NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Tack för det Morris!

Idag har jag justerat plattorna lite för att sidoplasten ska passa sen har jag gjort en mall till "bukplåten" som blir i 3-4 mm alu den ska vara demonteringsbar för att komma åt oljefilter.
Jag har även påbörjat det övre vänstra fästet uppe vid stötdämpartornet. I morgon skall jag ge mig på det högra fästet. När det är klart är den nog stabil för att man ska kunna montera framvagn och tunnel och göra den till ett "rullande chassi" inte för att det är läge för det riktigt än men jag är sugen på att se hur det lirar ihop.
Jag har Inget internet än och det strular bara när jag försöker lägga upp bilder från mobilen så det kommer senare.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Efter lite bråk med telefonen tror jag att jag fick till det...

Kapade bort lite gamla fästen och annat som fanns kvar på röret.


En mall till "bukplåten"


Här ser man hur jag kapat ner polarisens orginalplattor för att ha lite mer material att bulta mina plattor i. Man ser även fästen och rörstumpar som jag kapat bort på första bilden.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nu gör vi ett till försök....
Övre fästena påbörjade dom skall snyggas till och svetsas färdigt när jag plockat lös den delen. Jag är lite ringrostig på tig svetsen känner jag.
Jag var tvungen att göra en liten mockup.
Främre pyramiden skall fräsas ner 2mm på vardera sida då plåten bygger så mycket.





 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Snyggt! Förstår dock inte varför du använder tunnel från nytro?
Tung och kassa fotsteg?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Tunneln skall användas som mall för vinklar och infästningar. Den slutliga tunneln kommer bli nåt helt annat :)
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

men fan va fränt, hade mina tvivel kring detta men dom är som bort spolade! lycka till! :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Plåten under motorn tillverkad i 4mm alu. Mountaintech:s plåt man kan köpa till nytro ligger på 4,7mm och den verkar populär för att skydda undersidan på motorn. Jag har gjort plåten så att den passerar tunnelkylaren med 2-3mm så den har lite extra skydd.



Tvärstaget som monteras vid stötdämparfästena är nerfräst 2mm på varje sida för att ge plats till plåtarna som i sin tur fäster i övre delen på nytro sidorna.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

men fan va fränt, hade mina tvivel kring detta men dom är som bort spolade! lycka till! :)
Jag har däremot inte haft några tvivel kring detta bygge, men då har jag sett custom Buellbygget han gjorde för några år sen. ;) Detta kommer bli kanon..
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

GbEbE : hade missat din inlägg, förstår att många kanske är skeptiska det är ju ett stolleprov att dra igång ett sånt här projekt. :)
Byarno : många tycker att detta är ett omfattande projekt och det är det väl men jämför man med hojbygget är detta betydligt "enklare" på många sätt.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Så sant hojbygget var extremt.. :) men den blev ju jääävligt tight å snygg... blir kul att följa detta projekt..
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

offtopic men vart kan man se hojbygget?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Filat vidare på bukplåten, jag har fasat av framkanten så plåten passar in mot polarisens fasning. Man ser även min "fulförstärkning" med aluplåt och epoxi där det var lite sprickor efter vad jag förmodar är närkontakt med sten.


Jag har ju inte någon motor att måtta mot så jag har varit och kikat på en Nytro (tack Erik på Mcx) och området där motorblocket ligger som närmast subframen visade sig behöva en liten justering, jag försökte efterlikna måtten på Nytrons subframe på min aluplatta. Bilden luras lite då plattan ser väldigt tunn ut i denna vinkel men det finns gott om material kvar utanför bild på baksidan.


Härnäst blir det att borra och gänga för plåten samt att svetsa klart övre fästet.