NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Verkar inte som det lättaste projektet du gett dig in på! Ska bli kul att se hur det slutar :)

Snyggt än sålänge!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Riktigt roligt bygge!! Hur många gånger har man inte tänkt på hur gött de skulle va att plocka ihop dom bästa komponenterna från respektive märke! Eloge för det.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Kul med lite feedback så man vet att någon läser :)

Ytterligare Ett stor tack till NTC Arvidsjaur som "sponsrat" med en något bucklig Nytro bandtunnel.
Den kommer att bli kanon som grund/mall.

 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Awesome initiativ.. men håller helt klart me potatisgrisen då ppsen är för tung för ett 4takts projekt..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Planen är att ha två uppsättningar boggie och matta med "bolt on" tunnelförlängning.
PPS:en kommer att köras med kort matta och bred framvagn för hopp och lek.
Sedan kommer en längre boggie (ej PPS) och matta med smal framvagn användas för lössnö körning.
Så att PPS:en är tung är jag medveten om och det återstår väl att se om jag kommer att köra mest med den långa varianten.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Har idag besökt min bekanta med Nc Fräsen, och vi har komit fram till hur adapterplattorna skall tillverkas.
Dom kommer att ha låg prio så det kan ta ett tag innan dom är klara, men jag har ju lite annat att pyssla med under tiden.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Fick tag på en sliten 307 matta idag, så nu har jag nåt att passa in PPS boggien med.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Ok. Även en annan sak med PPSen. Den är den särklassigt bästa boggien på att äta knölar och landningar.. så den trivs bäst i höga farter! Ska man ha en boggie till hopp och lek skulle jag satsa på på nå amerikanskt... dom är byggda så du får hjälp med höjd å längd vid hopp och lek.. har sett många lynx åkare slå fast i branta kickar... fjädringen är helt enkelt för bra.. hehe. Men jigga av skiten och bygg i CrMo så kan du säkert halvera vikten utan att tapa styrka..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har hört samma sak om PPS som du skriver. Vi får se hur den funkar för min typ av körning, jag kommer att prova den som den är innan jag ev. Lättar den.
Den "långa" boggien kommer jag att sikta på en lättare variant (yamma och lynx går bort).
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Tror en poo skulle bli en bra kompromiss... e ju samma som holtz men där får du fox på köpet.. sen för att göra det ballt timbersled... det jag tänker på är att alla de tre jag nämner hade betett sej snarlikt alla amerikanska korta... vilket är nog så viktigt om man tänker skifta...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Idag har jag mixtrat lite med PPS:en.
Jag har riktat ena skenan som var något krokig, i sidled gick det bra (förutom att jag bröt sönder bänkskivan som skruvstädet är monterat i) däremot får jag inte till skenan i höjdled (främre spetsen ska upp ca 10mm) med dom grejer jag har hemma. Jag ska prova med en press.
Sen har jag bytt lager i 5 boggiehjul och polerat alla bussningar och axlar som är glidytor mot bussningar, när polermaskinen väl var framme och igång så putsade jag till lite skruvskallar.
Jag behöver nya slides, balatarem och såklart stötdämpare för att den ska vara tip top, någon som ligger på några av dessa prylar ?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Låter bra !
PM:a hur vi löser detaljerna.
Har du något annat roligt till denna boggie ? jag saknar det tvärgående staget mellan boggieskenorna vid främre svingen.
För övrigt så gick det bra att rikta skenan med en riktig press.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Ett stort Tack till Morris som grävde fram ett par schyssta slides till boggien !
Har varit lite dålig på att lägga upp bilder men kommer att bli bättre på det.
Jag har nu gjort en liten planering och prio-lista på vad som skall göras och i villken ordning.
Prio kommer att läggas på att få ihop Pro och nytro delarna, så "adapterplattorna" kommer att behövas innan jag kan göra resterande fästen.

Bild på lager byte
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nu ska vi se om jag får in bilderna fån mobilen. Mitt internet är nere sedan i tisdags pga. Åskan.
Fick mina adapterplattor idag och skall prova ut dom för att se om det behövs någon justering.

 
Last edited: