Pro RMK; kolvbyte efter 140mil

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag har då också bara hört/läst bra om 700an? Du/Ni är nog faktiskt första jag läser som kritiserar den =)
Till skillnad från 800an som det regnade inlägg om ett tag. Samt att jag vet av nån inte så kry 800a.
Även gamla var väl hyffsad men drog väl abnormt med bränsle.
600or är väl dock Polaris paradgren.

Dock alltid bra med upplysning och debatt. Än om det i 99 fall av 100 blir märkes***eri. Helt otroligt att sådant existerar idag när i princip alla märken haft rejäla missar, ett par ggr om t.o.m.

Edit: Kan ju faktiskt vara så att jag inte hittat inläggen om haverier m.m. också iofs =)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Dom flesta jag vet av har rasat både en och två gånger.

Däremot 600cfi skulle jag säga är polaris säkraste motor än så länge
Nu tror jag att du svamlar. Det räcker väl med en enkel googling för att avgöra om motorn är tillförlitlig eller ej.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Fan nu vart ju jag oxå intresserad att höra om 700an
Då man dragit på sig en sån, bara läst bra saker om den motorn,
Men vad vet man kanske sitter med skygglapparna på:)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Nu tror jag att du svamlar. Det räcker väl med en enkel googling för att avgöra om motorn är tillförlitlig eller ej.

Jag litar mer på egna kontakter och vad som hänt dom än vad som står på nätet.
Finns ju mängder med folk som tror på klimatbluffen också för att dom läst det på just nätet,men det betyder inte att det stämmer för det.

Att du litar mer på nätet får stå för dig. :)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag litar mer på egna kontakter och vad som hänt dom än vad som står på nätet.
Finns ju mängder med folk som tror på klimatbluffen också för att dom läst det på just nätet,men det betyder inte att det stämmer för det.

Att du litar mer på nätet får stå för dig. :)
Om det inte finns på nätet så har det aldrig hänt;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Nu snackar vi ju dock inte om någon sorts konspiration... Utan om åsikter kring en skotermotor.
Tror inte det är amerikanska staten som ligger bakom det faktum att det står mkt positiva saker om 700an på nätet ;-)

Om man säger såhär, det går att läsa oerhört mkt positivt om 700an på nätet, det är fakta. Vad som inte är fakta är att den faktiskt skulle hålla bra på riktigt. Mkt möjligt att det är vanligt med haveri.
Jag kan varken hålla med eller säga emot då jag har har för lite erfarenhet personligen av motorn. Än så länge.
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
När det gället 800 cfi -11-13 skulle jag rekomendera något av följande alternativ: Wiseco kolvkit. 2 st ink packningssats 3390kr, Wössner kolvkit 2 st 2850kr el RK Tek(Wössnerkolvar som har RK TEKs design) kolvkit 2st ?kr.Samtliga är smidda, har tightare kolvspel och väger ca 80 gram mindre per kolv.
Skillnaden blir klart märkbar. Mindre rörlig massa=snabbare gassvar och effektuppbyggnad.
Obs! Kolla efter ev sprickor i cylindrarna på insugsidan runtomkring cylinderskörteln.
"Hellre ett kolvbyte än ständiga rembyten"
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Har på direkt fråga till 2 st stora återförsäljares mekaniker fått svar att det inte är större risk för haverier på CFI800 2011 och framåt.

Hos handlare 1: "av hur många som helst sålda 11-13, har 2-3 st skurit" Svaret var just skurit, inte skirtproblem som jag specifikt frågade om, dvs kan vara bränslefel, glömt fylla på olja eller något annat av alla de fel som faktiskt inträffar på nya maskiner.

Handlare 2: "av ett par hundra sålda ProRide 800 har 3-4 havererat." Minns faktiskt inte ordagrant men vill minnas att det var 1 maskin med hål i blocket dvs förmodligen en skirt som släppt.

Om man ska tro det som står på SW ang CFI800 så borde detta forum vara fullt med inlägg om havererade Polaris 800:eek:r...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De flesta problem 800an 11-13 har skulle undvikas om man kör 1-1,5% extra olja i tanken eller ställer upp oljepumpen så den drar minst 2% i genonmsnitt. Dem som drar 1-1,5% håller inte 300 mil ens. Ex 2,5% i genomsnitt ger inte bara normal smörjing, det dämpar också kolvslappet.

Byter man dessutom kolvar till wiseco kitten håller dem lika bra som förr i tiden, typ 90 talet måste man tyvärr gå tillbaka till för att hitta bra motorer.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag blandar nu runt 1% extra i tanken och jag ska ställa upp pumpen men frågan är om man själv ska göra det eller lämna över det till ÅF i samma veva som förstaservicen ?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
De flesta problem 800an 11-13 har skulle undvikas om man kör 1-1,5% extra olja i tanken eller ställer upp oljepumpen så den drar minst 2% i genonmsnitt. Dem som drar 1-1,5% håller inte 300 mil ens. Ex 2,5% i genomsnitt ger inte bara normal smörjing, det dämpar också kolvslappet.

Byter man dessutom kolvar till wiseco kitten håller dem lika bra som förr i tiden, typ 90 talet måste man tyvärr gå tillbaka till för att hitta bra motorer.
Skulle kunna överväga att ställa på oljepumpen om jag visste att det var en säker lösning att slippa framtida problem, men jag avstår nog att blanda direkt i tanken då motorn helt plötsligt får magrare bränsleblandning-jag har ingen aning om hur nära gränsen mappningen ligger på lyft/bränsle.
Vore ju trist att hälla i olja i tanken för att förebygga ett fel, bara för att skapa ett annat.
 
Reactions: trixa

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Så det är alltså onödigt att oljeblanda direkt i tanken ? Den soppan som jag har i tanken kan jag köra upp den trots att den är oljeblandad eller kommer motorn få för mager bränsleblandning ?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Inte bra heller med att köra olja i tanken då det kan lägga igen spridare. Var bättre med förgasare på det sättet !!
 
Reactions: trixa

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
1% i tanken mår allt bara bra av. Då kanske nästa ägare får några mil extra innan kolvbytet också...
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Då kör jag slut på det som är i tanken och hoppas på det bästa :) men frågan är om man ska testa att ställa upp pumpen själv eller ska man be ÅF göra det ?