NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Idag har jag nitat fast sidoplåtarna och kapat kylaren till rätt längd.
jag fick lov att återanvända röranslutningarna till kylaren då jag inte hade något lämpligt alurör till det.
När det blev dags att göra hålen för anslutningarna fick jag bli lite kreativ för att slippa använda centrumborr (för att slippa hål igenom kylaren på undersidan), Jag hade en trasig trähylla där dom fyrkantiga "hålen" visade sig vara rätt mått för att styra hålsågen :)
Imorgon blir det svetsning av kylaren samt att nita dit den.




 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Roligt att se det du bygger !
Mycket skickligt gjort. Följer tråden med spänning !
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har åkt på en riktig förkylning så jag har inte gjort många knop idag, ni vet ju hur det är när en karl är riktigt förkyld :)
Måste bara tillägga till min hålsågning att jag inte hittade min hållare med centrumborr, hade jag gjort det hade jag kunnat borra en styrning i en lämplig skiva. Jag fick ta hålsågsfästet från min rörnotcher och som sagt så hade hyllan i stort sett rätt mått för hålsågen.
Hoppas att jag är kryare imorgon så jag får nåt gjort i garaget.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Är det någon som har tips om var man får tag på nåt liknande material (gummiaktigt) som det som syns på Pro kylaren på denna bild, gärna självhäftande.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nej det är inte samma. Bitumenmatta är ganska hårt. Det är mer som neopren eller armaflex.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

En näve panodil i kroppen gjorde att jag iallafall fick ihop kylaren idag, men nu är jag helt sänkt.


Hade en slangstump som jag borrade hål för blåsmunstycket i så jag kunde göra ett läckagetest, penslade lite vatten med diskmedel över svetsarna och hittade några småställen som jag fick kompleteringssvetsa.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nitade ihop kylaren med tunneln, och sedan fortsatte jag svetsa på övre fästet mot Pro bulken men gasen tog slut så jag får fortsätta på det sedan.
började så smått att måtta in tank och bakre pyramidstagen, tyckte det misstämde så efter en närmare koll visade sig att nedre fästet för högra pyramidstaget var krokigt så det blev riktning av det.
Sedan slaktade jag fästen från det främre REV pyramidstaget, dom ska i sin tur paras ihop med PRO:ns alurör som går upp mot styrfästet.
Jag har kommit fram till att Nytro:ns styrstångshållare blir för bred om jag ska köra med PRO plast så jag får hitta på något annat mittre pyramidstag, om REV:ens främre stag går att bocka lite till kommer nog dom att funka.





På denna bild är REV pyramiden bakåtflyttad, när den är i rätt läge så verkar fästena linjera rätt bra mot Polarisstagen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

]ag lyckades återanvända skumgummiduken från Prokylaren med hjälp av varmluftspistol och ett rakblad, så jag klippte till det och monterade det på min tunnel. Jag har även lagt remsor där kylaren är som högst men det är inte med på denna bild.
Måttade in bakre pyramidstagen, tanken och återanvände två skruvar (sitter på ett litet plåtbleck som man nitar fast) från Nytrotunneln till bakre tankfäste.





 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Efter att spanat in "liknande" byggen som ditt under några år så undrar jag ifall du har testsuttit den?
Med REV Tanken + ev dyna?

Har fått intrycket av att den djupa tunneln du valt tillsammans med REV Tanken kommer kännas brett. PRO Dynan kanske avhjälper lite, men hur mkt?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag vet inte hur hög en revtunnel är men min är ca 40mm högre än en Pro. Jag har planer för en annan tunnel sen och den kanske blir lägre. Med denna tunnel bli det att experimentera med olika boggies på så det kan bli lite borrhål här och där. I värsta fall är det bara att byta tank. Dynan blir en smalare variant typ Pro.

Tack till Asker som fixade en beggad orginalbumper åt mig !

Idag har jag fixat gas och lyckats passa in och svetsa fast Rev fästena på Pro-pyramidstagen så nu sitter det ihop.
Jag kommer nog att använda "resterna" av främre Rev pyramide till mittre pyramidstag dom ser ut att passa in rätt bra.






 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Kapade bort lite fästen från Rev pyramidstagen.
Provade lägga dit stystången, måste prova ut placeringen så den hamnar vettigt till.



 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Snyggt! Tvekar inte en sekund på att detta kommer bli en grym skoter, oavsett om den blir lång, kort, polarisplast eller inte. Nytrorovan kommer att trivas gott bland allt de andra:)
Ser riktigt bra ut må jag säga!!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Snyggt! Tvekar inte en sekund på att detta kommer bli en grym skoter, oavsett om den blir lång, kort, polarisplast eller inte. Nytrorovan kommer att trivas gott bland allt de andra:)
Ser riktigt bra ut må jag säga!!
Tack för det !
Polarisplast kommer det bli och kort boggie har jag redan och en lång skall införskaffas.

Igår blev det det bara en snabbis i garaget, började på en mall till avslutet för den korta tunneln.
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

är tunneln verkligen 162", eller ska det sitta nå förlängning på´n?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Blir det inte trångt i tunneln nu när du har sänkt taket? Tänkte mest fram..
Eller är nytrotunneln så pass hög så det inte gör nått?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Avgassystemet ska ju inte gå där nu så det är gott om plats, den skulle kunna vara ytterligare 30-40mm lägre.

Blir det inte trångt i tunneln nu när du har sänkt taket? Tänkte mest fram..
Eller är nytrotunneln så pass hög så det inte gör nått?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Kapade till plåten och bockade till den, blev inte snyggast då jag inte har nåt vettigt att bocka med men jag funderar på att dölja den med Ski doo plasten som avslutar tunneln.