Pro RMK; kolvbyte efter 140mil

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Om vi ska vara lite konkreta så orsaken till kolvbytet på min maskin är helt och hållet förebyggande pga att kolvspelet var något över servicegränsen och på dessa maskiner innebär det ett rejält, klonkande kolvglapp. Kolvringarna såg hyfsade ut, något flake:ade på insugssidan vilket väl expertisen påstår är pga snow ingestion oftast. Med nästan 300 mil på mätaren så är det väl inte bra men inte totalt värdelöst heller. Min 04 Renegade 800 hade flake:ade kolvringar efter samma antal mil ungefär...
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Ja att göra förebyggande kolvbyten verkar vara melodin på dessa maskiner. Det som retar mig något så fruktansvärt är att dom inte ens klarar 4-500mil, där är ju tex intevallen på Arctic's kolvbyten, vilket är acceptabelt. Nu är iofs det inte i mitt fall kolvarna som är slut, dom är tydligen inom toleranserna, däremot är det ringarna som har flakeat. Men Polaris ger mig nya kolvar också på "goodwill" också, vilket visserligen är bra, däremot tycker jag dom borde täcka hela kostnaden i och med att det är ett fabrikationsfel och det har dessutom inträffat under garantitiden.

Och varför nu ELKO återigen misslyckats med kolvringarna är ju lite underligt, en så gammal och erfaren tillverkare ska inte råka ut för sånt här. Det var ju samma visa för tio år sedan med Ski-doo och deras ELKO kolvar och kolvringar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Och varför nu ELKO återigen misslyckats med kolvringarna är ju lite underligt, en så gammal och erfaren tillverkare ska inte råka ut för sånt här. Det var ju samma visa för tio år sedan med Ski-doo och deras ELKO kolvar och kolvringar.
Nu sitter det inte Elko i dom utan Asso Werke kolvar.
Bild på fabriken :)
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Gör jobbet själv då? Att de goodwill:ar materialet är ju ett erkännande på mtrl-fel och det felet kan inte vara villkorat till att en auktoriserad ska sköta bytet? Din garanti är ju ändå över så hur kan de neka dig materialet om du vill byta själv?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Sluta sabba mitt andrahandsvärde med massa forumproblem!!!!

(Jag skojade bara)

Kollade du oljeslangarna så det inte fanns luftbubblor?

OBS! Följande är inga fakta utan enbart hörsägen:
om man får in luft i oljeslangen till högra cylindern så kan luften inte ta sig ut iom den gör en loop efter pumpen och således kanske kan hindra olja från att ta sig vidare .
Vet dock inte varför oljetillförseln skulle stoppas av det men så sas det vid hemliga konspirationsteorimötet iaf.

Kanske något man borde kolla ifall skotern rullat eller varit på fel köl en stund
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Nu sitter det inte Elko i dom utan Asso Werke kolvar.
Bild på fabriken :)
Åh fan, jag har själv aldrig rivit en CFI-2 800 utan gick bara på vad handlaren sa. Han kanske blandar ihop med nån äldre modell då. (?)

Gör jobbet själv då? Att de goodwill:ar materialet är ju ett erkännande på mtrl-fel och det felet kan inte vara villkorat till att en auktoriserad ska sköta bytet? Din garanti är ju ändå över så hur kan de neka dig materialet om du vill byta själv?
Nix, att göra jobbet själv var tydligen inget alternativ, Polaris kräver att handlare utför Goodwill jobb där delarna sen ska fotograferas och eventuellt skickas in på undersökning. Återigen, detta är vad handlaren sagt åt mig. Annars hade jag med lätthet gjort jobbet själv. Både snabbare och billigare hade det dessutom blivit.

Sluta sabba mitt andrahandsvärde med massa forumproblem!!!!

(Jag skojade bara)

Kollade du oljeslangarna så det inte fanns luftbubblor?

OBS! Följande är inga fakta utan enbart hörsägen:
om man får in luft i oljeslangen till högra cylindern så kan luften inte ta sig ut iom den gör en loop efter pumpen och således kanske kan hindra olja från att ta sig vidare .
Vet dock inte varför oljetillförseln skulle stoppas av det men så sas det vid hemliga konspirationsteorimötet iaf.

