Boggie fjädring Nytro XTX -11

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Hej
Jag har en Nytro XTX -11.
Där jag funderar på om min boggie fjädring håller på att ge upp...
Jag mätte mellan backen och underkant dragkroken när den stod obelastad och då var det 40 cm.
När jag lyfter den och sträcker ut fjädringen (Mattan kvar i backen) så blir det 53 cm.
När jag pressar ihop fjädringen allt vad jag kan blir det 30 cm.
Dvs jag har bara 10 cm fjädring från obelastat till botten.
Vad tror ni om det.
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Tack.
Jag har set detta och kollat det men det är inte det som jag "tror" är problemet.
Jag är rädd att dämparen slackar efter.
Då jag upplever att den bara blir lägre och lägre bak.
Samtidigt som det "tomma" fjädringsvägen uppåt ökar.
Nu kan jag lyfta upp den nästan 15 cm innan fjädringen är utsträckt.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Det ska vara en hel del "tom" fjädringsväg men såklart får det finnas en gräns. Du kan justera det till viss del med inställningen på bakre fjädrarna som du justerar med tändstiftsnyckeln (tror jag).
Kan kolla hur mycket jag kan lyfta min när jag kommer hem från jobbet.
 

Larsa73

Medlem
25 dec 2008
12
0
1
Erikslund
Om du funderar på att byta bakre fjädrar, vilket kan vara en idé, så jag jag ett par lätt begagnade från en -12 (40 mil lugn körning) som kan byta ägare till en rimlig slant, har bytt till kraftigare fjädrar pga montage av dubbeldyna.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
har för mig att de fick byta ut ett par fjädrar på garantin eftersom dom slackade ihop, kolla med ÅF
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag har nu vart ute i garaget och kollat in "slacket"

Mätt i +15 med skotern på plant betonggolv, bakre fjädrarna ställd på medium. Drog först upp skoter till max toppläge och mätte på lyftbågen längst bak 64cm. Ställde mig sedan på skotern hoppade upp och ner gånger och klev av och mätte igen 56cm dvs 8cm skillnad.