EZ ryde boggie kopia

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
eftersom du måste skruva fast svingen i tunneln och då kommer den inte kunna röra sig nånstans och kommer då inte påverka fjädringen, kolla mer på en hur en pps boggie är konstruerad, för det är väll en sån du försöker efterlikna?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
eftersom du måste skruva fast svingen i tunneln och då kommer den inte kunna röra sig nånstans och kommer då inte påverka fjädringen, kolla mer på en hur en pps boggie är konstruerad, för det är väll en sån du försöker efterlikna?
Kolla vad tråden heter!

Edit: såg nu att minisillen gjort en kovändning och har något som kanske liknar en pps
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. Hallå mini, riktigt trist att den första prototypen inte funkade!
Men det du gör nu, de där kommer inte alls att funka!!

på inget sätt använder den bakre dämparen bakre eller främre svingens slagväg.
Inte ens genom att sätta in en traditionell "knäled" i bakre vaggan så kommer de funka. Problemet ligger i att de inte finns någon som helst hävarmseffekt i övre delen av svingen som kan komprimera dämparen... .
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
.. Hallå mini, riktigt trist att den första prototypen inte funkade!
Men det du gör nu, de där kommer inte alls att funka!!

på inget sätt använder den bakre dämparen bakre eller främre svingens slagväg.
Inte ens genom att sätta in en traditionell "knäled" i bakre vaggan så kommer de funka. Problemet ligger i att de inte finns någon som helst hävarmseffekt i övre delen av svingen som kan komprimera dämparen... .

Om jag ändra på dämparen så den sitter på samma vis som fram hur blir det då?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du sätter den likadant fram och bak måste vinklarna vara exakt likadant fram och bak, annars knäcker du något igen.

Och om sidor vinklarna likt fram och bak, kommer hela boggiet röra sig upp samtidigt. Hela poängen med en fram och en bakdämpare försvinner.

Du MÅSTE ha en knäled eller ett "glidhål" som vi pratade om tidigare, för att få det att fungera.

För du så har du snart bara byggt en vanlig boggie och du kan likväl sätta dit originalet.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Om du sätter den likadant fram och bak måste vinklarna vara exakt likadant fram och bak, annars knäcker du något igen.

Och om sidor vinklarna likt fram och bak, kommer hela boggiet röra sig upp samtidigt. Hela poängen med en fram och en bakdämpare försvinner.

Du MÅSTE ha en knäled eller ett "glidhål" som vi pratade om tidigare, för att få det att fungera.

För du så har du snart bara byggt en vanlig boggie och du kan likväl sätta dit originalet.
Ok får snylta knäleden från andra svingen som igenligen ska sitta där. Så sätter vi stötdämparen på samma vis som det är gjort fram då lär det blir bra.
 
Last edited:

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Kolla vad tråden heter!
jo jag vet, men nu har ju minisillen ändrat på konstruktionen i försök 2.0 så nu har den inte samma konstruktion som ez ryde längre.

Ont: fortsätt fila och komma med ideer sillen, och rita upp boggien i paint eller på pappar först och posta här så kanske du kan få bra tips och spara massa tid och pengar, det är en klart intressant tråd du har skapat!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
försökte svara några gånger idag mini med lite nya bilder.. men jag är i stugan nu tills på tis-ons, bredbandet här är inte att lite på..

Laddar upp lite nya bilder då med lite nya bilder... .., men jag tycker ifall du orkar att du ska du fortsätta på ditt gamla spår... Sålänge du inte tycker de tar för mkt tid/ du blir less på de/ de kostar för mkt..

Men så som du har placerat de nu.. de blir inte bättre mycket bättre än orginal..
Ser tom. ut som att bakre dämparen kommer att ta i övre axeln ifall den dämpar just nu va? Du måste sätta örat på bakre sidan för att de ska funka..
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Jag har också laborerat med ett eget ez ryde bygge och kommit fram till några pukter.
detta är mitt försök till hemmabyggd ez ryde, dom gula plastklackarna glider i frästa spår.

på detta sätt jobbar originalet och det finns ingen genväg tyvärr.




Edit: märkte inte att jag var inloggad på en kompis acc.
såg att du skippat ez ryden. sorry för ot.
mvh
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
försökte svara några gånger idag mini med lite nya bilder.. men jag är i stugan nu tills på tis-ons, bredbandet här är inte att lite på..

Laddar upp lite nya bilder då med lite nya bilder... .., men jag tycker ifall du orkar att du ska du fortsätta på ditt gamla spår... Sålänge du inte tycker de tar för mkt tid/ du blir less på de/ de kostar för mkt..

Men så som du har placerat de nu.. de blir inte bättre mycket bättre än orginal..
Ser tom. ut som att bakre dämparen kommer att ta i övre axeln ifall den dämpar just nu va? Du måste sätta örat på bakre sidan för att de ska funka..
Ja visst funkar dämparn nu jag trodde också att ja skulle behöva vända på den. Men det gick bra allt rör sej som jag vill inget tar i eller hakar fast i nått
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag har också laborerat med ett eget ez ryde bygge och kommit fram till några pukter.
detta är mitt försök till hemmabyggd ez ryde, dom gula plastklackarna glider i frästa spår.

på detta sätt jobbar originalet och det finns ingen genväg tyvärr.




Edit: märkte inte att jag var inloggad på en kompis acc.
såg att du skippat ez ryden. sorry för ot.
mvh

jag får utrusta mej med lite starkare material nästa gång