NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag slänger upp en projekttråd, men detta är ett långtidsprojekt så förvänta er inte att den är på snö den närmsta tiden :)

Min plan (som kan komma att ändras allt eftersom) är i dagsläget.

Nytro drivlina (motor, variatorer, kedjehus) = driftsäker, verkar inte äta remmar. Jag fick tag på dom gjutna chassihalvorna och frontkylare villket innebär att drivaxlar och motorfästen sitter i ett paket.
Pro Rmk front med tillhörande framvagn och styrning osv.
konventionell tunnel dvs. inte typ. nytro där avgassystem går under.
REV soppatank, ger utrymme för en frontmonterad turbo så småning om.
Ski doo bakre pyramidstag som skall paras ihop med polarisens främre stag och styrstångshållare.
troligen styrning liknade PRO men det ser tajt ut om de skall passera ett plenum ovan spjällhus.
Mattlängd och boggie är inte bestämt i dagsläget, men det kommer inte bli en monsterlång variant förmodligen mer åt crossoverhållet.
Troligen ski doo tunnelkylare.


Min tanke var att modifiera en Nytro subframe för bättre geometri typ Skinz eller IQR, men jag ramlade över en projekttråd på ett amerikanskt forum där dom demonterade en Polaris Rush och såg hur Polaris nya främre chassihalvor var uppbyggda och då började tankarna mala på hur det skulle vara att montera hela det paketet fram istället. Kollad upp lite priser på Polaris Chassihalvor och dom var inte svindyra men med alla smågrejer till framvagn, styrning, stag osv. då drar det iväg om man ska köpa det som nya delar. då gjorde jag en sökning på skoterskrotar och trillade över dom grejerna till rätt kurs från en Pro Rmk 2011.

Jag har alla a-armar men det är bara en som är rak så jag ska se om jag kan få låna en uppsättning av någon efter säsongen och jigga av dom för att rikta och laga dom.
Övrigt som saknas är spindlar, styrstag, övre kulled, dämpare och skidor samt bussningar till a-armar.

en del av tunneln följde med från Pro:n så nu fick man se hur det var att demonterade dom limmade grejerna, körde med varmluftspistol och en liten gasolvärmare och det gick helt ok.

Ena chassihalan har en buckla och en spricka men vad jag kan gissa mig till så är det inte på ett jättekritiskt ställe så jag ska klura lite på hur jag ska fixa till det, först ska allt lira ihop innan så man kan prova lite och skulle sprickan ställa till det så kan man byta den halvan senare, men nu har jag grejer för att kunna börja måtta och para ihop främre delen med Nytro prylarna.


phu! det blev en hel uppsats detta :blink:

lite bilder.

Mått från center av drivaxel


Koll av mått mot Nytro, på denna bild är främre delen monterad ca 2cm längre fram från drivaxeln än på Orginal Polaris, jag måste kolla frigång runt variator på en Nytro för att se vad jag har att jobba med.



Jag har en hemsida om ett annat projet jag gjorde för några år sedan
http://hem.bredband.net/buellcustom/

Alla tips och synpunkter på vad jag ska tänka på är välkommna och även om ni har nånting av dom delar jag saknar.​
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Ska bli intressant att följa!

Sjuuukt snygg softail du byggt! :)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag hoppas att du slänger på en turbo på nytromotorn, annars förstår jag verkligen inte syftet med 4-takt. Eller rättare sagt, det vore synd och skam..
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kommer följas med spänning!

Håller med Om att turbo borde ingå i bygget :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Turbo finns med i planen helt klart men att få chassit att lira är prio ett.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Kul projekt kommer följas.
Har lite framvagnsdelar tar det via PM
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har bakre pyramid stag om du behöver!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har lite olika ideer för tunneln får se vilken av dom det blir.

Hämtade en REV SDI tank idag med tillhörande bakre pyramidstag.

Skall bort i jobbet ons-tors så det blir nog inte så mycket gjort närmsta dagarna.
Måste svänga förbi en handlare och måtta lite på en Nytro och en Polaris nån dag framöver.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har lite olika ideer för tunneln får se vilken av dom det blir.

Hämtade en REV SDI tank idag med tillhörande bakre pyramidstag.

Skall bort i jobbet ons-tors så det blir nog inte så mycket gjort närmsta dagarna.
Måste svänga förbi en handlare och måtta lite på en Nytro och en Polaris nån dag framöver.
Hör av dig i PM om du vill måtta... Har en Pro RMK stående i garaget och vi bor i samma stad.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Har varit mycket med jobbet i veckan.
Gjorde iaf. Affär på en komplett framvagn och det blev samma pris som att köpa bussningar. kulleder. Spindlar och styrstag löst + att jag slipper rikta och laga dom a-armar som jag har. Killen skulle skicka dom grejerna på måndag.
Idag kom det lite snö så jag prioriterade att fixa till en snöslunga som jag skaffade för nån vecka sen, men jag hann med att riva lite mer i polarischassit iaf.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Fortsatte röja ur i garaget idag, gjorde bort några småprojekt.
Det jag måste göra först nu är fixa till min "arbetsbänk" så jag får en rak och fin yta som är i våg att ställa upp grejerna på när jag ska börja måtta för att montera ihop Nytro och Pro delarna.

Kunde inte hålla mig från att göra en liten provisorisk "mock-up" med REV-tank, stag och polarisens nedre sidoplast.



 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

HUr har du planerat dra avgassystemet? Blir det under tanken/tunneln?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Nix. Planen är en frontmonterad turbo ev. Med tunneldump. Men jag ska kika på möjligheten att dra avgaserna till sidan och och dumpa genom buken via en mindre ljuddämpare som en "vanlig" skoter. Det kräver förmodligen att man flyttar oljebehållaren.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Passerade Arvidsjaur igår så jag gjorde ett "studiebesök" på NTC dom hade två Nytro:sar utan kåpor i verkstan, så jag fick möjlighet att måtta och fota lite runt motor/variator för att se vad jag har att ta hänsyn till när jag ska "para" ihop chassidelarna.
Stort tack till NTC dom har också "sponsrat" med en krokig Nytro Subframe, dom är helt suveräna precis som deras rykte säger.
Gjorde även ett snabbt besök på Polaris i A-Jaur för att kolla vinkeln på den främre delen av Proride chassit, gjorde vinkelmätningen med en gratis app på telefonen och kom fram till att den främre delen är uppvinklad 7 grader mot den plana delen under motorn, är det någon som har koll på att det kan stämma ?

Ska försöka inhandla lite spånplatta idag för att gör en ny "bänkskiva" till mitt arbetsbord.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sv: PROTRO - Pro Rmk Nytro + lite annat

Jag har inte dött och inte projektet heller.
Väntar på framvagnen som jag köpt som inte är skickad än, behöver den för att få fram lite mått.
Jag har iaf. fixat en ny bänkskiva och justerat in bänken i våg.
Det jag också behöver är mått från en Nytro.
Från centrum av drivaxel till skidbult, har frågat på några forum men ingen har svarat, jag får väl svänga förbi nån handlare och krypa runt lite på golvet :)