Mountain max 700 -00

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

funderar på en yamaha mountain max 700 -00, hur funkar dom i allmänhet?
hört att mattorna spricker/går sönder lätt för att de är så hårda, bor i norrbotten och kör mest puder vilket it borde vara så skadligt för mattan men blir även ibland att man kör på hårt underlag förståss. Går det att byta till en lite mjukare matta när det blir dags att byta eller måste man ha original matta?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Äger själv en Yamaha mountain max 700 av årsmodell -01. Tycker helt klart att du ska köpa en sån istället, dels har du dubbel lyset på den, silver balja och trailarmar istället för blåa. Och dessutom finns det en viss sanning i att mattorna spricker på dom. Den första upplagan av år 00 hade ett fabrikationsfel på mattorna, så har du otur å får tag i en sån som mattan inte är bytt på kan du få problem...som av en händelse så säljer jag faktiskt min =)
kika på länken...


http://www2.blocket.se/view/3408536.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mountain Max 700 -00

okok... det där med lyset är ju en fördel med 01a då, men bryr mig it så hårt om vilken färg det är på baljan och trailingarmarna. hmmm om jag hittar en -00a med bytt matta är det en annan bättre matta då, eller troligtvis den hårda som går sönder lätt? Vilka är fördelarna med att skaffa en -01 istället för en -00 ?
 
Senast redigerad av en moderator:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ingen privat-chatt

Hallå?
Jag vill ju inte verka uppkäftig men anledningen till varför det förra inlägget vart raderat verkar inte gått fram...

Vi kan inte ha en massa privata frågor om skoteraffärer här på forumet, det finns ett privat meddelande-system som ni kan använda om ni registrerar er vilket är helt gratis och relativt smärtfritt. :)

Hoppas att du (och alla andra) får bra svar på era frågor och reggar er!
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Ej medlem/Inloggad skrev:
okok... det där med lyset är ju en fördel med 01a då, men bryr mig it så hårt om vilken färg det är på baljan och trailingarmarna. hmmm om jag hittar en -00a med bytt matta är det en annan bättre matta då, eller troligtvis den hårda som går sönder lätt? Vilka är fördelarna med att skaffa en -01 istället för en -00 ?
Åker själv en -00 MM med en matta som EJ är bytt. Det är småsprickor överallt och ser inte särskilt tryggt ut. Dock har Yamaha-handlaren här i trakten sagt att det endast är ett visuellt problem. Mattan spricker för att gummiblandningen i ytan är för hård. Dock är det ringa risk att mattan går av, då stavarna inuti ligger assymetriskt och håller ihop mattan. Ingen av paddlarna har heller gått av och ser ej heller ut att göra det. Skulle jag välja mellan en -00 och en -01 så skulle jag dock köpt en -01 iaf (om nu inte priset eller skicket på -00:an vore betydligt bättre, vilket det var i mitt fall).

I övrigt så är jag grymt nöjd med maskinen som sådan. Älskar friåkning, men eftersom jag bor i mellersta Dalarna så är inte djupsnö så jättevanligt, utan det blir mycket ledåkning. Maskinen går kanonbra på led så länge det inte är vårvinter med isleder/stenhårda utan någon som helst lös snö. Då bränner man slides ordentligt. Å andra sidan tycker jag det är kass att köra då också så... Framvagnen är lite vek på yammorna generellt, men i övrigt så gillar jag maskinen skarpt!

//Robster
 
E

Ej medlem/Inloggad

Som allt annat så gäller det ju förstås att köra i den snö som skotern är lämpad för, dock inte sagt att man inte kan köra på led med denna. Tvärtom är det den mest ledvänliga "klättrare" jag kört...Skillnaden är bara att man bör tänka efter lite innan man rycker upp skotern på rullen om de e 30 cm snö ute. Min matta är fantastiskt fräsch vid 400 mil, medan brorsans matta på en exakt likadan modell är helt slut vid 370 mil. Sen finns det inga fabriker som kan hålla exakt samma gummiblandning i ALLA mattor som tillverkar, de finns en viss differans i hårdhet, tjockleck osv. Mycket liten skillnad men dock den skillnad som kan gör så en kam går av. Kolla bara, än vilken skoter du köper att mattan är fräsch.......
 
