Polaris IQRR 600 förtändning?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Du nämner även att en reedventil inte är riktigt i skick, vilken sida sitter den på? Provat kasta om dem?
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
och dessa 2 slangar från toppen från förgasarna sitter på plats i luftburken?
hur ser kolvtopparna ut om du kollar i tändstiftshålen, torr eller blöt? glansiga eller matt?
Jo, de sitter på plats.

Kolvtopparna ser "vanliga" ut, svårt att sätta ord på det, men mera åt det matta och torra hållet.

IQ600RRSE skrev:
Du nämner även att en reedventil inte är riktigt i skick, vilken sida sitter den på? Provat kasta om dem?
Jo, detta är nästa på checklistan, hann inte testa det igår, men enligt 2 olika snöskotermekar som jag visade dem åt menar att de är i fullgott skick och inget som kan orsaka dessa problem.

Men jag ska kasta om dem senare ikväll ändå.
 
Last edited:

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
båda förgasarna är grundinställd i både luft och bränsleskruv?
inte för jag tror det har med ditt fel att göra, men 420mj tycker det låter mycket
åker också på 420mj men på min 800;P
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Jes, båda grundinställda.

420mj är vad som rekommenderas vid havsnivå och kallare grader, en RR har 450mj original...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
du har kollat riktigt så det inte är någon som dragit av spetsarna på bränsleskruvarna (en av dom iaf)?
vad har du luft resp bränsle på för inställning?
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Har faktiskt inte haft utskruvat bränsleskruvarna och kollat, bra tips!

Om jag minns rätt har jag bränsleskruvarna på runt 1.0 - 1.2 varv ut.

Nu även testat att kasta om reed-ventilerna, felet kvarstår i PTOsidan.
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Vilka luftskruvar är det då? jag ser då inget annat att ställa på än bränsleskruvarna nere på sidan av förgasaren (mikuni TM38)

Hursomhelst så var spetsen på bränsleskruven avdragen (PTOsidans förgasare) och glädjen som uppstod av att faktistkt ha hittat ett "fel" höll ju inte i sig länge..

Spetsen är så hårt fastkilad där längst innuti hålet att det dödsdömt att få ut den, ingenting får den att rubbas.. Någon som har nått hett tips? Testat tryckluft, slag, försökt komma åt med järntråd från andra sidan utan framgång.

Om inte annat så får jag ta och köpa en ny (begagnad) förgasare..
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
det ska ju sitta 2 små mässingskruvar i bakkant på förgasarna (luftskruvar) vet att de ska finnas på nyare förgasare, sitter iaf på mina TM40. men det ser du ju ev har du luftmunstycken som sticker ut mot luftburken.

ang den avdragna spetsen, dom är svår som själva fan att få ut. borra lite eller peta med nått fint verktyg.

tycker inte du ska vara bitter på polaris, utan du har tyvär råkat ut för en riktig klantskalle som skruvat;)
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Haha:D Jag vet att det inte är själva Polaris fel, men det är lätt att hata när det verkligen inte vill fungera.

Av en slump kom jag just över två stycken TM38 till riktigt riktigt förmånligt pris, så jag åker och hämtar dem imårron. På detta sätt får jag även en funktionerande bränsleskruv, som jag inte annars skulle få tag på över hela nästa vecka.

Hoppas den börjar fungera som den skall nudå!

Tusen tack för tipsen iaf! Alltid bra att ha någon att bolla ideér med! Kanske behövs mera tips ännu, jag vågar inte tro att den börjar gå som den ska gå ännu ;)
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
ÄNTLIGEN!

Var och hämtade de andra förgasarna idag, och har nu bytt ut den som spetsen var fastkilad i, och se på fan, den går! :D

Finns vissa tendenser till hostningar ibland, dock bara när man har haft i backen eller just startat den.

Men helt annorunda än förut, varvar som den ska. Måste eventuellt ställa nålen till #2 istället för #3 som den är på nu, för på fullgas kan den blöddra lite ibland.

Tusen tack för era tips, nu gillar jag min Polaris igen :lol:
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
går ner ett steg i MJ istället. sen utgår du från mittersta läget på nålen, man ändrar hela bränslekurvan när man justerar nålen.
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Var ute och körde några timmar idag, nu är den riktigt fin på tomgång och halvgas, men blöddrar på fullgas, kom väl aldrig över 7000rpm när motorn var varm.

Jag testade att byta luftmunstycke till 1,0 från 0,6 eftersom jag hade ett par 1,0 liggandes i garaget och det hjälper en hel del på höga varv, dock blev det inte 100% ännu.

Men detta är inte lösningen eftersom den börjar smälla när man pumpar på gasen när den står på tomgång med 1,0 luftmunstycke.

Att gå ner till 410mj och skruva tillbaka 0,6 luftmunstycken är väl lösningen precis som du skrev.

Har 400mj liggandes, men tror att dessa kan vara väl snåla när det kryper ner till -15 eller kallare.

Tror jag testar att skruva i 400mj nu, och beställer ett par 410mj så att jag kan byta om det blir kallare.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Kul som fan att den går bra igen då du kommer inte ångra att du köpt en IQ RR dom är grymt roliga att köra :)

eller nästan iaf glömde visst att läsa det sista du skrev :p
 

Granz

Aktiv medlem
28 dec 2011
56
0
1
Vasa
Jo, trivs redan efter en dag bättre med den än vad jag gjorde med min Rev under hela fjolåret!

Nu är det bara lite finjustering kvar att göra och det är ju lite roligt det också, på sitt sätt.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
tar upp en gammal tråd,

men fick du den nånsin att varva 8000 och gå hårt?

Har precis samma fel med min Fusion 600-06, bytt allt du har bytt och den är helt orkeslös, poffar då man håller jämn gas och går jämt med Ranger 550f 64hk i toppfart och acc.

den varvar max 7000
far man ut i djupsnön kan den hasa ner till 4000 varv och bara brööla..
Har även bytt förgasare men ingen skillnad.

Fick du den att gå perfekt eller? :)