Framvagn PRO rmk

F

ffredriklundberg

Jag har en PRO rmk 2011 och undrar om man behöver byta dämpare eller något annat om man byter till en assault framvagn? Tacksam för svar.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Bredare spårvidd borde betyda längre dämpare?

Har en bekant med en SWB Ass. -12 som pratade om samma byte, fast tvärtom, har för mig han sa det skulle bli kostsamt av samma anledning, fast "tvärtom".
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du behöver inte byta dämpare när då går åt fel håll för att det ska passa.. men den kommer givetvis bli bra mycket lägre fram så det lär nog inte va så trevlig att köra.. Men varför vill man ha en rmk bredare?
 
F

ffredriklundberg

Okej tack för svaren, ska lacka mina a-armar röda ska bara ta reda på färgkoden. Tänkte köpa ett par röda a-armar, men kom på sen att jag kan lacka dom bara:hmmmm2:
 
F

ffredriklundberg

Nej för att få högre och bredare. Men jag ids inte när man måste byta dämpare då får de vara
 
Reactions: trixa

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Att göra en rmk bredare är värre än att svära i kyrkan. Vill man bredda en rmk har man nog fel maskin men alla gör ju som dom vill. Skulle tro att om du nu vill göra denna mod så finns det säkert flera assault åkare som vill byta armar å dämpare med dig om dina prylar är i skick.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vet av en assault swb -12 som kanske vill byta, även om jag tror han är ute efter en -12 egentligen.

PM:a isf.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Vad är egentligen den optimala bredden på en Pro om man använder den till det den är tänkt till?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
hur många tum är orginal, och varför har dom orginal inte satt dit 38" (antar att så inte är fallet?)
 

Falk

Medlem
23 nov 2008
22
0
1
Ludvika
Vad är egentligen den optimala bredden på en Pro om man använder den till det den är tänkt till?
Ska snart hämta ut en pro rmk och funderar på att snowchecka en zbroz, är dock osäker på vilken bredd man ska ta...
36 lockar ju men har två funderingar. Passar original kränghämmare? Och behöver man korta dämparna utan att riskera ha sönder dem?
Om man istället går på en zbroz i original bredd - Funkar det utan kränghämmare om man behåller original dämpare resp fjädrar utan att det blir alltför mjukt? Eller är maskinen helt enkelt tillräckligt smidig med original bredd och kränghämmare?

Tacksam för tips! Är f ö inställd på att man får ta det hyfsat lugnt när man ska transportera längs led.
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Ska snart hämta ut en pro rmk och funderar på att snowchecka en zbroz, är dock osäker på vilken bredd man ska ta...
36 lockar ju men har två funderingar. Passar original kränghämmare? Och behöver man korta dämparna utan att riskera ha sönder dem?
Om man istället går på en zbroz i original bredd - Funkar det utan kränghämmare om man behåller original dämpare resp fjädrar utan att det blir alltför mjukt? Eller är maskinen helt enkelt tillräckligt smidig med original bredd och kränghämmare?

Tacksam för tips! Är f ö inställd på att man får ta det hyfsat lugnt när man ska transportera längs led.

Har monterat på en 36" till denna vinter, provkörde en förra och blev fast, tyckte den blev ännu roligare..är ju ganska liten och lätt så jag vill ha den så lättkörd som det går.
Det finns inget fäste för krängningshämmarna, dock så modifierade jag min å satte dit dem just för att jag kör med orginaldämparna och tyckte den blev väl så mjuk utan krängningshämmare, men det är mer en smaksak, vintern får väl utvisa om jag måste byta till andra dämpare, men eftersom jag inte är någon som hoppar och droppar så tror jag att det kommer att funka alldeles utmärkt med orginaldämparna även om det inte är idealiskt
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
körde 36" i vintras och jag vart inte imponerad. vart alldeles för nervös och den tippa lite för fort! ( hitta inte riktigt balansen lika lätt) Men hade dock inte några krängningshämmare !! tror dock det skulle göra de mkt bättre! Men tror runt 37" - 38" skulle vara optimalt. Jag kommer då inte ha 36" igen! Då lägger jag pengarna på nått annat ! ( personlig åsikt!)

Men skulle man ha dämpare gjorda för det och krängninshämmare så tror jag det skulle bli natt och dag mot att bara smälla dit en 36" med originaldämpare som jag hade!!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Får 36" monterat på min nya, så det blir väl bara att prova och se. Är nog ingen större match att fästa krängningshämmarna i armarna och annars får jag väl ordna någon dämparlösning. :)
Framvagnen kostar ju trots allt nästan som en qd-rem :smile1: