Tips! Packboxhållare till PTO-sida/Ski-doo (gamla 600 motorn)

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter ang. packboxen på PTO-sidan på gamla 600cc motorn, som dels sitter i min XP600 TNT (500ss) från 2008 men även i gamla rev600an (fram till 2003?), enduro 600an och säkert fler modeller med. Detta gäller nog alla modeller som inte hade hållaren för packboxen från fabrik. Kanske 800 motorn med.

EDIT:Gjorde några extra hållare som ligger, 200kr/st inkl. skruv och frakt för den som är sugen.

Hade läst en del om detta fenomen både här och på DooTalk och bestämde mig för att ta en titt bakom min variator för att se hur det såg ut, och mycke riktigt..


Såhär såg det ut.


Packboxen hade tryckts ut och det livsnödvändiga isoflexfettet som smöjer/kyler lagren hade börjat pressas ut. Man kan se att den skavt mot baksidan på variatorn i underkant.

Här bestämde jag mig för att lyfta ur motorn och dela den för att byta packboxen både på PTO-sidan och MAG-sidan och fylla på med nytt fett samt för att kunna inspektera samtliga lager, kolvar etc. Motorn hade gått 450mil.


Här är motorn tillbaka i skotern med nya packboxen monterad. Artikelnummer på denna är 420831952 och kostade 132kr hos brp åf om jag inte minns fel.

Hade läst och även hört att packboxen, trots att man monterat den på rätt sätt genom att dela motorn kunde få för sig att hoppa ut igen när som helst, redan efter 2-3 mil i vissa fall.
Lika bra att man fixar det en gång för alla tänkte jag!


Måttade på motorn och ritade upp i cad till lasern på jobbet.


Färdig hållare i 1mm rostfri plåt.


Perfekt passform. Blev några svängar innan jag var helt nöjd.


Hålen uppmärkt.


Körna lite försiktigt.


Borra med 2,5mm borr. MAX 8mm djupt!


Gänga. M3x0,5. Använd alltid T-röd vid gängning i aluminum.


Dags att montera hållaren!


Loctite 243 på skruvarna som är M3x6. Viktigt.


Klart!


Min packbox hoppar då aldrig ut igen! Ca 2mm frigång från skruvskallarna till baksidan på variatorn.

Med andra ord en easyfix som inte tar spec lång tid att göra, helt klart värt det om man inte vill åka runt och oroa sig!

/ Mattias
 
Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Mycket snygg lösning.
Men jag tror du skrivit fel på gängtappens stigning, 0.5mm är standard stigning på M3.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hade tänkt göra exakt likadant nu i veckan, men för 200kr kan jag lika väl köpa så får dremeln vila lite=)
skickar pm med adress
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Gjorde precis lika på min inför förra vintern, nu när jag rev den hade två av skruvarna gått av.. Antagligen för att packboxen ville ut.
Körde också med M3, men jag TROR det ska gå att kunna köra med M4.
Ser ut som det finns plats för det utan att få godset runt hålen alltför tunnt.
Dock tror jag inte det är lika gott om plats på alla bakom variator, jag fick försänka skruvarna i min plåt (1.5mm plåt) för att få variatorn gå fritt. Annars mycket snyggt ingrepp!!

Vad kör du för lasermaskin btw? Jag kör också en hela dagar.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Gjorde precis lika på min inför förra vintern, nu när jag rev den hade två av skruvarna gått av.. Antagligen för att packboxen ville ut.
Körde också med M3, men jag TROR det ska gå att kunna köra med M4.
Ser ut som det finns plats för det utan att få godset runt hålen alltför tunnt.
Dock tror jag inte det är lika gott om plats på alla bakom variator, jag fick försänka skruvarna i min plåt (1.5mm plåt) för att få variatorn gå fritt. Annars mycket snyggt ingrepp!!

Vad kör du för lasermaskin btw? Jag kör också en hela dagar.
Ja man kan säga att du hade tur i oturen då, hade du inte haft någon hållare så kanske du inte haft någon packbox kvar i motorn istället och rasat vevlager som följd.

Körde du med rostfri skruv och loctite?

Om variatorn tar i skruvarna på baksidan när man drar runt motorn för hand så gör man nog mest rätt i att bara slipa ur lite på variatorn på dom ställen man ser att skruvarna skavt. Tror att försänkta skruvar inte är någon höjdare. Men man gör nog rätt i att sticka in huvudet där bakom å ta en titt nångång då och då, i samband med att man kollar remmen t.ex.

Vad lasermaskinen heter vet jag inte. Jag bara ritar :)
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Vilken bra lösning !!!
Funkar detta( dvs har jag samma motor) i min mxz 500ss års.mod -05 ???
Klyva,fetta och byta packbox kostar 3000:- har jag hört och då ska motorn levereras urtagen till verkstaden.
Detta är bättre på alla sätt.