Drag & touring/familje- skoter????

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Vilken ska man ha?
Skall användas till familjeturer, pulk/kälkdragning, 2vuxna & två småbarn, samt ibland rätt så mycket packning (tältkåta o sånt).

Har för närvarande en Venture 600-97, men vill ha ngt starka för dragning samt något som går bättre i lössnö, men samtidigt vill man ju inte ha någon riktig timmerstock.

Bearcat har jag hört ryktas om är ganska bra, eller?
Går bredbandarna verkligt så bra i djupsnö?
Jag tänker närmast på att alla är ju så väldigt låga, de behöver ju inte sjunka särskilt långt ner i snön innan fotstöden tar i.
Stämmer det att Bearcat:en har smalare matta än t.ex Lynx5900 och polaris Widetrak, isåfall kanske det är ett bra mellanalternativ?

Tacksam för vettiga råd o synpunkter.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Glömde säga att ett prislapp runt 40 000:- är lagomt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns två varianter av Bearcat, en med 41x365 (?) cm matta och en med 50x396cm.

Bredbandarna går bra i snö, och du får loss en hyfsad Bearcat för 40kkr.
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
En bredbandare är garanterat bättre än alla touringskotrar + mindre extrema bergsklättrare i lössnön, du behöver inte vara orolig att dom är låga
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Ej medlem/Inloggad skrev:
Vilken ska man ha?
Skall användas till familjeturer, pulk/kälkdragning, 2vuxna & två småbarn, samt ibland rätt så mycket packning (tältkåta o sånt).

Har för närvarande en Venture 600-97, men vill ha ngt starka för dragning samt något som går bättre i lössnö, men samtidigt vill man ju inte ha någon riktig timmerstock.

Bearcat har jag hört ryktas om är ganska bra, eller?
Går bredbandarna verkligt så bra i djupsnö?
Jag tänker närmast på att alla är ju så väldigt låga, de behöver ju inte sjunka särskilt långt ner i snön innan fotstöden tar i.
Stämmer det att Bearcat:en har smalare matta än t.ex Lynx5900 och polaris Widetrak, isåfall kanske det är ett bra mellanalternativ?

Tacksam för vettiga råd o synpunkter.
Det låter som att en Lynx St600 bredbandare skulle vara perfekt för dig, bra fjädring, trevlig stark motor och ganska "tystgående", har även en riktigt bra bränsle ekonomi! hade en -03:a som jag nu byter in mot min nya maskin.

du kanske inte får en för 40000:- däremot, en bearcat skulle jag inte köpa, farsan har haft en, jäkla skrammelkatt, skrammlande variatorer efter 50mil... ingen lågväxel och den är en riktig timmerstock att köra i skogen om du jämför med lynxen.

polaris widetrack är oxå en fin maskin, hållbar nå ruskigt, min morbror har 2st, den ena har gått över 2000mil utan större bekymmer än nåt insugsgummi o.s.v...


yamaha viking, är ingen höjdare heller, fläktkyld med rätt så hög ljudnivå, gammalmodigt utseende, gammal motor men ganska stark, tråkig design och fattigt med utrustning, tam instrumentering, köper du den med Pro Action plus boggi har den rätt ok fjädring trots allt.

som sagt funderar du på bredbandare så kan jag ge en hel del svar då vi i min bekantskapskrets kört väldigt mkt bredbandare.

fråga gärna om du undrar nå mer!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Lynx st600 verkar vara ett bra alternativ (om man kan bedömma genom bilder).
Fjädringen ser bra ut, inte lika låg och platt som övriga. Att den är tyst är också mycket värdefullt, jag hatar verkligen skramlande/högt motorljud. Det är också en till grej med varför jag är missnöjd med min venture.
Priset verkar dock vara lite för högt, jag såg en -02 för dryga 60 000:-.
Vilket årtal kom den ut? Om det inte finns några billigare sådana så får man tyvärr stryka det alternativet.

Hur är Lynx 5900 då? Hörde en i våras kanske årsmodell -98 el. nåt sånt, den lät också väldigt tyst. Fast framfjädringen ser ju inte så bra ut.

Att Bearcat:en skramlar låter inte bra, vilka årsmodeller har du provat?

Timmerstockmässigt så har jag tidigare hört att polaris widetrak ska vara värre än bearcat:en, stämmer det enl. dig. Hur är dessa två annars jämförmässigt med t.ex ljudnivån.
Årsmodellen för mig kommer väl att ligga kring -98 -99.

Testmässigt på skoterportalen.com fick bearcat-01 fina betyg, fast de har ju inte så många andra teser av bredbandare som man kan jämföra med.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
hej
-02 är första årgången på st600

lynx 5900 vet jag inte nog mkt om för att uttala mig, sist vi hade nån 5900 så va den fläktkyld
:eek:

bearcaten var en -99, men om du tar bort lite på lössnö å "bryta" ikring egenskaperna kan nog bearcaten va ett alternativ, men inte som ren skogsmaskin..


nej jag tycker att widetracken är smidigare än bearcaten, det är oxå en väldigt fin maskin som finns i de årgångarna du söker.


sen hur man tycker de är smidiga o.s.v.. har lite att göra med föraren, jag är 187cm lång å väger 105kg, så jag bryter i princip allt i skoterväg dit jag vill, är man lättare så tycker många att bredbandarna är osmidiga... men har man lite kropsvikt att bråka igen med går de riktigt bra!:cool:
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
hej

säger som dom andra att lynx st600 är en fin skoter men kostar ju som sagt en del.
jag skulle nog leta efter en polaris widetrack isånafall, det är som sagt en mycket stabil skoter som verkar gå hur långt som helst samt att den tar sig mycket bra i lössnö.