E

Ej medlem/Inloggad

de verkar som de på de här forumet har för låga tankar om dessa maskiner, ja skulle vilja påstå att du får betala ca 45 tusen för en -00:a och ca 55-60 tusen för en 01-02:a

Man bör ju ha i åtanke vad man får betala för en t.ex. sxr av dessa årsmodeller, och även tänka på faktumet att mountain modellerna är värda aningen mer i andrahandsvärde. Man kan göra liknelsen vid att kombi bilar är i regel lite dyrare än sedan-modellerna....
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ej medlem/Inloggad skrev:
de verkar som de på de här forumet har för låga tankar om dessa maskiner, ja skulle vilja påstå att du får betala ca 45 tusen för en -00:a och ca 55-60 tusen för en 01-02:a

Man bör ju ha i åtanke vad man får betala för en t.ex. sxr av dessa årsmodeller, och även tänka på faktumet att mountain modellerna är värda aningen mer i andrahandsvärde. Man kan göra liknelsen vid att kombi bilar är i regel lite dyrare än sedan-modellerna....
Jag skulle till och med vilja påstå att du är i lågkant på vad du får ge för en -00:a när du skriver ca 45 k. Vill du ha en i fint skick (vilket ju brukar vara det alla vill ha, men inte vill betala för... ;-)) så får du nog räkna med ca 50 k för en -00:a och sen uppåt ju nyare du väljer.
Iofs räknar jag med att man ska ha back och helst elstart på skotern och bara maskiner med back gör det svårare att hitta.

Bara min åsikt alltså.

//R
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mm 700

Helt klart ska du köpa en 00:a mycket bättre ös än 01:an och bättre framkomlighet.. om mattan pajar så ska du sätta en bombardier matta helt klart, dom passar!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mm -00

Jag äger en 00as Mountain max och jag kan säga att den går som en klocka. Har kört över 1100 mil aldrig behövt göra ett skit med den, nu är det kanske dax för en renovering men ska sälja iväg den har jag tänkt så det får kanske köparen göra. Mattan är en fråga som kan diskuteras. 00ans matta var inte för hård utan för mjuk så det var inge bra tryck i den, men höll tyckte jag den gjorde har bytt vid 1000 mil vilket är ovanligt för en matta med 51mm kammar, stoppade en camoplast challenger och det vart som en ny skoter. Har haft väldigt roliga mil på den och jag rekomenderar den varmt till alla som funderar på en sån. Hur många skotrar vet ni som gått över 1000 mil som inte krånglat det minsta? ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ej medlem/Inloggad skrev:
Jag äger en 00as Mountain max och jag kan säga att den går som en klocka. Har kört över 1100 mil aldrig behövt göra ett skit med den, nu är det kanske dax för en renovering men ska sälja iväg den har jag tänkt så det får kanske köparen göra. Mattan är en fråga som kan diskuteras. 00ans matta var inte för hård utan för mjuk så det var inge bra tryck i den, men höll tyckte jag den gjorde har bytt vid 1000 mil vilket är ovanligt för en matta med 51mm kammar, stoppade en camoplast challenger och det vart som en ny skoter. Har haft väldigt roliga mil på den och jag rekomenderar den varmt till alla som funderar på en sån. Hur många skotrar vet ni som gått över 1000 mil som inte krånglat det minsta? ;)

Tjenare,

Är din matta fullclippad? Antar att du har köpt en 144" matta istället för 141" eller? Köpte du förlängare eller maxade du bara mattjusteringen? Ska själv till att fixa klart min och jag har köpt förlängare för att få rätt avstånd med 144" matta. Passade även på att köpa fönsterdrivhjul så därav frågan om mattan är fullclippad. Var köpte du mattan ifrån?

Mvh R