Nytro x-ride som vill gå lite ojämnt..

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej! Jag undrar om nån har nån teori varför min nytro ibland går lite ojämnt och hackigt vid fullt gaspådrag? Låter som den tappar för att i nästa sekund komma igen..

Vissa dagar, framförallt när det varit varmgrader ute, så har den gått rent och bra.

/M
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Är den inte uppe på varvtalsstoppen och nosar? Det började min med sen den passerat 200 mil.. Att den inte gör det när det är plusgrader kan ju bero på att den går lite sämre då och inte kommer upp på varvstoppen.. Själv löste jag det med ett v-kitt.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Min varvar upp mot 9200 när jag maxar den. Hur kan variatorn ändra karaktär efter en viss tid? Min maskin har gått 170 mil idag. Jag väntar på supertips x series ställbara variatorvikter med grundvikten 50g. Hur ska jag vikta dessa för att få till problemet med varvstoppen?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Är den inte uppe på varvtalsstoppen och nosar? Det började min med sen den passerat 200 mil.. Att den inte gör det när det är plusgrader kan ju bero på att den går lite sämre då och inte kommer upp på varvstoppen.. Själv löste jag det med ett v-kitt.
Vad skaffade du för kit? Själv väntar jag på supertips x ställbara vikter. Har du bytt fjädrar oxå? Hur ska man vikta för att hålla nere varven litegrann? Är helt okunnig angående variatorer..

/M
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
9200 varv då är du uppe på varvstoppen. Lämnade in min på Yamahacenter pga samma problem men det var inget fel tyckte dom.. Då blev det ett v-kitt från Heavy Hitters med vikter, primärfjäder och en multihelix, köpt från KN racing. Har du köpt nytt v-kitt? Då borde du få med rätt så bra instruktioner om hur du ska vikta. Är ju lite olika mellan olika kitt, fjädrar mm.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
9200 varv då är du uppe på varvstoppen. Lämnade in min på Yamahacenter pga samma problem men det var inget fel tyckte dom.. Då blev det ett v-kitt från Heavy Hitters med vikter, primärfjäder och en multihelix, köpt från KN racing. Har du köpt nytt v-kitt? Då borde du få med rätt så bra instruktioner om hur du ska vikta. Är ju lite olika mellan olika kitt, fjädrar mm.
Nä, det är ett lätt begagnat kit som suttit på en nytro rtx tidigare. Så jag antar att jag måste ändra i vikterna..

Var in på knracing och kollade runt men deras hemsida är ju minst sagt rörig. Vilka fjädrar ska man gå på tror du ifall man behöver byta dom? Ska väl först prova enbart med vikterna och se om det blir nån skillnad. Sen funderar jag på en shockwave helix oxå för att kunna justera ytterligare.

/M
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Att den varvar mer med tiden är för att motorn och drivlinan blir ju mer o mer inkörd och därefter går lättare, snabbt fixat, ta lös primvariatorn och vikterna. så byter man ut orginal nitarn mot lite tyngre modell.. allra billigast max 500:- med arb skulle jag gissa
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Går att använda M6 skruv&mutter,bara måttet ej är över 14,5mm.
Kolla så att den går fri i korset.
Tag bort remmen och fjädern montera vikten skjuihop variatorn och sväng ut vikten.
Kontrolera att den går fri,
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Ingen som har nåt bra tips på hur man viktar på vikterna? Ingen som gjort det på en x-ride eller m-ride? Borde ju vara likvärdiga maskiner. Skulle vilja veta på ett ungefär hur jag ska göra med 50g grundvikter..

//M
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Vet att jag fick med 50Y vikter i kittet från ulmer racing, och en hårdare primärfjäder O-P-O. Körde med 7 gram i botten och då var skotern nerdrevad 2 kugg.
XY vikterna matar på hårdare och du behöver inte vikta dessa lika mycket. prova att slänga på 1 tungsten i botten och prova, med orginalfjädern tror jag inte du kommer att övervarva.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Vet att jag fick med 50Y vikter i kittet från ulmer racing, och en hårdare primärfjäder O-P-O. Körde med 7 gram i botten och då var skotern nerdrevad 2 kugg.
XY vikterna matar på hårdare och du behöver inte vikta dessa lika mycket. prova att slänga på 1 tungsten i botten och prova, med orginalfjädern tror jag inte du kommer att övervarva.
Ok! Vilken skoter hade du den viktuppsättningen på? var det en x-ride? Du hade ingen vikt i mitten eller på toppen?

/M
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
xtx med 44 matta, nej bara en tungsten längst in.
Nu har jag fått ut en av originalvikterna, men den väger ju 77g... Ska jag verkligen bara vikta på en tungsten då? Då blir det ju 57 g bara.. Jämfört med original så skiljer ju det 20g. Sen har ju xtx:en lättare originalvikter dessutom..
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
du kan ju prova, behöver ju inte hålla stumt det första du gör!
Om du är osäker kan du ju vikta lite i mitten också, måste ju prova lite.
XY vikterna har en hårdare växlingskurva än vad mina Y vikter hade, så man brukar vikta xy vikterna mindre pga detta. nu är inte jag nån expert, all information för mina grejer fick jag av han som sålde det.
Om du köpte dom från NTC i Arvidsjaur kan du ju prata med dom.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
du kan ju prova, behöver ju inte hålla stumt det första du gör!
Om du är osäker kan du ju vikta lite i mitten också, måste ju prova lite.
XY vikterna har en hårdare växlingskurva än vad mina Y vikter hade, så man brukar vikta xy vikterna mindre pga detta. nu är inte jag nån expert, all information för mina grejer fick jag av han som sålde det.
Om du köpte dom från NTC i Arvidsjaur kan du ju prata med dom.
Hej igen! Nu har jag provat med 2 tungsten i botten (14g), 0g i mitten, 0g i toppen. Totalt vägde jag in vikterna på 63,4-63,7 g styck.

Men skotern övervarvar fortfarande. Ungefär som innan.. Har ni nåt tips på hur jag ska gå vidare. Känns ju enklare att fråga istället för att bara gissa :)! Tar ju en hel del tid och ork att prova sig fram, dessutom finns det ju miljoners inställningar..

Har jag viktat för tungt i botten eller är totalvikten för lätt (min teori då det skiljer över 10g mot original, fast då är ju utformningen olika förstås..)?

Ska jag vikta på mer i mitten och toppen? Orkar den inte varva ut till varvstoppen då?

Tacksam för hjälp från alla håll!

/M
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det tar tyvärr tid med variatorer,
Du skall börja som du gjort inifrån och arbeta dig ut på vikten.
Du måste ge mer info vartal från stillastående, vid körning ca 50km/h, och nyper fullt osv.
Lägg till ca 5g i mitten ut å prova.
Sen kommer du att få fin lira när du är ganska när pga att alla maskiner är individer+olika förare vill ha olika egenskaper.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
ja då hade man ju fel där :D

Prova att vikta dom lika mycket som orginalvikterna.

Jag kör nu i min xtx med mcx180 50Y vikter, viktat enligt 2x7 gram i botten 4 brickor i mitten och 2x3 brickor i topp. 48-38 helix och O-P-O primärfjäder.

Ger man fullt från 0 så flyger varven upp mot 9000, ligger jag och smygkör och nyper ner ligger jag på 83-8500 ospårat.