ARCTIC CATs MISSLYCKADE 2012'or!

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Det jag kan reta mig på är att den boggar ibland när man gasar till.
körde tidigare AC och sista skotern var en -10 hcr. Provade en -12 en hel del i våras och min känsla var att det var mer pulver i min -10 än i tolvan? Det var dock mindre boggning i tolvan så det sitter säkerligen i mappningen. Jag lärde mig att leva med dessa boggningar eftersom jag nästan visste när de skulle komma i min hcr och hur jag skulle agera. Får AC jobba lite med modellerna så kommer de att bli riktigt bra. Lite trist var att remmarna tog slut och folk kunde inte köra när man skulle. Det skall dock inte maskinen straffas för.
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
jag har hör att det där med boggningarna är bränsle relaterat...
det ja menar är att vår soppa är så dålig här.... dom ska schyst 98 bensin å när soppan är av sämre kvalitet så slår den ifrån typ limpmod en liten nanosekund vid fullgas..... man märker det specielt om man har gasat och slår av sen ger man full mutter igen då kommer det.... iallafall på min
för övrigt e jag nöjd med min fx800-12
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
de såkallade *boggningarna* blir även mycket värre om man sänker inslagsvarvet i variatiorn. på min -10 ska man helst inte vara under 3500 iafl.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Hann bara c:a 70mil i vintras pga tidsbrist å verkstads besök(avsliten matta!)inga mekaniska fel bara uppgraderingen m sek axel m,m
Har kört m m8 drevning samt tätat de mesta på variator sidan inga rem problem!Styrningen a la 13 modell samt 38kitad f.vagn...nöjd än så länge....
Fick hål i sidokåpan på vårkanten när snön blev tyngre,tragiskt att man ej kan skrå åka hela säsongen.... Kört me 95 samt 98 blandat,haft nån enstaka bogggning
Kom på att i slutet på säsongen for några säkringar,menharplockat ut nytt hantag(h.värmar klossen)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har en M8-12 som jag kört 100+ mil med.

Är inne på första remmen forfarande.

Tycker den går fint. Styrutslaget har jag uppgraderat själv med Rasumssenkit, och det blev en HELT ny skoter.

Min variator tar inte i kåpan, men jag har en bekant där det är slitage där.

Mina kåpor håller hyfast tätt, även o man kan se att de buktar en aning utåt.

Det jag kan reta mig på är att den boggar ibland när man gasar till (alltså tvärdör för en nanosekund), samt att tankmätaren är ett skämt. Har ibland fått krypköra hem då jag trott att soppan varit slut, för att sen hemma konstaterat vid tankning att det varit 15 liter kvar...

Sen att kalla Artic Cat 12 för misslyckad tycker jag inte alls stämmer med mina erfarenheter.

Vårat gäng (4st M8:eek:r) har fått mycket bra bemötande av vår återförsäljare i Älvsbyn, som har löst det mesta hittills för oss. Dom bör få till tankmätaren + boggningen på så moderna skotrar.
3.5 graders tändkil = bog no more.
Med diverse avgasmods kan detta ev. orsaka deto sense i vissa lägen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Får man glappet i styret fixat på garanti?
Knappast.

Det är alldeles för många rörliga delar från styret ned till skidorna för att det ska vara rapid reaction.
  • Till att börja med så är det alldeles för generöst tilltagen tolerans på den fasta (#15) och rörliga (#2) delen av den justerbara styrhöjaren. Det är där som det värsta glappet finns. Ett par atomlager mer material på den fast/inre delen (#15) hade suttit fint. Någon som kan upplysa mig om detta ev. skulle vara möjligt med sk "elektrometallisering"?
  • Den tvådelade bussningen (#13) är alldeles för liten på OD, vilket medför ett glapp. svarva sig en tunn bussning till chassiedelen må vara det enklaste, då en nållagerlösning här ses orealistiskt med kapning och svetsning av #15, samt anskaffning av ett lager med 1.125" ID och 1.5" OD
  • #17 har en tveksam funktion, varpå #18 inte är dragen och detta ev. orsakar ett axiellt glapp på lilla styrstången (#15).lager BA8 hade kanske funkat
  • #33 och #34 glappar lite, lite. Fixas lätt genom att slipa ned anliggningsytan dem emellan. För perfektionisten funkar inte detta, då det följdaktligen går tyngre att styra iom att överfallen nu klämmer den stora styrstången (#37) Ett nålrullager på 1.50x1.87x1.25" samt innerbana 1.25x1.50" att trä över #37 skulle väl kunna lösa det. Ett 2" avgasklammer glappar dock 3 mm på diametern, men bör gå att dra fast ändå, istället för en komplett och klumpig lagerbock.


Det som orsakar ordentlig klonk av glapp är #4 nedan.

Jag har slipad ned axelns längd lite, litegranna, så att båda #2 ligger tätt mot #3 (detta är ju ett riktigt finlir, innan #1 och #5 drar ihop #2 såpass att #4 följdaktligen går tungt) och sedan toppat det hela med att borra in en M6 smörjnippel rakt framifrån i den gjutna aluminiumdelen som #4 sitter i, med hålets inre mynning mellan de båda #3. Tyst och fint nu.

Mycket goja om lager, men vill man ha så lite motstånd som möjligt så är det vad som getting things done.


För den som är lycklig ägare av Rasmussen steering mod så har jag en tråd här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=56727&page=1
La just till en grej där.
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Knappast.
Pratade just med ÅF och det lät som att man skulle kunna få det på garanti,
Jag har glapet när jag svänger höger/vänster och inte upp och ner. Han sa att han skulle kunna kolla på det när skotern ska lämnas in på uppdatering.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Pratade just med ÅF och det lät som att man skulle kunna få det på garanti,
Jag har glapet när jag svänger höger/vänster och inte upp och ner. Han sa att han skulle kunna kolla på det när skotern ska lämnas in på uppdatering.
Titta på den del av lilla styrstången som är just under gummibälgen som sitter i nederkant på den justerbara styrhöjaren.
För sedan styret åt höger och vänster med endast fingertopparna.
Rör sig styrstången under höjaren?
Inte? Då är det alltså höjaren som glappar, och fixar de den åt dig så har de ett antal tusen till att fixa.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Eller så borrar man om spindeln = gratis, se i min projektråd så ser ni proceduren
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Samt se min tråd för hur misslyckad denna tusenkronors metallbit är.
Gör reklam för ditt företag någon annanstans.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
ÅF får inte grejjorna för uppdateringarna för 12orna förens v46 så den kommer inte vara fullt uppdaterad med det vi i sverige får.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
ok, men har man som ägare till skotern rätt att plocka ut vissa "uppdateringar" eller får man bekosta dem själva?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
hör och häpna ha börjat få in dom sista delarna som behövs för att helt kunna uppdatera 2012erna :) glad överraskning och man hinner börja att göra bort uppdateringarna redan nu. Sen om alla handlare fått dom låter jag vara osagt.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om jag minns rätt nu när jag pratade med min ÅF.

Ny linjering på variatorerna.
Nya bultar i boggien.
Ny Slang till där man fyller på glykolen.
2013 mappning.
Schimsa om variatorn.

Sen var det något mer med variatorn.

Sen var det att vissa modeller skulle få ut nya kåpor.