Polaris IQRR 600 förtändning?

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Detta blir mitt första inlägg samt tråd i detta forum, så hej på er!

Nu till mitt problem, köpte i höstas en RR600 -08 som tidigare ägaren har bytt CDI-box i förra våren, för att den inte gick bra, eller överhuvudtaget.

Detta fixade biffen för honom och körde ca 500km med den innan han ställde den och stå över sommaren 2011.

Nu idag när jag skulle ta premiärturen med den så var den allmänt boggig på tomgång och kraftlös på högre varv, så jag tänkte att det måste ju vara tändstiften kombinerat med gammal soppa.

Glad i hågen gick jag till närmaste mack och hämtade nya stift (BPR9ES) och ny färsk bensin, och bytte dessa med ett flin på läpparna - nu ska de bli åka av!

Men nej, om man har den på tomgång och "gasar till" så misständer den och skjuter ur avgasröret och på höga varv så känns det att den inte alls går som den ska, orkeslös och man kan känna och höra små tendenser till misständning.

På svänghjulet finns ju en graderad skala på 0-40 graders förtänding, så jag testade med strobolampan att kolla vad den ligger på - och till min förvåning så ser jag att förtändningen på tomgång är runt 25-26grader och varvar man upp den till runt 3500-4000 så sjunker förtändningen till 9-10grader..

Om jag inte tänker fel så borde tändningen bli aggressivare istället? öka förtändningen med varvet eller hur?

Hade även upp och kände på svänghjulet så att det inte satt löst och därmet orsakade störningar, men det satt fast. Har även testat byta tändspole, tändkablar, tändhatt, flera stift och startgas runt insuget - inga läckor där. Även haft isär och kollat alla kontakter till knacksensor, TPS, tempgivare osv.

Om förtändningen är för hög på tomgång kan det förklara varför den misständer och smäller, samt att tändingen vrids åt fel håll på högre varv orsakar orkeslöshet och eventuella misständningar.

Så min fråga:
Vad skall förtändningen ligga på när den går på tomgång? och visst borde förtändningen öka med varvet?

Samt vad kan vara fel då den vrider tändningen åt fel håll?

Uppskattar alla sorters funderingar, så diskutera på!

Mvh,
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Aha, okej, det visste jag inte.

Vilken påverkan har TPSen på förtändningen då?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
TPSen används ett mätinstrument och påverkar flera olika områden.
Tex så kommer CDIn gå in i sk. "RPM limit mode" beroende på kylarvätsketemp/gasutslag/varvtal m.m..

Finns mer att läsa om det in Servicehandboken, PMa om du är intresserad utav den.
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Ingen annan som har några ideér?

Testade idag att putsa ur förgasarna, men ingen skit fanns att putsa bort.

Har 420 mainjet och kör på havsnivå samt -5grader, så bestyckningen borde ju vara som den ska.

Fifan vad jag ångrar mitt första polaris köp..
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Har nu kollat över reedventilerna, och på ena cylindern så var 3 utav 16 ventiler otäta, inget enormt glapp men kan det vara dessa som spökar till det?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det var en från vasa trakten ifjol, som skrev om att han hade problem med sin RR. Kan det vara den skotern du köpt måntro ? Han hade testat byta tändspolar, tempsensor kollat tändplatta trigger givare, riktat veven osv.. Jag tror han var från vasa/Österbotten hållet iallfall. Men ja vet inte alls om han fick till den eller ej ?
Men jag tror inte att dina reedventiler orsakar att den går sådär enormt skit, men helst skall dom vara täta och inga blad/flikar skall vara borta.

Men du råkar inte ha löskontakt eller liknande då ? Min hade skumma fenomen ifol, puffade vid jämngaskörning och kunde dö till/ dö totalt emellanåt. Då byttes tempgivare, men den var fortfarande likadan när jag fick tillbaka den. Slutade med att jag lämnade hänga på styret när jag var ut på första rundan efter tempgivar byte. Då flashade templampan till i 2 sekunder, efteråt blev insugsgummin bytta ( 1st minimalt hål) samt alla kontakter genomgångna och isprayade med kontakt spray. Sedan dess har den gått. Men jag noterade vid min höst service, att kabarna från tändplattan skavde mot tunneln. Så även det blev fixat nu. Lycka till och skriv gärna vad felet var om du löser det !
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Jo, jag har sett nu när jag läst runt att det var en annan med problem här i vasa, har dock ingenaning om det är den jag har köpt.

Har hittills testat:

Tändstift.
Tändhattar.
Tändkablar.
Tändspole.
Dödarknapp.
Nödstopp.
Rensat förgasare.
Kollat reedventiler (visade sig vara i OK skick)
Nya insugsgummin (en liiten spricka i det ena)
Startgas runt vev och insug.
Kollat kontakter.
Kollat avgasventiler.
Testat köra utan ljuddämpare.
Kollat att pulssensor sitter fast.
Haft bort svänghjul och kollat att statorn sitter fast.

Nu idag hade jag lös statorn och förde till en firma som lindar om spolar och elmotorer, de mätte den och sa att den var iskick.

Tror du att en sned vev kan orsaka sådana slumpmässiga misständningar? De har bytt alla lager i nedre delen i förra vintern, så då har ju motorn varit öppnad senast.

