Vad kan det vara för skillnad? Assault RMK/Switchback

E

ejwbegysv

Vad tror ni det är för skillnad på övre a-armarna på RMK Assault vs. Switchback Assault 2011?

Dom undre verkar ha samma nummer (2204428-458 LH) men övre a-armar har:
RMK Assault : 2204426-458 (LH)
Switchback Assault : 2204431-458 (LH)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hade Polaris -12 katalogen här på jobbet vet inte om det är exakt lika som 2011.
Det man kan läsa om spårvidden på -12:eek:rna är (mått i mm):

På Assault RMK: 1054-1080-1105
På RMK PRO 800: 991-1016-1041
På Assault Switchback står det bara: 1080 (förmodligen ej justerbar då)

Jämför man bilderna så ser man också att på RMK-Assault så är kulleden "naken" synlig medans den ligger inkapslad eller vad man kan kalla det på övre Switchback A-armen.
Omöjligt att se om det är några vinklar som skiljer.

Sen krängningshämmarstaget finns ju inte på Assault RMK men det sitter ju på nedre A-armen. Konstigt nog så är det bara Assault RMK som inte har det. Vanliga RMK ser det ut att sitta på (iaf på bilderna i 2012-katalogen).
 
Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Vanliga Rmk har kränghämmare, ja.
Spårvidden på Swb A -11 är fast medan den är justerbar på -12.
Fel. Spårvidden på SWB Assault -12 är fast på 108 cm.

EDIT
Och förresten, det sitter väl krängningshämmare på PRO-RMK också? Är väl bara Assault RMK som saknar hämmare.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Fel. Spårvidden på SWB Assault -12 är fast på 108 cm.

EDIT
Och förresten, det sitter väl krängningshämmare på PRO-RMK också? Är väl bara Assault RMK som saknar hämmare.
Då måste handlaren ha trixat med sin demomaskin för den har justerbar bredd,
Var även samma på Kalix maskiners demo.
Spårvidden justerar du väl på skidorna? har väl inget med a-armen att göra..
Det var apropå HenkeEdge:s inlägg.
 
Reactions: Mickdoo

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Då måste handlaren ha trixat med sin demomaskin för den har justerbar bredd,
Var även samma på Kalix maskiners demo.


Det var apropå HenkeEdge:s inlägg.
Det måste han ha gjort. Jag har nämligen en SWB Assault -12 själv och framvagnen (inkl spindlar och skidor) är helt identisk med dem som sitter på rush 600 & 800.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Hmm, okej, så här ligger det till, SWB Assault har en annorlunda framvagn jämfört med RMK modellerna, geometrin skiljer sig på en del punkter. SWB har samma framvagn som Rush modellerna, medan RMK modellerna har egen framvagn. A-armarna passar inte mellan dessa maskiner. Eller ja, dom passar fysiskt, men det är olika geometri, så tex kommer spindeln ha annan vinkel osv osv.
Justerbar spårvidd är det mig veterligen på alla SWB Assaulter också, det är liksom en feature som kommer med Gripper skidorna. Flytta bussningarna för å ändra spårvidd. Ingenting som har med maskinens framvagn å göra, utan som sagt, de är skidtypen som avgör om det är justerbar framvagn eller inte.
 

jirno

Aktiv medlem
10 jan 2012
66
0
6
Haparanda
på min går det å justera med två brikor antingen ha båda på var sin sida eller på höger eller vänster sida.. detta går inte å göra på dom skotrarna som har fast skilad rör vars bulten kommer, vi har försökt å ta lös den men sitter dom berg.. alltså inget med skidorna å göra..
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Jag kan då inte ställa spårvidden på min SWB assault! Skidan kan bara sitta på ett sätt! Finns inga distanser att flytta omkring!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Inte på fjolingarna tyvärr, men som sagt har jag sett en del tolvor med justerbart.
Jaa, det var årets modeller jag tänkte på. Förra årest hade väl SWB RMK framvagnen dessutom medan dom till i år fick Rush framvagnen...
Ja, jag har bara sett justerbara -12:eek:r, nya i butik och kompisar som äger dessa, både i Sverige å Finland.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jaa, det var årets modeller jag tänkte på. Förra årest hade väl SWB RMK framvagnen dessutom medan dom till i år fick Rush framvagnen...
Ja, jag har bara sett justerbara -12:eek:r, nya i butik och kompisar som äger dessa, både i Sverige å Finland.
Njaa, det är väl bara lite nya vinklar i år?
-11 är ju också mycket bredare än rmk.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Switchback Assault -11 har exakt samma framvagn som Rush 600 & 800 -11. 108 cm, ej justerbar. Till 2012 fick Rush 600 & 800 en helt ny framvagn (nya a-armar och nya spindlar) hämtade nästan rakt av från IQR. Således fick även Switchback Assault denna framvagn.

Switchback Assault har alltså hela tiden haft samma framvagn som Rush modellerna. 108 cm spårvidd och ej justerbar, varken i fjol eller i år.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Det är rätt stor skillnad iaf på våra swb/rmk i höjdled iom smalare framvagn , förutsatt att inte swb´n råkar vara ett måndagsexemplar :)

Kan även tillägga att skidorna inte heller på denna swb är ställbara.



Uploaded with ImageShack.us