Mäta stator på snopro sx (eller tips/förslag på andra fel)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Mäta stator (eller tips/förslag på andra fel)

Har lite strul med kattjäveln..


Tänkte mäta statorn men hur gör man på dessa (alltså vilka kablar i kontakten ska man mäta på) och vilka värden ska man ha?


Samt värden på en fungerande trigger och tändspole vore uppskattat!


Kortfattat om problemet:

började med att han började gå dåligt, dvs slö och varvade inte ur, gick sämre och sämre, började sedan misstända som fan och ha sig och va nästan okörbar och nu startar han inte änns, baktänder lite ibland bara så man håller på att rycka av sig armen..

Tänkte först att man blåst nån cylinderfotspackning, packbox eller liknande men efter kontroll av gnistan:


Gnistan vandrar fram och tillbaka på elektroden och ser alldeles för stark ut, men provar jag gnistan med bara ett stift "inkopplat" så blir gnistan mycket svagare och stoppar jag i båda igen och kollar så ser gnistan lite för stark ut igen..

Och förutom detta så tycker jag också att gnistan är lite ojämn (dock osäker på detta)

Men att gnistan vandrar runt på elektroden och att gnistan ser för stark ut med två stift och bli svagare med bara ett stift (som iallafall jag tycker blir mer normalstark än med två stift och även ungefär lika stark som på polarens fungerande iq) känns inte normalt?


Så har ni några andra förslag än statorn som jag misstänker så berätta gärna =)


Skotern är en Snopro 600 sx -08


MVH//Glenn
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har provat mätt en snabbis idag på alla fyra kablarna i kontakten från statorn, vet inte vilka kablar man ska mäta så vi mätte på alla kablar och olika ordning på dom och fick inget utslag (dvs 0.00 ohm), förutom mellan två kablar där mätaren visar 0,08ohm, känns ju som ett fel men vi vet ju inte om vi mäter rätt heller..

Fick heller inget utslag i kontakten till triggergivaren eller?

Vad ska man ha multimetern ställd på när man mäter detta? Så vi inte hade den felställd.


Här är en bild på stator, statorkontakten och trigger kontakten..



Vilka kablar i kontakten ska jag mäta mellan? Och sen tycker jag ohm värdet på statorn är jävligt lågt enligt elschemat (0,89 ohm och 0,12 ohm), stämmer det verkligen? När jag mätte upp statorn på min gamla rotax så skulle jag ju ha 200-300ohm



Hela elschemat där det även går att förstora upp:
http://teamarctic.arcticcat.com/racers_only/downloads/09 600 Sno Pro Wire Dia.pdf
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Du ska ha mätaren på ohm
Vilka kablar du ska mäta mellan framgår ju här ovan.
Tex. triggern där är det mellan Grön/vit å brun du ska mäta å då ska det vara 185 ohm enligt den bild du lagt upp.
Statorn mäts mellan röd/gul och gul/röd 0,12 ohm enligt bild.
Mellan brun och gul på stator ska det va 0,39 ohm enligt bild

Här är värdena på "vanliga" 600cc 2008 å de verkar ju inte stämma med de som står på schemat.

Description Test Value + Test Connections -
Ignition Coil Primary/Secondary 0.24-0.36 ohm/6800-10,200 ohms Description black/orange high tension wire orange/red high tension wire
Charge Coil (1) 8.8-13.2 ohms black/red green/red
Charge Coil (2) 8.8-13.2 ohms brown/white green/red
Lighting Coil 0.08-0.12 ohm yellow yellow
Ignition Timing Sensor 80.8-121 ohms green/white brown/green
Injection Coil 15.2-22.8 ohms blue/white blue/white
Fuel Pump Coil 1.52-2.28 ohms orange orange
Spark-Plug Cap 4000-6000 ohms cap end cap end
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja vet inte vilka de olika lägen är på din multimeter men den ska ju vara inom det område du ska mäta.
Tex. 20-200 för att mäta triggern eller vad det är på just din.
Står det 0,000 testa att vrida till annat område.
Har du bild på din mätare?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu har jag mätt igen, mellan kablarna som elschemat visar..

Vred multimetern på ohm och läget där det står 200..

Mätte på triggerkontakten där jag ska ha 185 ohm när triggern är ny och där fick jag ut 179 ohm

Mätte sedan i statorkontakten och där visade multimetern på displayen:

Mellan röd/gul och gul/röd: 00,8 ohm

Mellan brun och gul: 00,4


Och när jag mätte ett tag efter så blev det rödgul & gulröd 01.9 och brun & gul 01,4


Känns som statorhaveri? eller läser jag av multimetern fel tro? Får bara utslag på mätaren när den är på ohm läget 200.
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Till å börja med så lär du ju vara säker på att värdena på bilden stämmer med din maskin.
Det var ju till en 2010 å du har en 2008. Kolla med din ÅF eller leta på rätt värden.
Vet int hur bra ditt instrument är på att mäta så låg resistans.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tycker att värdena bör va samma, jag menar varför ändra på i stort sett samma maskin, men man ska ju aldrig säga aldrig.. Får försöka kolla upp det med värdena =)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Skruvade isär skiten ikväll och har troligtvis hittat felet..

Kilen till svänghjulet hade gått av samt att nån tidigare ägare hade satt för långa bultar till "korgen" eller vad man ska säga som magnapullen går i så dom hade gått mot statorn och nött.. Är lödningarna där det går från kablarna som går ut från motorn och till koppartrådarna som statorn är lindad med som blivit nött..

Så ska löda på lite där, sen skaffa ny kil och smacka ihop och hoppas på det bästa =)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
8
18
Krokom
Gammal tråd jag vet...men nån aim vet vart jag kan hitta hela elchemat som är med i tråden? Trycker jag på länken så händer inget...
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Gammal tråd jag vet...men nån aim vet vart jag kan hitta hela elchemat som är med i tråden? Trycker jag på länken så händer inget...
Jag lyckades hitta den här :

https://www-assets.arcticcat.com/content/uploads/2015/11/18153602/09-600-Sno-Pro-Wire-Dia.pdf

Nån som vet om det är normalt att man har 177 ohm kall och 218 ohm varm? Är spannet ok alltså? Skotern dör av helt när han är uppvärmd så jag lurar lite på om statorn gått och blivit dålig.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Resistansen i koppartråd är ganska kraftigt temperaturberoende.
Om en stator lägger av helt, och det inte beror på att det är avbrott någonstans, så brukar det bero på något enstaka kortslutet varv i lindningen. Och det är omöjligt att upptäcka med ohmmätning, man måste mäta induktans och förlustfaktor för att hitta sådana fel. Oftast finns det inga specar för vilken induktans lindningen ska ha, men om man bara har mätmöjligheter kommer man långt med att t ex jämföra med en annan liknande lindning, eller att mäta den misstänkta lindningen vid olika frekvenser och se hur mätvärdena ändrar sig.