Pro RMK; kolvbyte efter 140mil

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Jahapp, nu var förtroendet för Polaris och dess motorer förbrukat.

Skulle göra service på maskinen förra veckan och upptäcker då att kolvringarna på MAG sidan är slut, har liksom flagnat i ytan.
Inser i samma veva att garantin gick ut för 29 dagar sedan. Kul.

Nåja, var in till åf för å höra hur dom ställer sig. Dom rev maskinen och meddelande mig efter helgen att Polaris tar på sig materialet för kolvbyte men jag får stå för arbetet själv =3000kr.

Ja vilken förbannades skit företag man har å göra med, motorn håller inte ens till andra servicen innan det är dags för kolvbyte, och till råga på allt så täcker inte ens garantin det. Visst den hade gått ut för 29 dagar sedan, men va fan, till och med Kines företag sköter sånt här snyggare.
Det jävliga är ju att jag inte använt skotern denna vinter utan dessa skador inträffat under förra säsongen när jag ännu hade full garanti.

Annars är ju PRO RMK:n en underbar maskin som har fungerat klockrent dom här två säsongerna och 140milen som gått. Men sen var det stopp. Gahh, jag är så irriterad på Polaris Scandinavia just nu så det är helt sjukt. Någon ny Polaris blir det då defenitivt inte till nästa säsong, trots att jag egentligen hade tänkt beställa en -14. Nu blir det väl en Arctic eller ingenting alls.

Nu till frågan, någon annan som råkat ut för detta?

Kolla in genom VES portarna ifall ni inte kollat detta.
Verkar tydligen vara ganska vanligt enligt det man läser på forum i staterna.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jahapp, nu var förtroendet för Polaris och dess motorer förbrukat.

Skulle göra service på maskinen förra veckan och upptäcker då att kolvringarna på MAG sidan är slut, har liksom flagnat i ytan.
Inser i samma veva att garantin gick ut för 29 dagar sedan. Kul.

Nåja, var in till åf för å höra hur dom ställer sig. Dom rev maskinen och meddelande mig efter helgen att Polaris tar på sig materialet för kolvbyte men jag får stå för arbetet själv =3000kr.

Ja vilken förbannades skit företag man har å göra med, motorn håller inte ens till andra servicen innan det är dags för kolvbyte, och till råga på allt så täcker inte ens garantin det. Visst den hade gått ut för 29 dagar sedan, men va fan, till och med Kines företag sköter sånt här snyggare.
Det jävliga är ju att jag inte använt skotern denna vinter utan dessa skador inträffat under förra säsongen när jag ännu hade full garanti.

Annars är ju PRO RMK:n en underbar maskin som har fungerat klockrent dom här två säsongerna och 140milen som gått. Men sen var det stopp. Gahh, jag är så irriterad på Polaris Scandinavia just nu så det är helt sjukt. Någon ny Polaris blir det då defenitivt inte till nästa säsong, trots att jag egentligen hade tänkt beställa en -14. Nu blir det väl en Arctic eller ingenting alls.

Nu till frågan, någon annan som råkat ut för detta?

Kolla in genom VES portarna ifall ni inte kollat detta.
Verkar tydligen vara ganska vanligt enligt det man läser på forum i staterna.
Ja nu vet ju inte jag hur du/ÅF har haft tid för att lämna in/ta emot din maskin, men varför gjordes inte servicen för 30 dagar sedan? Känns bara dumt att låta garantin glida ur nävarna när möjligheten fanns för upptäckt av möjlig skada, dvs service. Kan ju vara värt att lämna in för service minst 2 ggr innan garantitiden går ut? (2år)
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Läs på amerikanska forum, står mycket där. Rätt många med problem på polaris motorer. De ändrade dock lite i cylindrarna på års -13 så det blev lite starkare men kolvkjolarna är fortfarande ett problem och läste någonstans att de tom har fel *clearance* från fabrik. Rk tek har ett kit med kolvar och topp som ska lösa detta problem.tydligen.

men jag hade testat på reklamation då du har 2 år från de du köpt varan enligt lag om det är något som är fel från fabrik. rätta mig om jag har fel
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
12an är det väl inget fel på?
Har endast hört om 11ans. Att det behövs kolvbyte och att vevaxeln far, då dom ändrade i motorn till 12.
Rätta mig om jag har fel:)
Men själv blev jag avrådd från alla jag kände att absolut inte köpa en 11a.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Ja nu vet ju inte jag hur du/ÅF har haft tid för att lämna in/ta emot din maskin, men varför gjordes inte servicen för 30 dagar sedan? Känns bara dumt att låta garantin glida ur nävarna när möjligheten fanns för upptäckt av möjlig skada, dvs service. Kan ju vara värt att lämna in för service minst 2 ggr innan garantitiden går ut? (2år)
Jadu, varför kan man ju undra, men en av anledningarna är att jag räknar med att skotern inte ska behöva en motor renovering innan miltalet till andra servicen ens är uppnådd, för det andra så är jag rätt övertygad att det öndå inte hade upptäckts på en vanlig service ändå. Jag upptäckte det själv när jag kikade in med en sån där kamera på spröt, va dom nu kallas. Knappast en punkt på ordinarie service. Du kan ju fråga din handlare när dom senaste kollade igenom din motor med sån kamera....
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Asker; stämmer det verkligen med tre år? Nu har en annan handlare besiktat motorn och kontaktat Polaris som lovar kolvarna på goodwill och arbetet får jag själv betala. Lite ruttet tycker jag.

