NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Skulle vara intressant att veta skillnaden på dom måtten och på RMKn. Jag skulle mäta på en helt ny maskin, då spindeln på Yamahan brukar vilja ställa sig upp efter kontakt med fasta föremål;)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag kommer att jämföra dom måtten helt klart, som jag förstår så har Skinz siktat på polaris och Arctics mått när dom gjort sin 4,5" framåt framvagn.

Förresten är det någon som har lite tips och råd på vad jag ska ha för boggie och mattlängd, jag velar fram och tillbaks.
När jag var "aktiv" i skotersvängen var det korta maskiner som gällde, det var "familjemaskiner" med dubbeldyna som var långa maskiner då,och dom var 345 !?.
Jag har kört nån skotercrosstävling och långlopp(som det hette då) och gillade verkligen den typen av körning, så PPS är jag lite sugen på just för hopp och lek men den verkar inte vara den bästa i djupsnö även om man har en längre variant.
Jag kommer nog inte att ha 307 iaf. minst 345 men vet inte riktigt hur längre än så funkar för mer inspirerad körning på led och i hopp och gupp.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Som jag skrev tidigare, iom nya 3900 verkar dom ju hittat ett sätt att få pps att funka i snö, men återkommer när jag provat den själv. Pps är ju billiga, bra på led och då kanske kan funka i snö. Men är ruskigt tunga, och det passar ju dåligt med din grundide... Sen rullar dom rätt tungt. Göra om armarna i chromemoly å köra med floatdämpare?
Men tycker det verkar finnas massor av intressanta boggies på blocket av alla märken. Såg nåt skidoo rs till bra kurs tex, fina dämpare då också. Annars har ju polaris haft modeller som funkar fint i snö många år.
Du har ju fördelen att kunna montera optimalt, få rätt attackvinkel och så.
Ska du köra 345 kan du köpa ett kort och göra förlängare, går ju Iofs upp till 365/370 också, fast gränsfall där.
Med turbo hade jag nog iaf kört 365 minst, svårt att få ner effekten annars. Tycker personligen det är en bra längd, går att slänga runt den bra men bär ändå bra.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Gripperskidor införskaffade.
Väntar fortfarande på framvagnen så det är den stora bromsklossen just nu.
Hur håller dom lite äldre polaris boggien (omkring 2007) dom ser ut att ha lite veka skenor. Och hur går dom i lite guppigare partier
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nu har man lite sammanhängande ledighet men ingen framvagn har dykt upp än, det är ju inte så att jag betalt i förskott så jag förstår inte vad problemet är.
Nåväl gott nytt år på er !
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

om du ska dra till me nå sånt här bygge så tyck ja du ska satsa på expert x boggie eller liknande :eyebrows:
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Skaffade mig en Arctic bromscylinder/handtag, nu så nu saknas det bara en del från en Lynx för att alla märken skall vara representerade :)

Inga stora framsteg annars, har rengjort limrester från demonteringen och "fullagat" dom två skador som fanns, borrade ändarna på sprickorna grovslipade ytorna, ordentlig regöring och epoxilimmade aluminiumbitar som förstärkning.
Och sen har jag måttat och funderat lite över hur jag ska sammanfoga delarna.

Någon med bra kontakter på aluminiumämnen ? 2 st bitar ca. 25-30 mm tjock 140mm hög och 390mm långa i en fräsbar hållbar kvalitet. (grovt måttat, kan måtta bättre om du har något i närheten)

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Backflyt idag. Tänkte kapa upp min subframe idag men vinkelslipen gav upp efter 1cm snittyta så jag blev stående.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Ny vinkelslip på garanti.
Fick en stund över idag så jag kapade subframe:n då jag kommer att använda den som utgångsmaterial för att montera polaris framdelen mot nytro chassit.
Det verkar som att jag blev "blåst" på framvagnen jag beställde då fanskapet inte svarar på varken telefon eller sms nu betalade jag inget i förskott men han har sagt att grejerna är skickade och att han ska sms:a fraktsedelnummer osv. Jag ringde och sa attjag skulle ha grejerna och vi kom överens om ett pris 1 december. Och inget har dykt upp. I början svarade han när jag ringde och det var ena ursäkten efter den andra . Han hade krockat bilen. Och sen blev han sjuk och hade legat på lasarett bla bla. Sen slutade han svara och gjorde det bara när jag ringde från hemligt nummer.
Då sa han att grejerna skickades av hans bror onsdag före jul och att han skulle sms:a fraktsedelnummer men inget kom.
Så dett har uppehållt mig i typ 40 dagar.....
Vad tycker ni skall jag lägga upp han i "bluffannons tråden " ?
Han har ju inte blåst mig på några pengar men en j-vla massa tid.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

RMK motor i nytro chassi känns som den sämsta kombon man kan göra , no offense ;)
Jag har "karvat" vidare på subframe:n och nu behöver jag lite mått och fler kapskivor innan jag går vidare så jag måste fixa det till veckan.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Fixat lite mått idag.
Jag har mätt från drivaxeln rakt ner till golvet och sedan sträckan fram till skidbulten, måtten är inte med millimeterprecision men nu har jag något att sikta på.
Pro Rmk : ca 75 cm.
Nytro : ca 66 cm
Lägger man på en Skinz framvagn på en Nytro så hamnar man på ca 77,5 cm, så det är måttet jag kommer sikta på.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Intressanta siffror! Min skidbult är ca 15 cm längre fram nu än original. Blev helt perfekt i snön, fullständigt vedervärdig i transport efter led. Har inte provat ställa om boggien, tryck i dämpare osv men gissar att det finns lite som kan göra den bättre i transportläge:)
Helt ofattbart att inte Yamaha har gjort något framvagnskitt då allt annat finns i kittväg till dessa annars fina maskiner.

Följer ditt bygge med stor förväntan och hoppas du får tag i grejor snart!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nu när jag vet var grejerna skall monteras i förhållande till varandra har jag kunnat gå vidare lite smått. Har idag beställt lite aluminium som skall användas till att fräsa "adaptern" mellan nytro och Pro RMK bulken(Det nedre fästet) det kommer även bli ett fäste mellan övre delen på nytro och "stötdämpartornet" och sedan kommer snedstagen upp mot styrfästen att användas.
iomed att jag inte har någon nytromotor än har jag fått gå efter dragningen av nytrons subframe runt nederdel av motor kring variatorn för att uppskatta hur mycket frigång jag behöver där, så jag har fått kapa ur lite ur Polaris bulkens nedre sidofästen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Blev någon timme i garaget igår och upptäckte då att jag höll på att göra en blunder.
Jag har varit så fokuserad på att få rätt avstånd framåt så jag höll på att missa att dom nedre fästena på Pro bulken är assymetriska, det innebär att den vänstra adapterplattan måste vara tjockare än det material jag beställde, nu hann jag avboka det, måste fundera om jag ska beställa tjockare material eller tunnare och köra dubbelt vid infästningen på vänster sida.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Detta kommer att följas. Kul att du tagit dig an en skoterprojekt. Kommer att bli bra de här danne :)
Tack för det !
Som sagt är det ett långtidsprojekt men det är kul att ha något att pyssla med .
Och ditt projekt såg riktigt trevligt ut :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Tack för det !
Som sagt är det ett långtidsprojekt men det är kul att ha något att pyssla med .
Och ditt projekt såg riktigt trevligt ut :)
Riktigt intressant kombo du har kommit på.. :) Måst ju komma förbi å se skapelsan nån dag.

Just nu är de int så trevligt mitt projekt.. håller på att slipa huven.. hehe.. lack imorrn blir de förhoppningsvis..