nedbestyckning av tvåtaktare

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
hejsan,har på senaste tiden sett många inlägg av typen"min skoter drar xx liter per mil-vad ska jag göra?",det allmänna rådet har alltid varit att gå ner i huvud/pilot munstyckestorlek.

jag vill bara påminna om riskerna också,om man inte vet vad man gör så kostar det pengar,t.e.x min yamaha 600-97-omnikasiling + ny komplett kolv=2200+1400=3600kr PER SIDA!!!

räkna sedan ut hur långt man måste köra för att tjäna igen den summan.

en korrekt injusterad och bestyckad skoter är en fröjd att köra och går billigt,men om någon inte är riktigt säker på hur/vad man ska göra så rekommenderar jag att låta originalbestyckningen sitta kvar.

angående råden på det här och andra forum så bör man nog också få en andra åsikt av någon man känner(litar);)
på,en anonym "rådgivare"kan ju fantisera ihop vad som helst........

lycka till med skoterpillrerierna och LÅT DET SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖAAAAAAA....
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Nov-02 kl 09:46 PM (CET)]Hei-hvis man leser Owners Manual, står det jo der at skutern ER korrekt bestykket ned til -20C. Så hvorfor teste om fabrikanten ikke kan...De er vel litt fet bestykket orginalt, men det er grunner for det.
 

frasse

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Helt rätt! Vet man inte vad man håller på med ska man absolut inte bara dunka dit de munstycken som någon på forumet skriver. Det kan blir riktigt dyrt...
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
vmax 600xtc-97,jag fick byta cylle+kolvar för att kolvringarna snurrade och rev med sig halva cylindern på ena sidan,ett standardfel på 600:an har jag fått höra,hade ej med nedbestyckning att göra(kör med original huvudmunstycke+52,5 pilotmunstycke=STÖRRE än original).

har du en 600:a som börjar närma sig 500 mil rekommenderar jag ett kolvbyte(om det inte rdan är gjort),du sparar rätt mycket pengar+att du slipper vänta 3-6veckor eller mer på att få tillbaka cyllarna från nicasilbehandlingen,det kommer garanterat att hända just före påsk....... x(
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
jag har ett diagram där det visar vad de olika munstyckena styr !
om nån är intreserad av det så kan jag meila det, skriv bara eran meiladress så skickar jag det !

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej ZAP! Håller med dig till fullo , det finns ju mängder med bra sidor ute på nätet som berör förgasar inställningar.I mitt eget fall så har jag hållit på med 2-T sen man var 10 år , har väl lärt mig lite om förgasare under årens lopp.Man ska naturligtvis inte skruva med sina förgasare om man inte vet vad som är vad.
Det finns folk här på forumet som inte vet vilka munstycken som sitter i deras gasare,
ändå så är dom beredda på att hålla på själva.Man bör kontakta någon som man känner och litar på när det gäller förgasare,dom råd som man ser här kan man se som tips.(även jag hittar små guld korn här o var på forumet) Sen om man kan och vet hur man gör och vad som händer när man byter diverse munstycken så kan man testa.
Men det är skrämmande hur ``konstiga´´
frågor som ställs här från folk med nya värstingar,man brukar väl börja med en billig maskin som man ``lär sig på´´
Hoppas att dom som läser det här tar det som konstruktiv kritik , jag är precis som ni jag gillar skotrar. :)

Mvh: Bosse..............



 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Han jag köpte min Vmax av han hade bytt kolvar och cyl så dom är inte inkörda än...det är nikasil jag har nu + Öhlin dämpare runt om....Jag har inte märkt nått negativt än iaf med den:) Den går hårt som fan när den är varm...Men förra ägaren sa att ena cylinder hade skurigt det var därför han hade bytt...Hela skotern hade dom haft inn på Yamaha center och renoverat upp den för 12000:- så den är förbannat fin
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
det låter ju väldigt bra,du har köpt en rolig skoter,ruskigt stabil efter leden och bra ihopskruvade från fabriken.

enda jag är missnöjd med på min är att den drar ganska mycket soppa(2,3-3l/milen)och fantastiskt mycket olja,jag har kollat alla kablar och annat till oljepumpen+kollat att armen linjerar med märkningen på pumphuset,man måste ändå ha med sig en extra oljeflaska om man ska köra längre än 20mil(lampan tänds redan efter ca 10-12mil)

superkul att köra annars som sagt....

:+