Kolvbyte RS 600

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Tja, får ju löningen på måndag och har hittat en RS 600 från 08 som gått 299 mil. Hur närliggande är ett kolvbyte i detta fall?
Förstår att de kan variera broende på hur den är körd osv men vill bara ha ett hum.

Väldigt tacksam för svar!
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Byt kolvar i maskinen direkt så vet du att den är fräsch, kolla även igenom o-ringarna mellan topp och cylindrar och se så dom inte är skadade och självklart även cylinderfotspackningen . Nu vet jag inte vad som är normalt på en sånhär maskin men jag har bytt med 15-25h intervaller beroende på hur man kört, har jag åkt mycke fjälls osv har de blivit 25h men när jag bara åkt bana har de blivit mindre. Men kör du bara led osv håller dom nog iaf 300-350mil (osäker på antal timmar där) så de ska nog inte vara någon fara men byt för innan vintern så vet du att dom håller hela vintern iaf.
Behöver du tips alt kolvar (de har jag i mängder) är de bara höra dig så kan jag hjälpa dig så mycke jag kan. Finns enkla knep för att göra kolvbytet himla smidigt och gjort på en 20-30minuter.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Då känns det som jag letar vidare. Svårt att veta hur den är kört med tidigare och jag vet inget om tidigare renovering men ska förstås ringa och höra med försäljaren. Vill ju känna att jag kan lita på grejerna men har dock inte råd att börja byta kolvar då skotern är lite i överkant av min budget.
Tack för svar!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Samtidigt så vet du ju aldrig hur en maskin är körd som du köper om du inte köper en helt ny.
 

simongradin

Ny medlem
24 dec 2012
2
0
1
kramfors
Byt kolvar i maskinen direkt så vet du att den är fräsch, kolla även igenom o-ringarna mellan topp och cylindrar och se så dom inte är skadade och självklart även cylinderfotspackningen . Nu vet jag inte vad som är normalt på en sånhär maskin men jag har bytt med 15-25h intervaller beroende på hur man kört, har jag åkt mycke fjälls osv har de blivit 25h men när jag bara åkt bana har de blivit mindre. Men kör du bara led osv håller dom nog iaf 300-350mil (osäker på antal timmar där) så de ska nog inte vara någon fara men byt för innan vintern så vet du att dom håller hela vintern iaf.
Behöver du tips alt kolvar (de har jag i mängder) är de bara höra dig så kan jag hjälpa dig så mycke jag kan. Finns enkla knep för att göra kolvbytet himla smidigt och gjort på en 20-30minuter.
tjena jag har en rs 600 som skar för mig igår och tänkte höra vart du köper billig packnings sats ? och om du har nå fräscha kolvar som du kan tänka dig sälja? vore jätte snällt om du hör av dig :)