Köpråd skoter 2013 Lynx ski doo polaris

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Hejsan jag är ny här på forumet och lika så vad gäller skoter. Vi har bott nere i Dalarna där jag åkt 2 säsonger först på en lynx 600 e-tec xtrim 2011 sedan blev det en lynx rave 800 e-tec 2012. Men nu har vi precis flyttat till Piteå och jag vill prova en längre skoter nu dels då man är novis kör man väll ej fast lika mycket

det jag står velar mellan är väll
*freeride 146
*eller nya boondockern den kortare med bra fjädring
*eller polaris Assault Rmk 155
*eller polaris assault switchback

kommer köra en del pulka med familjen men 90% själv iaf och kommer bli åkning här i Piteå och även kittelfjäll.

som det känns just nu är jag mest sugen på polaris eller lynxen och
det som är + nu med Switchbacken är
+kylsystemet
+elstart(så sambon kan starta den )
+går ej lika varm på våren med skaren osv när man drar pulka och lite lägre kammar som är bättre allround på led
-kammarna för lössnö
-lite tyngre
-Går sämre på rullen
-Mattan när det är skare
-dämparna

sen nu då den jag är väldigt sugen på RMK assault 155

+lössnö åkning
+mattan som är hård och river upp snön bra vid skare
+dämparna
+vikten
+går väldigt bra på rullen och grymt acc

-sämre kylsystem har en tendens gå varm på våren och speciellt om man drar pulka man kan dock byta bakläppen mot en som är sluten som på switchbacken så man får tillbaka snö in i tunneln men räcker det????
-lite sämre sladdigare i kurvorna på led??

Boondockern har ju riktigt grymma dämpare och ej kyl problem samt en bra matta vad jag har hört.


det ska tilläggas jag är tung själv också så bra dämpare känns viktigt men jag hoppar ju ej som en tok som andra norrlänningar som kört hela livet
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En lössnö maskin som står rakt upp hela tiden blir ett h-vete att böka runt i skogen med...
Jag tänker då köpa en M8 eller en M8 HCR 10/11 för att det inte riktigt känns värt att köpa en splitter ny maskin, men om jag hade haft pengar i överflöd så skulle jag nog ha valt en pro rmk.
Du kanske ska ha en pro rmk 600? man kan ha sjukt kul med en 600a:)
En lössnö maskin är ingen ledracer men du kommer nog bli förvånad hur fort det går att köra med en lång än fast den far fram som en orm...
Alla dagens skotrar är sjukt bra och det skiljer så lite mellan dom, så det är bara fara och provköra för att se vilket du gillar bäst:)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
så om du skulle köpa en ny då skulle du mer satsa på pro rmk? va tycker du om switchback då jag ska dra lite pulka osv? eller boondocker/freeride?
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har fått för mig att det sitter samma dämpare på switchbacken assaulten som på rmk assaulten ? :)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
nej det skiljer dom säger främre boggi dämparn på switchbacken ska va ganska kass typ om du ska åka mot en bump eller hoppa över ett dike och smällen tar i främre dämparn så slår den igenom ganska enkelt vad jag hört och vad ÅF sagt
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
måste bestämma mig före midsommar angående lynx ski doo och till sista juni med polaris usch vilka i lands problem man har :D
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag åker Freeride och grymt nöjd. Dämperiet är sjukt bra, jag är riktigt stor till storleken och det är inga problem att hoppa högt och pressa led. Dock är 137" lite kort om man ska åka djup puder, men det funkar. Hade jag köpt ny maskin i år så hade det blivit en Freeride 146" eller Assault RMK/Switchback. Väldigt olika i motorerna Polaris och Ski-doo. Doon har mer kräm på toppen och polarisen levererar mycket i botten. Det är iaf min uppfattning.
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Ajsman har du bra koll på dessa maskiner då det är dessa jag kollat på switchback är ju 144 med 51 kammar sen freeride 146 har ju dugliga dämpare oxå med 57 kammar sen rmk assault då riktigt bra hård matta kan gå varmare på packad led och jag ska ju dra pulka så det som känns lite si så där.
men dämperiet switchback då ?? och varför väljer du bort till ex den nya boondockern med bra dämpare och 59 kammar? =)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Bra och bra koll. En polare åker Switchback och har fått schimsa om dämpare och trixa med variatorn för att få den som han vill. Han har en -11 och har satt på 51mm matta. Den går riktigt fint nu. Det är ju olika boggie på 137 och 146 freeride. 137:an har ju xrs boggien och är väl mer lämpad för led än lössnö. på 146an sitter det ju SC5-M2 eller vad den heter, och den är ju en mountainboggie. Ska inte uttala mig om hur vida den fungerar då jag inte provat den. Ett par isrivare och du har löst problemet med varmgång. Min 137a har aldrig gått varm med 44mm matta på hårdskare utan isrivare. Tror Polaris är mer känslig för hårt underlag än vad Skidoo är.

Lynx väljer jag bort för att det är en "första"-års maskin, se bara på problemen med Arctic. Räcker med en barnsjukdom för att man ska tröttna och förstöra säsongen.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Är inte det väl hårt att välja bort lynxen?,har ju funnits sen 2008, är i princip bara boggien som fått ny geometri och en smalare framvagn.

