hjälp med variatorkit till pro rmk 600 -12

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
nu måste vi väl snart kunna se 800:a biten som avklarad :)

kom igen nu då, tjillevipp så berättar ni hur det ska ändras på 600:an :D
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jag med,

Fjädern måste vara Svart/grön men enligt SLP:s hemsida har den 140/220.

Team Secondary Spring, 120-200, Blue / Black

Team Secondary Spring, 140-220, Black / Green

Team Secondary Spring, 160-240, Black / Purple

Eller kan det vara denna också kanske?

Team Secondary Spring, 155-222, Black / Red

Inga 11-66:eek:r Kim.J? 11-68:eek:rna bättre?
Vi har upplevt det som att 11-66 är lite för lätt i 12:eek:rna. på 2011 års modeller är däremot 11-66 perfekt. Vad det beror på kan jag inte svara på eftersom vi inte bänkat maskinerna mot varandra, så antingen har man hittat ett par hp extra, eller så är maskinen mer lättdriven (jag gissar på det förstnämnda).

Så när vi testade kom vi fram till att slutresultatet blev bättre med 11-68. Dock ska man komma ihåg att detta varierar väldigt mellan maskiner, chaufförer, snöförhållanden och plats man kör på. Därför erbjuder vi alltid våra kunder att testa prylarna innan man köper. Vill man ändra något så gör vi mer än gärna det.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Vi har upplevt det som att 11-66 är lite för lätt i 12:eek:rna. på 2011 års modeller är däremot 11-66 perfekt. Vad det beror på kan jag inte svara på eftersom vi inte bänkat maskinerna mot varandra, så antingen har man hittat ett par hp extra, eller så är maskinen mer lättdriven (jag gissar på det förstnämnda).

Så när vi testade kom vi fram till att slutresultatet blev bättre med 11-68. Dock ska man komma ihåg att detta varierar väldigt mellan maskiner, chaufförer, snöförhållanden och plats man kör på. Därför erbjuder vi alltid våra kunder att testa prylarna innan man köper. Vill man ändra något så gör vi mer än gärna det.
jag kör just nu med SLP blue / pink primär, TEAM black / purple sekundär och 11-68 vikter och originaldrevning på min SWB A -12 och du menar alltså att jag borde gå ner lite på sekundärfjädern? byta till tex en Team black / green eller black / red eller gäller det bara med nerdrevad maskin?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Känns inte 11-68 lite tungt med orginaldrevning? Ja, jag tror bestämt att den skulle svara bättre med en mjukare sekfjäder.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
nja jag tycker den matar på rätt friskt faktiskt, upplever det inte som att det går tungt iaf. och upplever inte nått riktigt tomvarv som ni snackar om heller, men kan därimot tänka mig att om jag går ner på 19/43 drevning istället för 20/42 så kan det nog uppstå "tomvarv".

Hur skulle den mjukare fjädern ändra skoterns karaktär? rappare? mjukare? eller motverkar den bara "tomvarvet"?

Kan även tillägga att allt är köpt hos Ed enligt hans rekomendation.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Okej. Det jag tänkte på är om den orkar varva ur ordentligt (8150-8250 är optimalt), men det kanske den gör. Jag har faktiskt inte kört 11-68 vikter i en maskin med orginaldrevning. Endast 11-66.

Vad gäller tomvarv så tyckte jag att det fanns även på maskiner med orginaldrevning, tillräckligt mycket för att jag skulle störa mig på det. Det du vinner på en mjukare sekundärfjäder är att backshiften inte blir fullt så extrem som med svart-lila. Du kanske har märkt det när du kört i en brant nedförslöpa och släppt gasen?

En annan fördel är att du får mycket bättre klipp när du kör i exempelvis 20-25 km/h och trycker fullt. Det går mer än det låter så att säga, istället för tvärtom.

Ed är jäkligt duktig och har han rekommenderat kitet så är det garanterat bra. Jag skulle dock erbjudit dig att prova dels kitet du har, men också det som jag föredrar för att känna vad som passar din körstil bäst.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Hur skulle den mjukare fjädern ändra skoterns karaktär? rappare? mjukare? eller motverkar den bara "tomvarvet"?
Som jag förstått det ger en hårdare fjäder en rappare motor, men om fjädern blir för hård kan det istället leda till att sek variatorn inte orkar växla ut fullt dvs lägare toppfart och tomvarven vi pratar om.. alltså tror jag att Kim menar på att den mjukare fjädern än black/purple låter skotern växla ut bättre och du slipper tomspannet med varv.. är jag helt ute och cyklar så rätta mig!!
 
Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Som jag förstått det ger en hårdare fjäder en rappare motor, men om fjädern blir för hård kan det istället leda till att sek variatorn inte orkar växla ut fullt dvs lägare toppfart och tomvarven vi pratar om.. alltså tror jag att Kim menar på att den mjukare fjädern än black/purple låter skotern växla ut bättre och du slipper tomspannet med varv.. är jag helt ute och cyklar så rätta mig!!
Det du tjänar är ju just när du hållit full gas och så att säga "tar om", har du en hårdare fjäder så får du bättre drag då eftersom skotern växlat ned.

