Instruktionsbok Yamaha Venture Multipurpose 2007

Mikey_BD

Medlem
3 jan 2010
9
0
1
Lite newbievarning så go gentle! :wondering:

Igår slog jag till på en billig Venture MP 2007. Men skotern saknar dokumentation (registreringsbevis och så fanns, så den är inte stulen). Däremot saknas allt annat, tyvärr ingen servicebok eller instruktionsbok för den delen heller.

Jag antar att det borde gå att få tag i instruktionsböcker på nätet men de flesta ställen jag hittat att söka på listar modellkoden och jag vet tyvärr inte ens denna. Jag kan gissa, kan den heta något som RST90GTW - 2007, eller är jag helt ute och cyklar.

Så jag behöver hjälp att identifiera modellkoden och hitta en insruktionsbok (owners manual).

Jag har aldrig ägt en 4-taktare tidigare, så det är nog bästa att läsa på lite grand så att man inte gör bort sig på grundläggande grejer (som t.ex. att inte köra innan temperaturvarningslampan slocknat).
 

Mikey_BD

Medlem
3 jan 2010
9
0
1
Tackar Psycho Dave! Jag var ute och cyklade, gissade bara på ordningen i några av de listor jag hittat online, men nu när jag ser det blir det lite mer förklarligt. Det är ju en 500 cc maskin och MP för Multi Purpose. PZ står för? Någonstans på själva maskinen borde jag väl också hitta dessa data?

Nåväl, då var svårigheten att hitta en instruktionsbok. Det verkar finnas ett antal ställen att beställa en mekarhandbok ifrån från $8-15 men ingenstans har jag hittat själva användarhandboken. Konstigt nog hittar jag den inte heller på Yamahas sida (men de kanske har en massa olika siter beroende på vilka modeller som sålts i olika världsdelar). http://www.yamahapubs.com/index.do Var borde jag leta?
 

Mikey_BD

Medlem
3 jan 2010
9
0
1
Nej 80 kr är inte mycket pengar, särskilt inte i relation till skotern, men gratis är ändå alltid godare. :)

Men nu var det ju inte en fråga om kostnaden utan snarare att jag inte hade kunskap ens om modellkoden så att mitt sökande blev vettigt. Nu mer er hjälp har jag nog större chans. Psycho Dave, jag hade sett tråden men inte förstått att titta under Phazer, som "rubrik".

Så då är verkstadsmanualen avklarad. Tack för det, Psycho Dave.

Frågan är, ni som har haft Yamahamaskiner tidigare (jo förresten jag har ägt en ET340 när man var 16-17 år, på tidigt 90-tal), står det något vettigt i instruktionsboken, owners manual, som jag inte får ut av verkstadsmanualen?

Jag är ingen större mekare och kommer nog lämna bort maskinen för i alla fall större servicejobb. Så jag har begränsad förståelse för en hel del i det som står i verkstadsmanualen. Vad tillför en, till skotern normalt medföljande, instruktionsbok?
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
du får en bra koll på maskinen, hur delar ser ut, säkring mm.
Jag tror att väldigt många inte ha en susning om en skoter överhuvudtaget.

Det borde vara ens skyldighet att likt körkort för bil lära sig om en skoter.

Ni vet väl hur man byter stift på era maskiner? eller byter olja på en 4T?
Eller vet ni hur man ställer skidtrycket? nej trodde väl det :)

Så läs manualen, det kan ju handla om att slippa gå fem mil eller köra hjälpligt fram.