NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du borde jobba på Mc X-Press !
Mycket fint blir det !
Tack för det :)

Det blev ett till pass i garaget.

Gjorde ett nytt övre fäste till ljuddämparen (det ska bli ett nertill också) och sen började jag passa in rören.



Mäta kapa slipa och punkta ihop.



Dags för helsvetsning.



Blev helt ok.



Kvar att svetsa in nippeln till lamdan, slipa, måla och sen linda in med avgasbandage.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ser ju ut som att en uppstart inte är långt bort nu ;-)
Det är nära nu men det är lite smågrejer kvar att fixa tex. Mcx ecu och längre oljeslang ( jag måste runda turbon och mata in oljan fån baksidan då wastegate stången blev ivägen från framsidan). Erik på Mcx är åter först nästa vecka.
sen väntar jag på en "cobra elbow" från andra sidan pölen då jag inte hittade den nånstans i Sverige.
Jag ska även göra nå slags fästen till tryckröret och en upphängning som avlastar grenröret lite från turbons vikt
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svetsade i nippeln för bredbandslamdan men gasen tog slut så det blev att åka och byta flaska, passade på att köpa värmetålig färg till rören.
slipade och rengjorde rören och drog sen på färgen, jag ska provköra lite innan jag lindar rören med bandaget för att se ev. läckage






Sen gjorde jag ett nytt fäste för bränsletrycksregulatorn då jag fick flytta den pga. Tryckröret.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ser bra ut!

Har lagt märke till att du klagar på att gasen är slut ofta.. svetsar du väldigt mycket eller kör du med en 5liters tub? Isåfall så byt till en 11 Liters nästa gång så räcker den flera gånger längre än den lilla 5 liters..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tackar !

Jag kör med en 5 liters tyvärr, jag har en bekant som jobbar med Aga gas så jag fick bra pris på tuben och fyllningarna men en 11 liters hade varit nice, visst är det air liquide som har dom ?

Ser bra ut!

Har lagt märke till att du klagar på att gasen är slut ofta.. svetsar du väldigt mycket eller kör du med en 5liters tub? Isåfall så byt till en 11 Liters nästa gång så räcker den flera gånger längre än den lilla 5 liters..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har påbörjat en avlastning/upphängning för turbon för att minska belastningen på grenröret.
Använder en upphängning för avgassystem, jag ska sätta värmeskydd på den men är osäker på om det räcker annars har jag en plan B.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
gjorde klart "upphängningen"





Sen måttade jag och kapade oljereturen, jag fick bricka ner banjon lite för att få lite mer frigång från turbon.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fäste till tryckrör, jag återanvände gummit från orginal luftburk inspirerat av Mcx.
Jag var tvungen att göra den tvådelad för att man ska kunna montera tryckröret, nu ska jag klura på ett fäste till högra sidan också.

 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Fasen var det går fort framåt!
Riktigt snyggt det du gör, än en gång.
Keep it up!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack !
Jag försöker hinna med lite nu när man är ledig, det vore skönt att få bort dom stora moddarna och kunna finlira mot hösten så man är klar i god tid till säsongen.

Fasen var det går fort framåt!
Riktigt snyggt det du gör, än en gång.
Keep it up!

Jag åkte och bytte till en längre oljeslang så nu är den på plats.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Snickrade till ett liknande fäste till höger sida,det blev riktigt stadigt.
Jag kommer att snygga till dom när jag plockar lös tryckröret och har det på bänken.



Sen landade min "Cobra elbow" i brevlådan, tidigare än jag trodde (beställde den 27 juni med billigaste fraktsättet).
Jag måste slipa ner flänsen runt insuget (nåt slags Saab fäste) på Turbon men jag ville inte göra det före jag hade gummit hemma, sen kan jag montera turbon.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Slipade ner flänsen runt inloppet på turbon monterade ihop den och drog fast den på grenröret därefter fyllde jag lite olja i turbon och skruvade dit oljeslangarna.
man kan nästan tro att jag vet vad jag håller på med tanke på hur precis "cobra elbow:en" passade :)



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
I regel gör jag ett kort pass på morgonen och ett kort på eftermiddagen/kvällen, därav två uppdateringar vissa dagar, sen är det ganska svalt i garaget.
Mitt på dagen blir det aktiviteter med kidsen och efter två långpass på Norrstrandsbadet har jag antagit ett lätt bränd ton...


Du får göra nåt åt den där damphastigheten som bcool pratade om.
Hur orkar du ens jobba i den här värmen?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Slöjdade till ett nedre fäste för ljuddämparen.
Jag använde mig av fästena för den mekaniska handbromsen som jag skrotat bort.



Sen tänkte jag att jag drar dit kylarslangarna och så fyller jag lite glykol så luftar jag imorgon men sen råkade jag fortsätta med soppaslangar, batteri, några kablar och hips vips så hade jag provstartat :bigsmile:
lossade banjon till oljetillförseln för att se att olja flödade till turbon och det gjorde det.
Det är alltid kul med uppstart och det som var extra trevligt var att all el funkade och handtagsvärmarna blev ordentligt varma, bara ett felmeddelande och det var låg soppanivå men det betyder bara att soppasensorn verkar funka för jag fyllde bara i 5 liter.
Nu måste jag skaffa Mcx boxen och koppla in tryckmätaren sen tror jag turbobygget börjar vara färdigbyggt, ska nog göra en bänkning för att vara på säkra sidan.