NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fan vad kul att det går bra, riktigt imponerande måste jag säga :)
Tack för det !
Men att starta är en sak hoppas den går också :bigsmile:
Är riktigt sugen på att köra en bänkning för att se att sakerna lirar någorlunda så man slipper det under försäsongen.
det är lite värmeskydd som skall dit sen och nästa grej blir tunneln med Pyramidstag, tank, dropbrackets, dekalkit på tunneln, dyna och lite smått och gott.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Trots semesterstängt så ställde Erik på Mcx upp och fixade grejer till mig !
Han gjorde tom. lite beräkningar och gav mig en grundmapp att utgå ifrån (då jag kör med rising rate bränsletrycksregulator blir det inte riktigt samma som standard Nytro) Grym service!!


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
alltid lika roligt att kkika in på din ''tråd'' och se alla fantastiska och inspirerande uppdateringar! :)
Kul att höra !

Fixade gummiklammer och monterade Mcx boxen samt kopplade in den.



Efter det hittade jag ett lämplig ställe för TCV:n och monterade och kopplade in den.



Tog ett litet videoklipp innan jag monterade Mcx prylarna.

[video=youtube;5nj9mPIRNeQ]http://www.youtube.com/watch?v=5nj9mPIRNeQ[/video]

Är sjukt sugen att bänka maskinen men tyvärr räcker inte finanserna till det just nu och nästa "lön" blir föräldrapenning, försäkringskassan brukar sällan överaska positivt :)

Härnäst blir det att plocka lös tryckröret och snygga till det lite samt dra in en nippel då Erik tyckte jag skulle mata bränsletrycksregulatorn från "plenumet" för att slippa vakum=sänkt bränsletryck som behöver kompenseras i boxen.

Tunneln står sen på tur men när jag väl börjar med den då är det inte läge att bänka och jag tror det kan dra ut på tiden då plåtisarna har semester och då jag behöver få mina dropbrackets frästa + skaffa materiel till dom.
Jag får klura lite på var jag fortsätter nu.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En hel dags vila från bygget igår och idag bara en timmes skruvande... nu börjar jag slacka känner jag :)

Tog lös tryckröret och ska snygga till fästena litegrann samt gänga in en nippel för slangen till bränsletrycksregulatorn.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterade en nippel för BTR:en i tryckröret.



Sen "klädde" jag in kablarna.
Jag har även monterat en banjonippel på utgången på bränslepumpen för att slippa dra slangen med en så lång böj.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag glömde skriva att jag vägde all kabel jag tagit bort för denna gång och summan blev 910 gram.

Slänger in en turborelarad fråga också.
Jag kan få upp lite laddtryck genom att varva med mattan i luften brukar man få "pys" med Bov:en på gasavslag på det sättet eller måste man belasta den mer ?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Inget speciellt gjort idag. Klamrade bränsleslangen samt monterade lite buntband på kabelhärvan.

Fick en Kinaleverans.
En 300kg våg för ca 200:- med frakt. Hoppas den räcker till :blink1:





Provade den som hastigast genom att väga i lyftbågen bak, och den ser ut att funka.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det har varit ganska lugnt ett tag nu, mitt annars så svala garage har efter denna värmebölja blivt en bastu.

Jag har kapat bort lite onödigt material från växelmekanismen och monterat den samt kapat bort bulan i bukplasten och ersatt den med en rak plåt (kedjehuset ligger längre ner på Pro).
Det var en onödigt stor glipa där som jag tidigare bara tejpat igen.
Passade även på att göra ett hål för en gummiplugg så jag kan tappa ur kedjehusoljan utan att demontera plasten.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade extra fästen till bukplasten av ett par rostfria vinklar.



Sen gjorde jag en ny upphängning till turbon då den förra gummibussningen satt för nära turbon och blev så varm att den mjuknade och tappade spänsten.
Jag karvade ut en egen bussning och nu sitter den en bra bit ifrån värmen.



Gjorde lite annat smått o gott men inget värt att fota bla. två elkontakter och lite tätningslist mellan bukplast och chassie samt tätade en läcka i ljuddämparen.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag moddade jag mitt alu gasblock, jag har haft lite fel vinkel på gasflärpen vilket gjort den lite tunggasad och full gas har varit ca 1 cm från att flärpen bottnar mot handtaget.
Jag måttade på original gasblock och byggde upp material med svetsen, grovslipade och borrade och gängade nya hål sen slipade jag till allt och lackade det svart igen (all färg försvann under svetsningen).

Tyvärr ingen bild då batteriet dog i mobilen.

Jag ligger lite lågt med att dra igång tunnelbygget då jag ska se om jag kan få en tid i bromsbänken hyfsat snabbt efter MCX öppnar efter semestern 28/7.
Under tiden jag väntar på bromsningen bockar jag av lite smågrejer från min "att göra" lista.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Bilder på gasblocksmodden.

Så här satt den monterad i original fästhål.



Här ser man hur jag byggt upp material och flyttat infästningen uppåt och närmare blocket.



och så här blev resultatet.


Den blev mer lättgasad och "flärpen" tar nästan i handtaget vid full gas.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
När det är 30 grader varmt i Juli är det trevligt att se att någon faktiskt skruvar lite skoter.
Bra jobbat!