Har fått ett Yamaha tjut i variatorn.

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Tjena..

jag har haft erfarenhet av många yamaha som har ett tjut som komemr ifrån variatorn. har läst att det är väldigt vanligt nu oxå. läste att det var någrashims i sekundär variatorn man skulle ta bort elr byta ut.
iaf så har ja fått ett liknande tjut i min variator på min F7:a -03. undrar om det är fler som har haft samma problem elr nån som vet vad det beror på? om det är shimsen elr om remmen bara är för kort? har nyköpt skotern så remen som satt på använder ja fortfarande.

Måste ha bort detta oljud. min kissekan ju intelåta som en yamaha närja kommer in på macken å ska tanka! :p

tacksam för svar så ja kanförvandla tillbaka min skoter från yamaha till skit bra arctic F7!! :)
 

SXViper__

Medlem
7 nov 2004
38
0
1
alfta
på yamahan är det en bricka som sitter vid variatorn som man kan ta bort så försvinner oljudet... men mer exakt vet jag inte var den sitter. du kan ju höra med nån återförsäljare
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
jag har inte hunnit kolla att det är rätt rem än. det är en bit att åka till skotern just nu.
men är det ingen som har haft samma problem på en F7:a förut??
 

Attack20

Medlem
3 nov 2004
42
0
1
Storbacktjärn
tjutet, gnället eller vad vad man skall kalla det. Det komer mest troligt från sekundär variatorn. Remmen är för hårt spänd, eller rättare för lite shimsad.

En bra tumregel på F7:an ör att kylflänsarna på 020 remmen skall ligga ovanför skivan, inte mer eller mindre.

Ett tips, lyft upp bakändan när maskinen är körd ett par kilometer. Gasa till och bromsa, se till att mattan just och just rör sig på tomgång(NÄR DU GER DEN LITE HJÄLP). En förut sättning är att mattan är rullar rakt.
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Attack20 skrev:
tjutet, gnället eller vad vad man skall kalla det. Det komer mest troligt från sekundär variatorn. Remmen är för hårt spänd, eller rättare för lite shimsad.

En bra tumregel på F7:an ör att kylflänsarna på 020 remmen skall ligga ovanför skivan, inte mer eller mindre.

Ett tips, lyft upp bakändan när maskinen är körd ett par kilometer. Gasa till och bromsa, se till att mattan just och just rör sig på tomgång(NÄR DU GER DEN LITE HJÄLP). En förut sättning är att mattan är rullar rakt.
hmm.. jag har kollat allt nu.. rätt rem.. fänsarna är där dom ska :p och provat att lyfta å kolla om den rullar så att säga..


men idag när jag körde hade ja inte samma tjut i variatorn längre.. kan det ha varit det varma vädret som gjorde det? var det bara en engångsföreteelse?
 

jagare1

Medlem
14 jan 2009
16
0
1
Älvsbyn
Hej!
Du ska köpa tre M-6 bultar som är 16mm långa +bultskallen!
Dom håller isär skivorna på sekundär variatorn dessa bultar blir kortare med tiden.Orginal sitter det 16mm bult och en tunn bricka. Det är ganska säkert det som är felet.Har haft yamaha i 26år.Felet märks för det mesta när du bytt till ny rem.Dom sitter på baksidan av sekundär variatorn.
Mvh Lars L