Xenon Assault Switchback -12 / RMK -13

cewe

Medlem
2 okt 2011
32
0
1
Sollefteå
Hallå!
Den eviga frågan om xenon fortsätter.
En kompis och jag har satt xenon på våra skotrar, enligt topic. Han var ut och provade för någon dag sen och reläet höll 5min. Båda har batteri/elstart så matningen till ballasterna är DC, däremot verkar de vara någon form av AC alternativt pulserande likström på styrsignalen? Så den måste likriktas.

Min fråga är nu, hur gör jag de enklast? Med tanke på att de bi-xenon så måste jag ju likrikta både hel/halv ljus signalen. Gör jag de enklast med 2 likriktarbryggor eller tänker jag helt galet?

//Christoffer
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Jag antar att ni matar ballasterna från batteriet (=likspänning).
Likrikta och glätta styrspänningen till reläerna. Kolla spänningsnivåerna så dom ligger inom toleranserna för reläerna.

En annan bra sak att göra med xenon är att kolla övertoner på matningen som sitter till ballasterna. Dåliga ballaster kan ställa till det ordentligt annars. Detta kanske är överkurs, men filtra matningen till ballasterna.
 

cewe

Medlem
2 okt 2011
32
0
1
Sollefteå
Jag antar att ni matar ballasterna från batteriet (=likspänning).
Likrikta och glätta styrspänningen till reläerna. Kolla spänningsnivåerna så dom ligger inom toleranserna för reläerna.

En annan bra sak att göra med xenon är att kolla övertoner på matningen som sitter till ballasterna. Dåliga ballaster kan ställa till det ordentligt annars. Detta kanske är överkurs, men filtra matningen till ballasterna.
Glättra?
Tänkte köpa sånna här: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054
Är bara fundersam hur ja kopplar de då då de är hel / halv ljus styrning, om ja behöver 2st, så en på halv och en på hel ljus signalen...
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Har du växelspänning och endast likriktar så kommer du att få en spänning som endast är absolutbeloppet av växelspänningen. Du bör därför glätta denna spänning. Lämpligen med en liten kondensator parallellt med spänningen efter likriktaren.

http://macao.communications.museum/images/exhibits/2_16_0_12_eng.png


Jag vet inte hur väl du har koll på grundläggande elektronik. Men bilden här ovan förklarar enkelt varför du måste glätta.

Jag förutsätter att du behöver två av dessa system för att kunna styra ev, reläer för både hel och halv -ljus.
 

cewe

Medlem
2 okt 2011
32
0
1
Sollefteå
Har du växelspänning och endast likriktar så kommer du att få en spänning som endast är absolutbeloppet av växelspänningen. Du bör därför glätta denna spänning. Lämpligen med en liten kondensator parallellt med spänningen efter likriktaren.

http://macao.communications.museum/images/exhibits/2_16_0_12_eng.png


Jag vet inte hur väl du har koll på grundläggande elektronik. Men bilden här ovan förklarar enkelt varför du måste glätta.

Jag förutsätter att du behöver två av dessa system för att kunna styra ev, reläer för både hel och halv -ljus.
Okej på så vis! Hade någon elektronik kurs på gymn. men har aldrig hållt på något efter de så har inte någon vidare koll på sånt här men ett hum iaf...
Behöver man tänka på något när man väljer kondensator isf?

Tanken var att sätta likriktarbryggorna mellan ena original lamp-kontakten (där tar man styrningen) och till xenon reläet.
Tycker fö. de borde varit fler som satt xenon på pro chassit men hittar ingen direkt "Howto" när jag googlar.

Väldigt tacksam för hjälpen ska jag även tillägga!! :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Till att börja med ska man såklart ha ett h130kit med hi/lo. Utan batteri orkar bara ena lampan tändas och sedan får ballasterna ofta elsystemet att spöka lite. Kommer att experimentera lite med ett litet batteri så småningom utifall ingen vill köpa av mig mitt kit. Är det någon som har koll på om man måste ha något laddrelä för att montera batteri? Det känns slaskigt att bara mata batterit med dc-uttaget.

Huvudproblemet är dock alltid startströmmen.. Ett 35w kit drar i verkligheten 40w per lampa under drift och behöver det dubbla under start, vilket betyder att elsystemet ska kunna leverera 13 ampere vid sidan om insprutningen. Vid mitt försök brände jag ett stift direkt vid första uppstart!
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
För att lösa problemet med höga startströmmar kan man sätta större kondingar innan ballasterna, kanske t.o.m. med någon diod innan för att inte strömen ska gå till någon annan komponent.

Problemet med övertoner som gör att ballasterna förstör elsystem bör kunna lösas med ett LP-filter av något slag.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Till att börja med ska man såklart ha ett h130kit med hi/lo. Utan batteri orkar bara ena lampan tändas och sedan får ballasterna ofta elsystemet att spöka lite. Kommer att experimentera lite med ett litet batteri så småningom utifall ingen vill köpa av mig mitt kit. Är det någon som har koll på om man måste ha något laddrelä för att montera batteri? Det känns slaskigt att bara mata batterit med dc-uttaget.

Huvudproblemet är dock alltid startströmmen.. Ett 35w kit drar i verkligheten 40w per lampa under drift och behöver det dubbla under start, vilket betyder att elsystemet ska kunna leverera 13 ampere vid sidan om insprutningen. Vid mitt försök brände jag ett stift direkt vid första uppstart!
Vart hade du tänkt mata batteriet ifrån egentligen? Vad menar du med "DC uttaget" ? Inte det ovanför variatorskyddet hoppas jag(?) Det är osäkrat. Uttaget vid "lysena"(ACC dc) är bara säkrat med 2A. Ta från batteriladdningen där det är tänkt(10A)
 

cewe

Medlem
2 okt 2011
32
0
1
Sollefteå
Ett relä drar inte så mycket ström så en liten elektrolytkonding som du hittar i olika saster på t.ex. Kjell&Co

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/komponentsatser/kond-sats-elektrolyt-120-st-p89254#ProductDetailedInformation
Hur räknar jag på vilken storlek jag ska ha om jag sätter en konding parallellt? Eller menar du att de kvittar vilken av dem du länka till ?

Provade att sätta dit med enbart två likriktare (en på hel och en på halv-ljus) och de funkar ju, lite tjurig på att inte vilja ändra från halv till hel-ljus ibland och på tomgång lite fladdrigt lyse helst på helljus syns de mest. Är de pga att jag inte glättrat eller något annat tror du?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Lyfter tråden då jag snart ska montera Xenon på en Switchback assault (med batteri) hitta nån en bra lösning eller är det dödfött å prova ens? Har ett par H13 hi/lo 50w kit på hyllan redan.