Variatorkit till M800

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Hej, är det någon som hunnit testa något variatorkit till m800 -12/13 ?
Såg att Oktan AB har ett kitt för 1800:-
Innehåller vikter samt fjäder till primär men ingen förändring i sekundär?

Mvh

Mattias
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vet att Diablo här på forumet har arbetat fram en lösning oxå (han finns nästgårds till dig i boden) sen kan det ju rent generellt vara klokt att handla i Sverige till lössnö maskiner då det känns som vi har lite annan höjd/körning + att supporten som kan behövas är lättare att få.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu får du förklara dig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du har lägre effekt på 2000möh än vad vi har på våra 500möh här i svedala.

Köpte en beggad variator till min gamla ZR 600, den hade sutte på en MC 600 borta i USA. Det var väl inte riktigt den tyngd på vikterna som jag ville ha om man säger så... Inslagsvarv på typ 5500varv och sen händer det som inte så mkt mer.:p
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Jag (plus 2 vänner) har ett variatorkit från Speedtech till M8:an som fungerar utmärkt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du har lägre effekt på 2000möh än vad vi har på våra 500möh här i svedala.

Köpte en beggad variator till min gamla ZR 600, den hade sutte på en MC 600 borta i USA. Det var väl inte riktigt den tyngd på vikterna som jag ville ha om man säger så... Inslagsvarv på typ 5500varv och sen händer det som inte så mkt mer.:p
Jag har väl redan visat min poäng, med att din generalisering är helt uppåt väggarna?
De har sea level v-kit i USA och maskinerna där har i princip exakt samma effekt, under liknande förutsättningar.
I Sverige kan man (åtminstone förr) köpa en helt ny skoter som i din mening har "lägre effekt" - om ÅF slarvat med leveransservice.

De svenska aktörer som kränger grejer i denna genre erbjuder dock en ganska smal repertoar av vikter, vilket gör att USA är ett bättre alternativ - även ekonomiskt.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja ett amerikanskt V-kitt till en M800 är kan nog vara gjort för betydligt "lägre effekt" än vad vi har här i sve.

Bättre nu kanske?

Menade inte att man absolut inte ska köpa något därifrån, men att det ju faktiskt rimligtvis finns en hel del kit gjorda för hög höjd. Men givetvis finns det låglands kit där också. Gäller väl bara å ha koll vad man köper. Att man sparar pengar att köpa från USA brukar ju oftast vara givet, än om det såklart finns undantag även där.

Blev lite konstigt skrivet kan jag erkänna =)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Är inget fel att handla i USA! Jag gör det rätt ofta till mustangen men läs på, köper man fel så gör man...
Sen det jag ansåg som en fördel att handla variator delar i Sverige är att då är det testat under våra förhållanden OCH framför allt, funkar det inte bolt on så är det lätt att få support. Men som sagt vet man vad man ska ha så är det inget fel med att eshoppa!

Ps, sen kanske man får lite vad man betalar för, delar kostar och utvecklingstid kostar!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag handla mitt kit från USA fick jag ju speca vilken höjd jag körde på + en massa annat. Så då fick jag ju ett kit som jag var ute efter.
Köper man ett standardkit borde det väl stå om det är gjord för höghöjd eller sealevel
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Det blev en klar förbättring, högre inslagsvarv och bättre backshift. Helt klart värt pengarna.
Beställde via Per Boström (speedtech/billetX) ring honom eller maila via deras hemsida så får du garanterat en bra lösning.
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Det blev en klar förbättring, högre inslagsvarv och bättre backshift. Helt klart värt pengarna.
Beställde via Per Boström (speedtech/billetX) ring honom eller maila via deras hemsida så får du garanterat en bra lösning.
Vad blev det för ca inslagsvarv? och vad fick ni ge för det?
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Inslagsvarvet blev ca 4200, kommer inte riktigt ihåg vad inslagsvarvet var original men skulle tro att det låg runt 3800 plus/minus 100.
Jag gav 3495kr, kittet finns på deras hemsida.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag säljer MDS vikter om någon är intresserad. Komplett med fjäder, sekundären lämnas standard, den behöver inte röras eftersom kurvan på MDS vikten är framtagen att passa bäst till standard sekundär. Tillslag efter önskemål
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Jag säljer MDS vikter om någon är intresserad. Komplett med fjäder, sekundären lämnas standard, den behöver inte röras eftersom kurvan på MDS vikten är framtagen att passa bäst till standard sekundär. Tillslag efter önskemål
Pris?
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Snacka med grabbarna på Oktan i Östersund de säljer speedwerx grejor och tävlar en hel del också så de vet nog vad som är bäst.
Jag tänker satsa på speedwerx kit.