Pro RMK; kolvbyte efter 140mil

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp, varför kan ingen trim guru förklara det här med displacement.....
Det står rockie sledder men har ändå vart med på den tiden då 340 fläkt var ingångsklassen i senior skoter cross!
Alla märken har mer eller mindre skottsäkra 600or men se på alla 800 twin HO.... Finns inte ett märke som inte haft mer eller mindre problem... Ställ er då frågan varför utvecklingen sen 1920 talet sett likadann ut till 1990, alltså mer kubik=större volym för att få trycken att stämma (vevhus /cylindrar)
Krävs större å kraftigare vevar=vikt, det jagas gram och idag väger en 600 lika mycket som en 800...
Skillnaden är att det inte finns denna typ av trådar om 600???
Nu kommer många att påpeka att vi idag har insprut och tryck hit och dit, jag vet det där... Förklara istället fenomenet 2takt.. Tror helt enkelt 600 är optimalt cc för just skotermotorn, för hur många som kört poo 900 vill att det ska finnas en PRO 900 nästa år?
Vidare så körde jag hos Burandt förra året, kände att en motor var sjuk, den var nygenomgången men burandt testa själv och skicka hem den... Säsongen 11 hade dom ett tiotal haverier, 12 var detta andra alla var kolv cyl kjol relaterat,
Bottom line alla märken utom kanske AC har bekymmer med 800, gäller bara hitta en ÅF som e seriös, som ovan, då man fixat saker som inte varit subvetionerade från generalagent... Skriv ut firmanamnet och vipps har du 40% fler förorder nästa säsong.
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
För mig låter det helt otroligt att Polaris skulle sälja maskiner med fel kolvspel..år 2013? Om man dessutom kan relatera detta till motorproblem borde man ha grym kvalitetskontroll på berörda detaljer (kolv,cylinder). Hur såg detta omtalade kolvspel ut på "edge" tiden? Minns i alla fall inte att det var massa prat om kolvspel o brustna shirtar på en tiden....för 10-15 år sedan.
Visst låter det lite smått otroligt ang kolvspelet! Och det tråkigt. Men det är som det är!
Det positiva(jag tycker man ska vara positiv, inte ödsla för mycket energi på att gnälla ang detta problem)är att det är enkelt o relativt billigt att få bukt med, förutsatt att man kollar upp sin motor i tid.
 

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Måste bara tillägga en par saker ! 1.Jag anser att problemet grundar sig i det allt för stora kolvspelet!
2. Pga ovanstående blir det med tiden cyl relaterat.
3. Att öka smörjmedelsmängden avhjälper inget framtida haveri ifall
kolvspelet är för stort.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Ska man reklamera med stöd av konsumentköplagen så är det köparen som måste bevisa att det är ett tillverkningsfel om det gått mer än 6mån efterinköpet. De första 6 mån ligger bevisbördan på säljaren.



Det finns ingen lag att en tillverkare måste lämna garanti på en vara. Så Polaris tvååriga garanti i detta fall på snöskoter är en helt frivillg garanti och i och med detta så bestämmer de helt själva villkoren för garantin.

allmänna reklamationsrätten tror jag man åberopar :)
och då tror jag det ligger på ÅF alt polaris sverige att påvisa att felet beror på ägaren.
vilket dom i det här fallet inte kan, då det är ett känt problem i hela skotervärlden:)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
allmänna reklamationsrätten tror jag man åberopar :)
och då tror jag det ligger på ÅF alt polaris sverige att påvisa att felet beror på ägaren.
vilket dom i det här fallet inte kan, då det är ett känt problem i hela skotervärlden:)
Tråden är drygt ett år gammalt så tveksamt hur aktuellt just detta ärende men efter 6 månader från inköp är det köparens ansvar att bevisa ursprungsfel. De första 6 är det ÅF precis som du säger.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tråden är drygt ett år gammalt så tveksamt hur aktuellt just detta ärende men efter 6 månader från inköp är det köparens ansvar att bevisa ursprungsfel. De första 6 är det ÅF precis som du säger.
Det är väl 12mån för säljaren och resterande 12 mån för köparen ???
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det är väl 12mån för säljaren och resterande 12 mån för köparen ???
Har inte koll på köplagen, dvs den som gäller när företag köper något. Kanske gäller något liknande du beskriver där då det inte har lika lång reklamationstid som privatpersoner. Men som konsument är det 6/30 månader som gäller. Dvs de 6 första månaderna har säljaren bevisbördan och de resterande 30 har köparen.

Sexmånadersregeln

Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
Edit. Jag ska lägga till att det här med reklamation och garanti är något som folk lätt rör ihop, och det är inte så konstigt för företag brukar inte särskilja de åt heller utan eftermarknaden (service alltså) rör ihop allt till en enda soppa. Men generellt kan man väl iofs säga att det gör det enklare för konsumenten i slutändan, att slippa hålla reda på bevisbördan osv.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har inte koll på köplagen, dvs den som gäller när företag köper något. Kanske gäller något liknande du beskriver där då det inte har lika lång reklamationstid som privatpersoner. Men som konsument är det 6/30 månader som gäller. Dvs de 6 första månaderna har säljaren bevisbördan och de resterande 30 har köparen.
Du har helt rätt, jag var säker på att det var 12 mån så jag fick kolla på Konsumentverket och det va som du skrev 6 mån.