Pro RMK; kolvbyte efter 140mil

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En skvätt i tanken är bara bra för smörjningen av spridare&bränsle pump,(även kolvringar)men tänk på att hur mkt.du än blandar i tanken,så hjälper det inte för vev&lager....enda rätta är ställa upp olje pupen 3-4varv&sen hålla koll på hur blandningsförhållandet blir,är det 2-2.5%så har man nog gjort rätt.
Det spekuleras mkt.om varför dom drar lite,kanske har med"miljökrav/avgas utsläpp"att göra?vem vet...
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Har det varit många haverier på veven ? Och tror ni ÅF kan tänka sig att ställa ner pumpen eller kommer dom att vägra ?
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Olja i tanken gör bara fördelar "även för veven"

Oljan kommer ner till vevhuset först av allt och smörjer vevlager o staklager. Däremot oljeinjektorer brukar det vara si o så med vart dem är placerad för att sprida oljan bra. Många maskiner har skurit pga felplacerade injektorer i förgasarmotorer som insprut. På förgasarmotorer lärde man sig tillslut att inblandning direkt i soppa pump före förgasare var smartast. Polaris sprutar in oljan i boostporten och de är ytterst tveksamt att oljan kommer ner till vevlagren som de ska. Det finns säkert en röd tråd varför Polaris haft stora vevrasproblem på många modeller.

1 % extra olja i tanken ger inte magrare soppatillförsel som är värd att nämna och 1% ger inte heller nämnvärt sämmre brännvärde på soppan.

Spridarna kläggar ev en aning men det lär ta över 1000 mil och är man orolig för det finns ju rengörings medel typ STP,Payback ,TRI-PACK mf som funkar bra.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har det varit många haverier på veven ? Och tror ni ÅF kan tänka sig att ställa ner pumpen eller kommer dom att vägra ?
Har inte varit nå problem med vevar,inget märkvärdigare bekymmer än dom andra märkena,någon enstaka maskin har rasat(dock har ju nya cfi2 motorn bara funnits sen 2011),men polaris måste ha högsta klass på motorerna?ifall 1%olje förbrukning är till räckligt?eller är ves gold en super-duper olja?
Vet inte vad åf säger,men man ska ju inte ställa ner pumpen,utan öka mängden,tror inte att 1% är bra i det långa loppet,men klart byter man skoter innom garanti tiden,så är man ju skyddad.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
När det gäller oljeinblandning i tanken så är det bara skit, åtminstone när det gäller Polaris motorer. Det enda rätta om man vill öka på smörjningen är att ställa upp pumpen.

Har sett mer än en maskin med igenkletade spridare och rails, framförallt under "inkörning" när folk har en väldig tendens att överdosera. Dessutom har det väldigt liten effekt för vevaxeln då Polaris nya motorer med endast 2 spridare sprutar soppan rakt in i överspolningskanalerna, såldes inte i vevhuset som tidigare versioner med 4 spridare.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
När det gäller oljeinblandning i tanken så är det bara skit, åtminstone när det gäller Polaris motorer. Det enda rätta om man vill öka på smörjningen är att ställa upp pumpen.

Har sett mer än en maskin med igenkletade spridare och rails, framförallt under "inkörning" när folk har en väldig tendens att överdosera. Dessutom har det väldigt liten effekt för vevaxeln då Polaris nya motorer med endast 2 spridare sprutar soppan rakt in i överspolningskanalerna, såldes inte i vevhuset som tidigare versioner med 4 spridare.
Kim kan inte du lämna en bra beskrivning för hur man ställer upp pumpen? Sen undrar jag också hur en polaris åf skulle ställa sig till ett fall där kunden ställt upp pumpen, och sedan får ett haveri men inte pga detta under garantitiden?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Om du tar loss slutburken och lyser med en lampa in under spjällhuset så ser du oljepumpen.
På själva armen på pumpen så är det ett <, Och mitt för den ser du sträcket som (vid orörd pump) ska vara mitt för varandra.
Men hur mkt man ska ställa upp vet jag inte riktigt. Min handlare nämnde nått om att < skulle skruvas upp ca 2mm ovanför sträcket. MEN DETTA MÅSTE JU SÅ KLART NÅN BEKRÄFTA.
Prormk163 hade ju skrivit nått högre upp här om 3-4varv.

