skillnad mellan Nytro mtx 153 och Nytro x-ride 153?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, det sitter iofs en reglerbar styrhöjare på X-riden. Beroende på hur man ställer in den så ändras förstås körställningen...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Styrhöjaren och tunneldekal samt hårdare dämpare. Mattan är samma kassa maveric som varit med sen 08. M-ride har en ny bättre matta.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ok, nån som kört mtx och har bra/dålig erfarenhet ( inge jävla viktsnack)...
Det är svårt att inte prata vikt, men jag ska försöka.
En Mtx utan turbo är ungefär lika bra som en kort (med riktig matta) av annat märke i snö.
Det är en lätt överdrift, men bara mycket lätt!
Den är inte jämförbar med en mountainmaskin på något sätt.

Låter hårt, men det är sanningen som jag ser den efter att ha kört tillsammans med en kompis som ÄGDE (letar Polaris nu) en -12 Mtx
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bullshit skulle jag säga. De flesta klarar sig alldeles utmärkt och det är fortfarande så att förarens körskicklighet avgör var du tar dig fram, inte vilken maskin du kör. Jag har en kamrat med ett riktigt as, en Apex mtn standard, och han är då varken sist upp eller först fast när han åker med gänget, och då finns det nya Polaris, AC och Summit att jämföra med.

Givetvis är inte Nytro mtn värst eller lättast, men skillnaderna överdrivs extremt när det snackas skoter... Däremot känns tyngden på ett annat sätt, och framförallt är det skillnad att köra fyrtaktare med gasrespons, motorbroms osv. De flesta som provar kan ju inte köra fyrtaktare ordentligt (jag, tex) och då skyller man på maskinen istället. Men lär man sig utnyttja maskinen tar den sig fram i princip lika bra som någon annan. Annars skulle ju ingen ha dem heller...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det går tyvärr inte att prata nytro utan att prata vikt

Jag körde en mtx 09 förra året och min erfarenhet är att i lössnön när man bryter runt den och leker så känner man knappt av den extra vikten

Det är när det är lite hårdare och du vill skråa uppför då känner du verkligen dom extra kilona, och såklart när man fastnar i en backe och ska göra en enkel sak som att slita runt skotern


Men för att svara på din fråga om skillnaden mellan 153 modellen av mtx och xtride

Så är väl den störta skillnaden som inte syns attackvinkeln på mattan

Hade som sagt min 09 med gamla attackvinkeln och körde även brorsans nytro mtx -12 och en polares xride 12 och min nytro hade en tendens att gräva ner sig lite mer än vad de nyare maskinerna har.

Man känner det ganska tydligt när man smyger runt i skogen.

Sen har ju äldre nytro (08 09) de gamla längre fotstegen som får skotern att hänga upp sig lättare.

Nytron är en underbar skoter, var riktigt nöjd med min speciellt driftsäkerheten såklart, det som fick mig att byta var att den var liiiite för slö 135hk var för lite när det lutade ordentligt uppför.

Nytro med turbo är en helt underbar maskin, kände själv att 30k var för mycket att lägga ut på en 09as maskin

Kan mycket väl tänka mig köra nytro igen, förmodligen då en xride med 180kitt.

Den jag provkörde en del hade det och det var helt rätt anal hk för den maskinen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ska återkomma när jag fått köra in mig på Nytron med ny mattlängd i vinter, byter från 136" till 162" och matta från Pro Rmk-ska bli mycket intressant.
Boggien är originalboggien från "Cleant"s bygge från förra året, sprillans ny MTX -12.

Edit: Det som gör det lite intressant är väl mest att jag kan jämföra direkt mot Pro Rmk 8, under exakt samma förutsättningar-samma före, samma tempratur, samma snö och lika dålig förare.
Blir lite enklare än när man ska låna ngn annans...iaf jag satsar inte riktigt lika hårt när man kör lånade grejor.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är svårt att inte prata vikt, men jag ska försöka.
En Mtx utan turbo är ungefär lika bra som en kort (med riktig matta) av annat märke i snö.
Det är en lätt överdrift, men bara mycket lätt!
Den är inte jämförbar med en mountainmaskin på något sätt.

Låter hårt, men det är sanningen som jag ser den efter att ha kört tillsammans med en kompis som ÄGDE (letar Polaris nu) en -12 Mtx
Dumt att jämföra marknadens mest lättkörda lössnöskoter mot marknadens mest tungkörda kanske... ;)

Bret Rasmussen gästspelade i Sverge förra året, jag var med under tre dagar och lekte. Med på två av dom tre dagarna var en kille med Nytro MTX MCX 270-han körde på exakt samma ställen som alla andra.

Men han slet tyngre.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Har man kört tunga skotrar så äre svårt att gå till nått lättare, har testat bla ski-doo och gillar inte deras körställning. har kört nytro xtx turbo och det är som en barnlek, bryta och ha sig är inga problem .
 
Reactions: Mr snow

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Jag tror nog att den största skilnaden är hur ledbruten man är efter en dags körning. Har kört nytro sen 08 nu pro rmk 600, ska bli kul att se hur stor skillnad det är. Måste tillägga att påståendet att nytro mtx är som en kort av konkurerande märke är bs!