Arctic Cat M5 - 700 EFI

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Hur mycket plats är det mellan vändhjulen? Bygg om och korta av så att axeln som nu tar i hjulen, fjädrar in mellan vändhjulen, om du förstår hur jag menar?
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Det skulle kunna fungera men det är nog inte bara att få till så de håller och nu ligger det ett paket med 9" å axel på posten som kommer fram till veckan nån gång.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Var å köpte mig lite vinyl idag.
Tänkte jag skulle testa shagwells förslag med vit vinyl.

Hittade den här http://www.vinylstyling.se/index.php/webshop/vinyl/vit-3d-kolfibervinyl för nån kväll sen när jag satt å funderade på hur jag skulle göra med rutan.
Å han håller till i Sundsvall dessutom så de va ju perfekt.
Billigt tyckte ja de va oxå.

Hur som, såhär blev det:



Blir intressant å se hur de sitter i vinter men drygt 60 spänn för mer än jag behövde kan de ju vara värt att få reda på hur den håller.
Va lite trixigt å få dit då det är lite svängar å så men förmodligen mycket lättare än på en större yta med veck och grejer :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Klart nöjd med framsidan med tanke på att de va första gången.
Nu gäller det bara att skära av det som hänger på baksidan :p
Måste vänta på limmet som ja fäste listen med torkar först bara :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sådär ja, både DD och boggie monterat och klart!
Bara mattspänning kvar nu så är det dags för en provtur :D

Blev 9" istället för 10" ser ingen större skillnad faktiskt men det blev bra mycke mer plats åt bakre armen.


Monterade rutan med för å se hur de ser ut


Blev lite svart toningsfärg på baklyktan förut nån kväll när jag hade tråkigt


Stänklappen står på tur att bytas ut mot en snyggare, har en känsla att den där kommer att fara in under tunneln mest hela tiden...
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kom på en grej jag gjorde fel när jag monterade DD...
Fettade in axeln på lådan som går i drivaxeln men glömde att fetta in packboxen eller ytterdelen av drivaxeln...
Suck, bara å hoppas att de va lite fett där så packboxen håller vintern ut iaf.

Vinylen va lättare än jag trodde att montera, bara att se till att det var rent och sen applicera med en hårtork.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Allt såg helt i sin ordning ut när jag lossade och tittade ikväll.
Skotern kommer att vara körklar till helgen :D
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fler bilder kommer garanterat i helgen
Känns skönt att ha de mesta klart nu, har ju iofs en dragkrok och en tunnelförstärkare som ligger å väntar på montering men de får vänta ett tag.
Nu vill jag åka!
När de börjar dra ihop till angling och vårisarna känns lockande ska draget vara klart så ja kan dra med allt som behövs :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Var så mörkt ute närjag provkörde så de blev inga bilder.
Tog å gjorde i ordning hjälmen iaf.


Gillar quickstrapen, hade lika på min förra hjälm förutom att jag kan ha mina vanliga glasögon under dom här om jag vill :)
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej! Fin skoter!
Håller också på att renovera min DD. Funkade lager o packboxar som du köpte från skoterdelen.se bra?
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tackar :)

Har inte hunnit kört nå än men så vitt jag kan se å höra så funkar de bra :)
Vågar inte tänka på vad orginal skulle ha kostat...
Nästa gång blir de SKF, ingen aning om vad det skulle kosta.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag köpte alt till dd'n på skoterdelen. Olja lager packboxar och med ca 200 mil både med min och sambons maskin förra året. Vid årets servic såg alt bra ut så det är nog inga dårliga grejor.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Lite bilder från idag







Stänklappen måste bytas, den förstör mycket genom att hänga där å se skabbig ut...
Får se om de blir nå pengar över av löningen nästa gång eller om de hinner rasa nå mer tills dess =P

Tycker för övrigt att skotern är lite orolig på gasen, om jag håller jämn gas så går den jämt ett tag för att sedan dra iväg, kan de vara det berömda "felet" att dom går fett eller vad tror ni?

Vad ska tomgången ligga på?
Tycker de är lite hög tomgång på den här...
Skulle ju kunna vara insugsgummina som är dåliga, därav bägge syndromen... suck...
Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Åkte en sväng lite lugnt idag och tomgången är nog normal, den går dock ner sakta efter att man gasat. Men låter man den stå så går den ner till 1800 rpm.









Kollade stiften imorse och den går absolut inte snålt så nån tjuvluft tror jag inte att den drar.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tyckte jag hade funderat färdigt angående Carl´s cut, Powder cut å allt va de kallas...
Så jag skruvade loss skidorna, mätte upp och skred till verket:







Har ju inte hunnit köra särskilt mycket så jag kanske aldrig märker någon förbättring men det jag läst om denna gratismod är bara positivt.
Nu äre gjort iaf :)

Använde en vanlig snickarsvans, gick som smort.
Hade tänkt mjuka till snekapet som på bilden nedan men hittade ingen rasp eller fil som passade till de så de får vänta tills jag hittat en.



Kapade heller inte lika långt upp mot spindeln som på bilden, mätte 270mm från bakkant till spetsen på biten jag skulle kapa ur å sen 60mm bakom spetsen gjorde jag märke för slutet på det raka skäret.

25mm bred är remsan jag tagit bort.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Nu har jag spenderat kvällen ute i garaget igen och den här gången blev resultatet en något familjevänligare skoter.
Tog å monterade draget till slut.

Fick riva rätt mycke för å få in ramen där den skulle sitta






Testtur blir på lördag eller söndag då jag ska ut å fiska :)