Sen om du tittar framför luftburken mitt mellan varje spjällhus så ser du en liten flatskruv men en låsmutter på. Lossa muttern och skruva på skruven för att justera pumpen.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Kim kan inte du lämna en bra beskrivning för hur man ställer upp pumpen? Sen undrar jag också hur en polaris åf skulle ställa sig till ett fall där kunden ställt upp pumpen, och sedan får ett haveri men inte pga detta under garantitiden?
Jag tror inte att den informationen är lämplig att lämna ut här på forumet, åtminstone inte för mig som ÅF. Var och en är givetvis fri att göra vad man vill med sin egen maskin. Jag tror dock att det är bäst om man tar kontakt med sin lokala ÅF och frågar hur de ställer sig i frågan både ang justering av oljepump men även vad gäller ett eventuellt garantiärende.

För vår del så går vi i princip alltid på Polaris Scandinavias linje vad gäller reklamationer. Det har hänt att de har nekat reklamation i något fall, men att vi åtgärdat det i alla fall. Vad gäller justering av oljepump och ett eventuellt haveri så har jag svårt att tänka mig att de skulle neka reklamation om haveriet tex beror på för snål blandning om du justerat din oljepump för en förbrukning på exempelvis 2,5%. Dock görs det alltid en bedömning från fall till fall.

Men även här har du/ni en stor fördel om justeringen gjorts i samråd med en auktoriserad ÅF.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Pump inst.är från fabrik typ så här:<- men ställer du 3-4varv mer olja,så blir det mitt emellan så här<_&<-(sträcket är märket på pumphuset,< märket är i armen)lite svårt att beskriva,men foton hadde varit bäst,å precis som Kim.J säger,så hjälper ju inte oljeblandat i bensinen för vevlager,iomed att polaris har semi di,dvs.bränslet sprutas in i själva överströmmnings kanalen(sk.bost porten),far upp direkt via den(alltså alldrig ner i vevhuset)&ovanför kolven,samt förbränns,e-tec är ju liknande,men"dyrare"teknin,där sitter injectorn i själva förbrännings rummet,vars det sprutas in utan&fara ner i vevhus.
Bla.Vag använder ju"E-tec"liknande system i bilmotorer idag,då heter det FSI på vag språk,dock 4-T... man får ett liknande ljud som en diesel i förbränningen,vilket man känner igen i BRP.s motor ljud.
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Har kört flera hundra mil med oljepumpen enl org spec. Förblandade dock bensinen med olja under inkörningen. Kör på ipone"jordgubbsoljan". Inga som helst tecken på slitage överhuvudtaget, men som jag påpekat tidigare lider dessa motorer av ett allt för stort kolvspel. Törs inte säga alla, men en heldel i alla fall. Dessa motorer lider inte av några förslitnings skador pga olja! Jag ser inte den låga oljeförbrukningen som ngt problem. men för för dem som vill skadar det ju inte att blanda 0,5-1% extra. .........Dra ned på Red Bull konsumtionen denna säsong och köp kolvar för pengarna.........
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Byggs garanterat upp ett vakuum i vevhuset som drar ner den oljeblandade bensinen. Det är ingen fyrtaktare vi pratar om :eek:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Byggs garanterat upp ett vakuum i vevhuset som drar ner den oljeblandade bensinen. Det är ingen fyrtaktare vi pratar om :eek:
Antar att spridaren öppnar först när kolven är på väg ner&portarna börjar öppna?då är det ju över tryck i vevhus(pga.kolv komprimerar neråt)vad är annars iden med att ha sdi&spridaren monterad i överströmmaren?
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Om man måste byta kolvar framöver, villka är de då som är dom bästa?
Framöver! Då kan det vara för sent! Kolla åtminstone upp kolvspelet i din motor, det lönar sig i längden. Det vore ju synd ifall du får haveri pga stort kolvspel! Wiseco o Wössner är bra, och bör vara likvärdiga. Båda är smidda och har desutom vesäntligt lägre vikt än org.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Framöver! Då kan det vara för sent! Kolla åtminstone upp kolvspelet i din motor, det lönar sig i längden. Det vore ju synd ifall du får haveri pga stort kolvspel! Wiseco o Wössner är bra, och bör vara likvärdiga. Båda är smidda och har desutom vesäntligt lägre vikt än org.
För mig låter det helt otroligt att Polaris skulle sälja maskiner med fel kolvspel..år 2013? Om man dessutom kan relatera detta till motorproblem borde man ha grym kvalitetskontroll på berörda detaljer (kolv,cylinder). Hur såg detta omtalade kolvspel ut på "edge" tiden? Minns i alla fall inte att det var massa prat om kolvspel o brustna shirtar på en tiden....för 10-15 år sedan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Edge 800an hade väl en tendens att tappa ner avgasporten i cylindern bland annat. Ja, åsso att veven gick av.
Polaris har som sagt haft mkt skit med motorerna.
Verkar som gå i cykler bland tillverkarna det där så :)