Ja vettefan, ska eventuellt få låna en CDI box av en som jag känner här i Vasa, så då får man ju den utesluten om det inte fungerar med den.
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Talade just med föregående ägaren, och någon rem har han inte kört av, så att veven är sned känns inte direkt troligt.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ojdå du har legat i ordentligt, vi får hoppas att CDI boxen är boven i dramat nu då. Låter som att du gått igenom allt annat.
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Glömde säga att jag gjort komp. test tidigare också, PTOsidan 7,8bar Magnapullsidan 8,1bar.

Har nu testat ha igång den igen och kan konstatera följande:
Drar man ur Temp-givaren går den betydligt dåligare.
Samma gäller Knacksensorn.

Då borde ju dessa vara iskick.

Vad jag även kan konstatera är:
Tar man av tändstiftshatten på PTOsidan så går den rätt fint på tomgång och klarar av att varvas utan avgassmällar med endast Magnapullsidans cylinder.

Men!

Tar man av Magnapullsidans tändhatt och kör med PTOsidans cylinder går den ojämt, dåligt på tomgång, orkar ej varvas utan dör ut om man gasar, smäller och baktänder gör den också.
DOCK! ger man den lite choke så går den myycket bättre och slutar baktända och smälla. Det vill säga att PTOsidan går för snålt.

Då till det konstiga, har gått igenom förgasarna millimeter för millimeter, det finns INGENTING som är olika på dem, alla skruvar är identiskt justerade, lika munstyck osv.
Testade även att byta nålar mellan förgasarna och problemet stannar kvar i PTOsidan.
Har även kastat om avgasventilerna mellan PTO och Magna, men problemet lämnar kvar i PTOsidan.

Var även ut och provkörde för att se om något har ändrats, men nej, smäller och har sig helt sporadiskt samt att den ej varvar över 6900rpm.

Någon som vet hur högt en RR ska varva?

Eller andra tips, tror snart jag börjar böla då jag ej hittar något fel någonstans.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Har du kikat efter tjuvluft ? Packboxar,insugsgummin osv ?

Min RR jag hade varvade ungefär 8200rpm
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Har du kikat efter tjuvluft ? Packboxar,insugsgummin osv ?

Min RR jag hade varvade ungefär 8200rpm
Jes, sprutat startgas överallt och mycket, även nere vid packboxen på PTO sidan, ingen reaktion på varvtalet.
Insugsgummit är nästan nytt, så inga sprickor där.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Skulle ju kunna vara så pass liten läcka att du inte märker av den med startgasen.. och dom är ju lite bökiga att byta dom där packboxarna bara för att testa (bytte dom på min R för två veckor sen)

Att dra ut givarna medans den är igång är inte alltid ett bra sätt att kolla om dom är ok (i bilvärlden där jag jobbar så kan styrdon gå i limp home då) bättre att mäta upp dom men tyvärr har jag inga värden på dom dock
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Skulle ju kunna vara så pass liten läcka att du inte märker av den med startgasen.. och dom är ju lite bökiga att byta dom där packboxarna bara för att testa (bytte dom på min R för två veckor sen)
Förra ägaren hade in skotern till en verkstad och bytte packboxarna och alla lager i motorn förra våren, kvitto finns, men det är ju förståss ingen garanti för att de inte läcker, hur är det nu igen, slapp man på att byta packboxarna "utifrån" eller ska maskin klyvas?

Tycker att det borde synas om packboxarna läckte också? Det är torrt och fint runt dem på utsidan iaf.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Man måste dela på blockhalvorna för dom har ett spår som låser fast packboxarna

Jag bytte mina för att dom var lite fuktiga med olja sen så hade jag bekymmer med att en cylinder gick lite snålare den mot magnapullen

Och du har kollat allt kablage runt motorn så det inte ligger å skaver nån stans
skadade kablage kan ge roliga fenomen
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Okej, gissade det.

Hur pass stort bekymmer? Baktändningar och sådant eller bara olika färg på stiften?

Kablarna har jag nog kollat, tycker dock att inga kablar skulle kunna ge denna sorts symptom som jag nu kommit fram till, det borde vara bränsle/luft-relaterat.

Om den skulle dra så pass mycket tjuvluft genom en packbox så att den går såhär kasst, så borde man väl märka det när man i princip dränker packboxen/vevaxeln i startgas..?

Det märkligaste av allt är att just PTOsidans tändstift är mörkare än Magnapullsidans när man varit ute och kört en sväng. Tar den tjuvluft borde stiftet vara vitt/ljust.

Jävligt konstigt problem jag har lyckats få, allt säger emot sig själv, PTOsidan verkar få för lite bensin då den kvicknar till med choke, men enligt stiften går den fetare än Magnapullsidan då man varit ute och dragit en fullgas repa...
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
jag hade olika färg på stiften

Jo jag tror du kan utesluta packboxarna iomed att dom inte fuktar eller reagerar på startgas
Och med mörkare färg menar du då grå,vit,brun eller svart ?
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
PTOsidans stift är närmare svart än brun, medan Magnapullsidan är brun.

Men detta motsätter ju sig själv, då just PTOsidan verkar njuta av en skvätt choke när man testar köra cylindrarna skillt.

Och som sagt, inget fel eller stockat i förgasarna så långt jag kan se.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
och dessa 2 slangar från toppen från förgasarna sitter på plats i luftburken?
hur ser kolvtopparna ut om du kollar i tändstiftshålen, torr eller blöt? glansiga eller matt?