar och kablar/stift är ju även billigt och lätt att testa byta, för att utesluta en ytterligare felkälla. Det var även en till finlands svensk på detta forum som hade konstiga fel på sin RR ifjol. Han hade testat det mesta på sin, cdi box tänspolar etc. Men jag vet inte om han hittade felet till slut ?
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Humm, kan det vara något med DET sensorn som gör att den går in i något safe mode?