Själv valde jag en pro rmk igen, har en riktigt fräsh 11a till salu för den som är sugen.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag väger lite över 100 pannor och kör Pro Rmk, dämpningen fungerar riktigt bra och det är den sjukaste maskin jag kört! Man slänger runt den precis som man vill och den tar sig fram överallt :)
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Sam ja det verkar som många kör på Pro Rmk men om man kommer åka en del led eller dra pulka så kanske Pro Rmk är ultimat? vissa säger dom kan bli lite tippiga med pulka om man har smalt mellan skidorna. Men jag är som dig och väger en bit över 100 pannor men små hoppar du lite osv? får du upp den på rullen? =) annars verkar ju rmk assault fin oxå om man byter bakläpp till samma som switchback så man får tebax snö i tunneln sen dubbla isrivare kanske men alla säger polaris isrivare går sönder direkt typ när man backar. Finns det nå bättre isrivare och köpa? känner jag är sugen testa polaris men vad ska man ta switchback med elstart 51 kamms matta och tycker man den är för klen kan man dreva ner den för en tusing. Eller rmk assault som många säger är grymt acc i och bra bottenvrid. Sen Pro Rmk är ju REN lössnö maskin hur gör den sig på led och hur slits kammarna bra på dom då kammarna är lite mjukare?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jodå jag har hoppat en del (inga jättehopp dock) och det går bara fint, har också kört en hel del led och har du bara isrivarna nere så ligger tempen väldigt fint och den känns inte så hemsk efter led som man kan tänka sig att en lång skoter gör.

140 mil körde jag den här säsongen och alla kammar sitter kvar på mattan , remmen ser fin ut - och jag är äckligt nöjd! Jag har v-kit på min och den går enkelt på rullen om man nu vill det :). Men som det skrevs tidigare så vill man ju inte ha skidorna i luften hela tiden när man är i skogen och bökar, så man får försöka balansera variatorsetupen så den inte blir för våldsam.

Sam ja det verkar som många kör på Pro Rmk men om man kommer åka en del led eller dra pulka så kanske Pro Rmk är ultimat? vissa säger dom kan bli lite tippiga med pulka om man har smalt mellan skidorna. Men jag är som dig och väger en bit över 100 pannor men små hoppar du lite osv? får du upp den på rullen? =) annars verkar ju rmk assault fin oxå om man byter bakläpp till samma som switchback så man får tebax snö i tunneln sen dubbla isrivare kanske men alla säger polaris isrivare går sönder direkt typ när man backar. Finns det nå bättre isrivare och köpa? känner jag är sugen testa polaris men vad ska man ta switchback med elstart 51 kamms matta och tycker man den är för klen kan man dreva ner den för en tusing. Eller rmk assault som många säger är grymt acc i och bra bottenvrid. Sen Pro Rmk är ju REN lössnö maskin hur gör den sig på led och hur slits kammarna bra på dom då kammarna är lite mjukare?
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
Hur mycket får man betala för vkit + drevning ca? vad jag hört kostar drevning ca 1000kr för både lilla och stora och vet du om rmk assault och pro rmk är lika aggresiva original har ju hört rmk assault ska va sjukt nice på det. Detta är sjukt svårt vet lixxom ej vad man ska välja. Och isrivarna du har är polaris original eller? har hört det finns andra som är mjukare och ej går sönder lika lätt
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag gav då 2000kr för mina grejor! :) Jag har inte kört någon Assault så jag vet inte riktigt hur stor skillnad det är, men du blir nog nöjd än vilken du väljer. Yes jag har originalrivarna, och jag brukar bara fälla upp dom när jag backar, det tar ju ungefär 4 sekunder att göra det! ;)

Känner du att du kommer vara större delen i djupsnön och åka mycket uppför så ta Pro Rmk:n, om du tänker vara mer på led och kanske hoppa så ta Assaulten. Som sagt, Pro Rmk:n fungerar bra för detta också men jag tror nästan att Assaulten är mer lämpad för lite mer varierad körning (någon med en Assault kan ju rätta mig om jag har fel)

Hur mycket får man betala för vkit + drevning ca? vad jag hört kostar drevning ca 1000kr för både lilla och stora och vet du om rmk assault och pro rmk är lika aggresiva original har ju hört rmk assault ska va sjukt nice på det. Detta är sjukt svårt vet lixxom ej vad man ska välja. Och isrivarna du har är polaris original eller? har hört det finns andra som är mjukare och ej går sönder lika lätt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Samma drevning och variator setup på rmk assault och pro rmk, så ingen skillnad där.
Skulle inte vilja säga att det är någon härrejösses skillnad med variatorkit + nerdrevning jämfört med en helt original. Däremot blir dom jämnare i varven, men något bättre blir det.
Det jag försöker säga är att original är dom faktisk riktigt bra.

För 2000kr är det då 2st drev, 2st fjädrar och vikter? Lät som ett bra pris annars.
 

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
vad jag fattar så är inte switchbacken lika rappa och lätt få upp på rullen om man vill leka lite. Därför man ska dreva ner och sätta V Kit? har ju bara haft korta maskiner förut så att gå upp direkt till 155 kanske är lite overkill kanske man ska prova en 144 switchback assault och gillar man det eller vill prova en längre sen ja då kan man göra det. Gillar ju åka i lössnö och upp för backar och så men bor ju i Piteå och nyss flyttat hit så vet ej hur åkningen här är alls :D
 
W

Wettainen

Åkningen i Piteå är inte precis något man skryter om, men du har nära till bra ställen som te.x Kronogård och där brukar det vara bra med snö varje år :)