Pantera 1000 frågor

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Hej

Jag står och väger om jag ska köpa en pantera 1000 -00.

Har några frågor jag gärna vill ha svar på :

1. bearcat-variatorn som sitter inte var någon hit. Stämmer det ?

2. Är det både primär och sekundär variatorn som är special ?

3. Dessutom läste jag att vevaxlarna kunde böja sig. Vad vet ni om det ?

4. Tydligen ska den ha fel tändkurva och kan avhjälpas med en speciell krysskil som ska ge dom 20 hk som saknas. Vad vet ni om det ?

5. Sedan vill jag fråga rent allmänt de som har erfarenhet av pantera 1000 om hur ni upplever maskinen.


Bästa hälsningar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Pantera 800/1000

Hej !

1. Tvärtom !! Du får både Lägre start utväxling & Högre slut utväxling !!

2. Ja. Båda variatorerna har större diameter än de vanliga 9-bultarna.

3. Nej inget speciellt problem med dem.
Det som däremot är problem på dessa motorer är den extra balans axeln som dessa
motorer har.
Men den brukar bara spöka på riktiga långmilare samt de motorer som är kraftigt
trimmade ( höga varv )

4. Det är sant att det sitter i en "Tamare" CDI/Tänd box i dessa motorer
som sänker bla. förtändningen.
På Garantin så byttes emellertid boxen, men riktigt som tidigare 800/1000 blev det inte.
Ja, det finns speciella "Kilar" att köpa som gör att man får tidigare tändning
kostar ca 150:- Men inte ger det några 20 Hk inte !!
Vidare så skall man öppna upp luftboxen.

5. Jag har en kompis som har kört 1100 mil med sin utan några som helst
problem förutom vanliga slit grejer som behövts bytas.
Det är ju en ganska stor maskin så det gäller ju att man är stark nog att bryta
omkring med den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
det jag har känt då jag kört 1000cc är att dom e inte så brutal på 0-100 men 70-130 e dom grymma / mvh micke
 

thunder 1000

Medlem
5 dec 2006
14
0
1
björksele
det är bättre att köra med 9 bultars variatorn.dom anda sprängs i småbitar.
vevaxeln är inte problemet det är balansaxeln byter man inte vattenpumpstätningarna med jämna mellanrum kommer vatten in till balansaxeln.som i sin tur skrotar block vev balansaxeln det kostar sällan under 20000:- att repa.men bli inte avskräckt att köpa för det,bytt tätningarna direkt efter köp så är du tryggad.
det är 161hk i -00 std med tändkil flyttar man tändkurvan 2,5 grad förtänd och får 171hk som -98orna.
den som påstår att dessa maskiner inter drar från början har inte kört bigblock 1000.fruktansvärt vrid och bottendrag finns ingen stopp dom matar på så länge du törs gasa och lite till.har själv en thundercat 1000-99 och har exprimenterat med det mesta på den.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Jag bromsade 156 hk och 140 nm på min Thundercat 1000 -01 precis innan raset.
Att det kostar runt 20.000 kr att laga dom, javisst man lämnar in på valfri verkstad och säger: fix it!
Min motor byggs nu med Tikka RaceHead, ProX kolvar och BOSS Trailportning, pluggade olje och vattenpumphål, kör på elvattenpump och oljeblandning i tanken.
Vevaxellagrena kan man köpa på Browns eller någon annanstans, jag hade 2 trasiga.

Notan hamnar på ca 15.000 kr trimmad o klar, så det är lite tolkningsfråga det här.
Byta vattenpumptätningar hjälper föga om det redan kommit in vatten/glykol i blocket.

Min motor rasade vid 380 mil, så det är olika för alla.
 

thunder 1000

Medlem
5 dec 2006
14
0
1
björksele
jämna mellanrum att byta vattenpumpstätningar är ca 100mil max.detta är en svaghet på dessa maskiner.380 mil och det ser ut som dina blockhalvor kid1000 då har det läcks länge.upp
rätt block
 

Harmon

Medlem
21 nov 2006
40
0
1
Västerbotten
Halloj ja oljeblanda i tanken e nog inte dumt jag personligen litar inte 100 på dessa pumpar men dom kanske funkar bra jag hadde en lynx 600 ho innan å den funkade då iaf bra...

Jo du kid.. då du portar cylindrarna så kommer du nog att åka på att *Nicasila* om dom efter nått år... fast det e ju inte svin dyrt heller.. för det släpper i portarna osv.... eftersom du slipar bort det i kanterna då den portas.... så kommer det stt *släppa* lite efter en tid.. fast inget alvarligt..

mvh

Jo just.
Snackade med.. Bengans å beställde en tändkil idag ... på -00 skulle den göra närmare 20hk.:eek:

Han sa det att -98 hadde 172hk o -99 hadde 160 nått i den stilen o -00 150 cirkus.... å eftersom dom hadde sänkt täningen 2,5Grader -99 o 4,0 grader på -00 erna... så men en 4 graders kil så kommer man tillbaka till -98 spec. som var då ..... låter ju iaf bra i teorin 20hk för 220:-... :D

fast undra om det stämmer i praktiken..:rolleyes:

svara gärna nån som testat å bromsat...

mvh
:D :D
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Tja nicasila om cyllarna, vi får se hur det ser ut när det händer.

Tändkilar, är det en skröna eller ger det verkligen 20 hk??

Jag har ju min motor i delar just nu så man borde ju passa på....
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"BB" 800 / 900 / 1000 Tändning !

Tändkilar, är det en skröna eller ger det verkligen 20 hk ??

Jag har ju min motor i delar just nu så man borde ju passa på....
:cool: En tändkil ger en RAK förändring av tändkurvan över hela registret.
Detta är inte alla gånger önskvärt ! = Stor risk för ras ! :mad:

Försök i stället till varje pris att få tag på ett kpl. tändsystem till de äldre "BB" tripplarna ( 93 -> 96 ) de har en effektmässigt mycket bättre tändkurva, kombinera detta med en lättviktsslutburk ( lite lägre mottryck ) och du har en motor som går som ett skott över hela registret med bibehållen säkerhet !
 

Harmon

Medlem
21 nov 2006
40
0
1
Västerbotten
Ja alldrig får man vara nöjd.. om detta med *tändkilar* stämmer fast general agenten för finland o norge har satt i tändkilar i sina maskiner enligt Bengans motor.. men vi svenskar får vakert köpa våra egna....:confused:
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Dom har underdimensionerat kylsystem om man skall ägna sig åt pulkdragning, det var större kylare fram till 98 (800 trippeln).
Enligt en bekant till mig som har ägt en
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Mycke krångel det verkar vara med 2-takts trippel :p;)

Min 4-takts genesis-trippel (Yamma RS Rage) skall man in i första gången vid 4000 mil....då skall ventilspel justeras :cool:

"Bara retas lite......vet att jag är klar tvåa över sjön......om jag inte sätter på kanelsnurra förståss...." :D

Go´jul på er och massor av snö, önskar Matti