Olja?!?!

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Vad använder ni för 2t olja till era skotrar har alltid kört på 2T Hel-S Bombardier olja till min men börjar "bli snål" 635kr för 4liter =/.

oljan kanske inte är det rätta stället å snåla på men finns det någon bra olja till vettigt pris?!?

typ beställa 20liter från någon mm? =/
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det beror på vilken maskin du har?? Om du har en ny så skulle jag köra på den rekomenderade oljan. Har du därimot en från början/mitten av 90-talet så kan du nog köra på vilken 2T Hel-S du vill.

Jag körde med någon "luktfri" olja (kan inte märke i huvudet) förra vintern i min -00, och den fungerade minst lite bra som polaris oljan.
 
E

Ej medlem/Inloggad

okej.

Kör en renegade 800x -05. så ska nog köra på den dyrare oljan ingen idee å "snåla" kanske? =/

men vi i lule har ju ännu lite dåligt med snö =(

det "rycker i tummen" :D
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Joo, om den så ny ny sån ska du nog köra på orginal oljan, det skulle jag iaf göra.

Joo du, inte är det mkt snö vi har i lule. Men kallt har det varit så vi får en riktig käle och tjocka isar. Men nog kommer snön snart får vi hoppas. Rycker för mig med (minst sagt).
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jo vi har ju haft bra med kyla nu länge så isen börjar se rätt bra ut här i lule :D... Någon som vet hur tjock den är?
Å snö den lär ju komma det är jag inte det minsta orolig för :D
Men man är ju sååå sugen på att köra NU! :p
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Luktfri?

Är det nån som vet av en olja som är bra på att inte lukta så mycket? Börjar bli lite leds på gummans tjat. Själv tycker jag bara det luktar gott men men... några idéer?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Olja..

Jag har alltid kört på Mobils helsyntetiska 2t olja, har ni vägarna förbi mot Haparanda hållet så kör över till Torneå på finska sidan, oljorna är mycket billigare i finland så det kan löna sig o bunkra upp så det räcker över vintern. En olja som jag har provat är Motul den stinker inte så farligt jämfört med andra, det är nog lite svårt att slipa oljelukten i kläderna med 2t.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
rydde skrev:
Är det nån som vet av en olja som är bra på att inte lukta så mycket? Börjar bli lite leds på gummans tjat. Själv tycker jag bara det luktar gott men men... några idéer?
Jag har kört på någon luktfri olja tidigare, jag kommer inte ihåg om vi har kvar av den. Men jag kan ta reda på det till imorrn.

Och sen luktfri och luktfri, jag känner ingen skillnad på luktfri och icke luktfri. Men det sägs att det ska vara bra för dom som inte tål lukten. Jag har nämligen en granne (50+) som fått fruktansvärd huvudvärk efter han kört skoter, och då provade han lite olika saker bl.a. att byta till en luktfri olja och det hjälpte för han.
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
Själv har jag Torco helsyntet i min.. iofs är det rekommenderat att köra på XPS II oljan i 600 SDI antar jag, men min åf gav mig då massa Torco olja och sa att jag skulle köra på det då den är minst lika bra och mkt billigare.. tror den gick på strax under 300kr för 4 liter, vilket jag anser är billigt för en bra :confused: helsyntet olja.. :)
 

tiger

Medlem
1 dec 2004
14
0
1
LYCKSELE
rydde skrev:
Är det nån som vet av en olja som är bra på att inte lukta så mycket? Börjar bli lite leds på gummans tjat. Själv tycker jag bara det luktar gott men men... några idéer?
Ett tips TEXACO 2T HELSYNTET (PREEM ARTIC även det en helsyntet olja) ger lite lukt ,
tjyv bytte ojla i fjol och det blev ett jä..a liv på hon där bak....bytte tillbaka fort.
ger lite sot under kolvringarna samt reed ventilerna

eller köp silvertejp
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
tiger skrev:
Ett tips TEXACO 2T HELSYNTET (PREEM ARTIC även det en helsyntet olja) ger lite lukt ,
tjyv bytte ojla i fjol och det blev ett jä..a liv på hon där bak....bytte tillbaka fort.
ger lite sot under kolvringarna samt reed ventilerna

eller köp silvertejp

Silvertejp ????
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Silvertejp

tiger skrev:
Jag tjyv bytte ojla i fjol och det blev ett jä..a liv på hon där bak....
bytte tillbaka fort..
...eller köp silvertejp

tiger : eller köp Silvertejp :D :D :D :D :D

Huvet på spiken !!

Det har jag ALLTID med mig i fall att hon där bak börjar gnälla !!



- - -
 
K

klex20

Olja...

2stroke skrev:
tiger : eller köp Silvertejp :D :D :D :D :D

Huvet på spiken !!

Det har jag ALLTID med mig i fall att hon där bak börjar gnälla !!



- - -
Om nu inte silvertejpen blir så populär hos alla så har faktiskt Biltema en 2-t syntetolja som inte luktar särskilt mycket. Har kört en injectionmotor i två år på den utan problem.
Förutom den vanliga smörjningen av motorn med tvåtaktsoljan kan du också slå i en matsked ricinolja per 20 liter bensin, du får ännu bättre bättre smörjning och en tilltalande doft av popcorn runt skotern...
klex20.
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Jag kör på Texaco Motex 2T SX, helsyntet den funkar då bra för mig. Ett stort plus är att den kommigt bland de bästa på oljetesterna.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Vilka oljor kan ni rekomendera som luktar lite?

Prisvärda ett pluss.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tro det eller ej så brukar faktiskt OK/Q8:s 2t-olja få bra betyg i tester - bra smörjning, lite sot och avlagringar samt prisvärd. Gillar man inte lukten kan man ju alltid åka fyrtakt eller hålla sig till den lilla inblandning moderna oljor klarar. För trettio-fyrtio år sedan behövde man 4% oljeinblandning, numer klarar man sig säkert med 1%, åtminstone har Yamaha haft den rekommendationen på sina utombordare de senaste 15 åren i alla fall. Eftersom moderna skotrar blandar själv kan man ju möjligen justera ned oljeblandningen om man törs och har en bra olja. Borde ju gå att mäta upp väldigt enkelt genom att kolla hur mycket olja den dricker på en tank. Till 43 liter skall den dra ungefär 8 dl olja - då har du ca 2%.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Hjulboggie rules skrev:
Tro det eller ej så brukar faktiskt OK/Q8:s 2t-olja få bra betyg i tester - bra smörjning, lite sot och avlagringar samt prisvärd. Gillar man inte lukten kan man ju alltid åka fyrtakt eller hålla sig till den lilla inblandning moderna oljor klarar. För trettio-fyrtio år sedan behövde man 4% oljeinblandning, numer klarar man sig säkert med 1%, åtminstone har Yamaha haft den rekommendationen på sina utombordare de senaste 15 åren i alla fall. Eftersom moderna skotrar blandar själv kan man ju möjligen justera ned oljeblandningen om man törs och har en bra olja. Borde ju gå att mäta upp väldigt enkelt genom att kolla hur mycket olja den dricker på en tank. Till 43 liter skall den dra ungefär 8 dl olja - då har du ca 2%.
Jag var in på OK på vägen hem från jobbet i går, och de hade tre sorters 2T-olja, vilken skall man välja då?