Kanske något man borde kolla ifall skotern rullat eller varit på fel köl en stund
Nu vill jag poängtera att jag inte har fått något haveri eller något liknande, utan enbart att ena kolvringen har fleakat. Motorn går kanonbra, kolvarna är fina, inget glapp nånstans utöver det vanliga. Den verkar bara ha tappat ca 100rpm mot förra säsongen, nu orkar den bara upp i 8100rpm.
Oljetillförseln är utan anmärkning, har dessutom kollat detta, och brukar kolla slangarna några gånger per säsong.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Köp RKtek-dropin-kitet och be Polaris stoppa upp originalkolvarna nånstans. Blir samma pengar ( nåja +- nån lax :) 799$) och sägs vara "the shit" till CFI800...

Billigare alt. RK Tek Direct replacement pistons @ 375$
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Köp RKtek-dropin-kitet och be Polaris stoppa upp originalkolvarna nånstans. Blir samma pengar ( nåja +- nån lax :) 799$) och sägs vara "the shit" till CFI800...

Billigare alt. RK Tek Direct replacement pistons @ 375$
Precis detta kit jag kollat på. Kanske bärgar hem skotern, lyfter ur mina splitternya originalkolvar, och slänger in ett RKTEK kit. På så vis så får jag nya originalkolvar, och det kostar Polaris Scandinavia lite pengar (dom skänker ju bort kovlar) å så får jag väl sälja originalkolvarna eller nåt :) Nää, jag får se hur jag gör. Nu har jag redan gett klartecken på å repa min motor, men jag är lite kluven ännu också.

Blir den färdig nästa vecka så tar jag det, annars får dom nog snällt titta på när jag hämtar min skoter utan att dom får jobba med den.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
PAR menar att det är för korta vevstakar i CFI motorn.
"One of the biggest issues with the Polaris CFI based engines are they have too short of a rod. When a motor has too short of a rod on the crank it puts unnecessary pressures on the sidewalls of the pistons"

http://www.poweraddictionracing.com/product_info.php?products_id=119
Jo det där har jag också läst om redan förra säsongen. Men samtidigt så menar många andra experter att detta inte är ett problem om bara kolvarna designats rätt.
Tex så har Arctics nuvarande 800 ännu kortare vevstake (enl uppgift runt om på internet) och har trots det inte alls några problem.
Så jag tror, helt utifrån vad jag läst mig till, att korta vevstakar inte är ett problem så länge alla övriga komponenter designas rätt i förhållande till varandra.
 
Reactions: trixa

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hoppas det går bra med goodwill grejen hos handlarna. Man känner bara att det är trist att Polaris inte kan göra motorer än då de har ett sånt fint chassi.
 
Reactions: trixa

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Är det likadana kolvar Polaris monterar i era skurna maskiner?
I sådana fall vad blir skillnade från före raset? Om det är likadana kolvar före och efter så undrar man om polaris tycker felet är åtgärdat?
Det var någon tidigare i tråden som skrev att veven pajjar också på vissa ras.
Men vad är det som händer med veven igentligen?
Och vad är skillnade mellan 11, 12, 13 årsmodeller precis i motorn?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hoppas det går bra med goodwill grejen hos handlarna. Man känner bara att det är trist att Polaris inte kan göra motorer än då de har ett sånt fint chassi.
Av nån konstig anledning kan ju faktiskt Polaris göra riktigt bra och hållbara motorer, så länge dom inte överstiger 700cc...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vi har 2 st cfi 700 i garaget i delar.

1 st som vi fick byta block och cylinder på då både kolvkjol och cylinderkjol lossnade och tittade ut genom vevhuset

1 st som tätningarna vid vattenpump och vevaxel gått på så vi får kylarvätska i MAG-sidan i vevhuset.

Båda dragon 700 rmk......... 400-500 mil

Synd på så fina maskiner.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Inte vet jag, men 700 cfin från 07 och framåt är ju vida känd för att vara skottsäker.. Troligtvis polaris bästa motor genom tiderna. Gamla 700 rovan sög däremot. Sen finns det alltid problem med skotermotorer. Den skotern som aldrig haft problem existerar inte.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Inte vet jag, men 700 cfin från 07 och framåt är ju vida känd för att vara skottsäker..
Dom flesta jag vet av har rasat både en och två gånger.

Däremot 600cfi skulle jag säga är polaris säkraste motor än så länge