Lynx Gl 250 problem.

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Har en lynx gl 250 med orginalmotorn rotax 253.
Problemet börjades när man kall startade skotern. Då gick den till början bra tills den blev varm och började att smälla i avgassystemet till motorn dog. Jag bytte ut en skadad tändkabel och tändhatt samt bytte stift i den. Vilket gjorde att den blev genast lite bättre och slutade att smälla i avgas systemet.

Men den gick inte tillräckligt bra så jag skruvade lite i en ställbar skruv i förgasaren och körde med skotern typ 6km sen när jag stannade så dog skotern. Därefter så har skotern bara startat en gång och dör när man inte ger gas. Annars så lovar skotern nästan hela tiden men vill inte starta. Den vill inte starta med startgas och soppa kommer till stiftet. Den har även bra gnista när man testar den mot topplocket.

Vad kan felet vara?

Tackar för alla svar!
Mvh//Björn
 

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Det måste nog vara luftskruven som jag skruvade i och det är redan en mikuni trottelförgasare i den. Men ska ta tag i den nästa vecka och kolla in tändplattan så allt ser bra ut där inne. Tror att det är tändningen som inte är helt som den ska.
 

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Nu har jag ställt in luftskruven och provade att starta den igen då utan någon framgång. Den tänder lite i början och lovar men sedan dör den dirrekt. Jag frågade en lokal skotermekaniker som sa att det kan vara vevaxeltätningarna som gått. Så nu blire nog att ta ut motorn och byta ut dessa packboxar.