Sen är det precis som du säger ang om den blir för hård.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Det du tjänar är ju just när du hållit full gas och så att säga "tar om", har du en hårdare fjäder så får du bättre drag då eftersom skotern växlat ned.

Sen är det precis som du säger ang om den blir för hård.
Men samtidigt har han tyngre vikter vilket gör att tomvarv uteblir. Tyngre vikter lastar motorn i hela registret. Dynamo Joe som bygger kit till TRA variatorer jobbar lite liknande. Lastar motorn med ganska tunga vikter o kompenserar detta med en ganska styv SEK fjäder gällande både start o sluttryck. Tror att drevningen har mindre betydelse. En nerdrevning kan faktiskt leda till at skotern varvar mindre. Detta pga av att variatorn får jobba mer utväxlad (enkelt förklarat) som kompensation för "lägre växel". Har man då en aggressiv viktkurva och helix kan man få detta fenomen. Läste detta på dj hemsida. Blev lite flummigt inlägg...trött
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Men samtidigt har han tyngre vikter vilket gör att tomvarv uteblir. Tyngre vikter lastar motorn i hela registret. Dynamo Joe som bygger kit till TRA variatorer jobbar lite liknande. Lastar motorn med ganska tunga vikter o kompenserar detta med en ganska styv SEK fjäder gällande både start o sluttryck. Tror att drevningen har mindre betydelse. En nerdrevning kan faktiskt leda till at skotern varvar mindre. Detta pga av att variatorn får jobba mer utväxlad (enkelt förklarat) som kompensation för "lägre växel". Har man då en aggressiv viktkurva och helix kan man få detta fenomen. Läste detta på dj hemsida. Blev lite flummigt inlägg...trött
Precis, det är antagligen pga att han kör 11-68 som gör att han inte upplever det lika extremt som man gör med lättare vikter. Vad gäller varvtalet med lägre drevning så ökar det en del med 19-43, vi märkte dock av fenomenet med sjunkande varv på de kortare maskinerna.

EDIT: Nog kapat i denna tråd, det kanske är dags för en "Variatorkit till CFI800 11-12".
 
Last edited:

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag kör en repost på denna då:

hjälp med variatorkit till pro rmk 600 -12
tjena, jag skulle vilja ha lite bättre klipp i en prormk600,
kör mest på 0 - 500möh.
glider mest omkring ospårat i skogen bland träden och försöker ta mig fram.

den är oginaldrevad

någon som har tips om vad jag ska åka med för drevning, vilka vikter och vilka fjädrar? (om byte är nödvändigt)

tack på förhand
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
I min Pro 600 -12 så fungerade detta bäst för mig. 11-64 vikter, 19/43 drevning och slp slutburk. Original fjädrar. Toppvarv 8250 på 500 möh. Ospårat och i skogen.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
vad sitter det för drev och kedja orginal? (storlek på drev, kedja, hyvo, silence??) har inte skotern här och tänkte beställa... förresten, vad är det för orginalvikter i 600 och 800??
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
vad sitter det för drev och kedja orginal? (storlek på drev, kedja, hyvo, silence??) har inte skotern här och tänkte beställa... förresten, vad är det för orginalvikter i 600 och 800??
Drevningen är 20-42 på både 6 och 800. Enligt ronniesmailorder så har 600 10-58 vikter och 800 10-62. men det kan ju skilja här i sverige. Troligtvis så är detta en settin för högre höjd än vi har här i svedala. Någon kan säkert rätta mig om jag har fel.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det sitter 10-58 vikter i variatorn från fabrik. Dessa skall bytas ut av ÅF innan leverans till 10-64. Vad gäller drevningen så är den 20-42.

Kedjan har jag tyvärr inte specen på i huvudet, kanske någon annan har svar. Annars får jag väl leta fram den..
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det sitter 10-58 vikter i variatorn från fabrik. Dessa skall bytas ut av ÅF innan leverans till 10-64. Vad gäller drevningen så är den 20-42.

Kedjan har jag tyvärr inte specen på i huvudet, kanske någon annan har svar. Annars får jag väl leta fram den..
Finns det någon tabell på vilka drevningar som funkar ihop med olika kedjelängder?
Liknande den Yamaha har.
 

FrHo

Medlem
3 apr 2012
20
0
1
Min första post... Beställt en RMK 600 och är också intresserad om det finns mer att hämta med en bra variator-setup. Funderar på 11-64 vikter och drevning 19/42. Senast jag ägde en skoter var vinter 1996 då en xcr600, så gissa om jag längtar till kommande vinter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Lyfter tråden nu...
Någon som har några bra variatortips för pro rmk 600an som funkar i djup snö?
För original verkar den inte alls fungera...
Har ju det mesta på hyllan men kan vara kul och veta vad som man kan montera utan att behöva uppfinna hjulet igen.