Jodå att -13 fått insugssidan av cylinderkjolen förstärkt/tjockare har jag koll på, men det hjälper ju mig föga. Ingen varnade ju för dessa problem när jag beställde maskinen år 2010. Vilket ju är ganska givet :) Bara synd att Polaris fortfarande inte lyckas bygga en motor som duger.
12:erna har ju samma klena cylinderkjol som 11 och 10, -08 &-09 har ännu tunnare kjolar, så det är ju inte direkt ett nytt problem dom upptäckt och rättat till på årets modeller. Men nu kanske dom är tillräckligt tjocka i af.

Är lite sugen på RKTEK kittet men samtidigt vet jag inte, har helt ärligt mest lust å bara elda upp skotern på Polaris Scandinavias parkering å lägga pengarna på husrenoveringen istället. Riaken är väl att man bara sminkar en gris, efter nya motordelar för tio tusen så visar sig nå annat skit osv osv.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Tyckte du sa att de syns om man tar bort VES portarna?
Jodå är man riktigt vass på synen så kan man ana det därigenom. Men att helt göra bedömningen fullständig krävs kamera eller att man river. Vi var flera som kollade genom VES portarna, vissa tyckte det såg normalt ut, men kameran avgjorde det definitivt.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Har precis bytt kolvar i min 11:a, 250 mil nånting. Gjorde det dock 1 månad innan garantin gick ut så det var lugnt. Nya spridare och omprogrammering av ECU gjordes också.
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
Japp det är 3 år, har själv utnyttjat det på min ATV då plogstyrningen gav upp. Men man måste vara tydlig och helst läsa på lite så inte säljaren försöker prata bort det hela...


Skulle du reklamera så innebär det att dom måste bevisa att det är du som orsakat felet, och är det nu så att dom ger dig delarna gratis så är dom väl medvetna om att det är ett maskinfel.

//Matte
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Gjorde ungefär samma sak som bakkman, fick bytta kolvar, vevstakar och cylindrar efter totalt kolvras, skotern hade då gått ca 250mil, hände exakt 1 månad innan garantin gick ut.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
3000 i arbete för kolvbyte, jag ska bli Polarismekaniker!

Ska väl inte behöva ta mer än någon/några timmar för en som provat förr?
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Får man fråga hur maskinen kördes in? :)
Precis som alla mina andra nya skotrar har körts in, och enligt säljaren, dvs extra olja i tanken å annars köra som jag brukar köra, bara undvika konstanta varvtal längre stunder.
Så inkörningen är de ju inge fel på heller.
Nåja, ska testa reklamera skrothögen å se vad dom säger. I vilket fall så måste den ju fixas, å själv fick jag inte göra det heller så de är väl bara betala om jag ska få gratis kolvar.

Sen har ju inte inkörningen å göra med mitt problem, det är ju ett materialfel som uppkommit i tillverkningen. Å de är ju den fantastiska tillverkaren ELKO som gör dessa högkvalitativa kolvar.
 
Last edited:
Reactions: trixa

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Japp det är 3 år, har själv utnyttjat det på min ATV då plogstyrningen gav upp. Men man måste vara tydlig och helst läsa på lite så inte säljaren försöker prata bort det hela...


Skulle du reklamera så innebär det att dom måste bevisa att det är du som orsakat felet, och är det nu så att dom ger dig delarna gratis så är dom väl medvetna om att det är ett maskinfel.

//Matte
Ska man reklamera med stöd av konsumentköplagen så är det köparen som måste bevisa att det är ett tillverkningsfel om det gått mer än 6mån efterinköpet. De första 6 mån ligger bevisbördan på säljaren.

men jag hade testat på reklamation då du har 2 år från de du köpt varan enligt lag om det är något som är fel från fabrik. rätta mig om jag har fel
Det finns ingen lag att en tillverkare måste lämna garanti på en vara. Så Polaris tvååriga garanti i detta fall på snöskoter är en helt frivillg garanti och i och med detta så bestämmer de helt själva villkoren för garantin.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag är inte förvånad över att det inte håller. Med 1-1.3% olja så håller inte kolvar länge. Även lager slis i förtid. Tyvärr så lär vi nog se fler pro rmk med mer eller mindre slut motorer när dom har gått några säsonger