Är Panther Lång en bra maskin

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hej!

Ska ev. köpa en Aktiv Panher lång...är det en bra maskin, driftsäker?
Går dem bra i lössnö? Smidiga å snirkla med i skogen?
Bra och dra med?
Några nackdelar eller så med dessa skotrar?

Tänkt å användas som fiskeskoter, skogsmaskin..
Då jag nästan aldrig kör efter leder så är det som sagt ospårat som gäller..

Mvh/ Fredrik
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
det låter som en bra skoter för dina behov en drift säker 503 rotax bästa motor genom tiden lång och small så den är lätt att köra mellan trän.köp om den är fin och billig
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Rotax 503??? beror väl på årsmodell
Satt det inte en spirit i dom gamla 440 eller var det suzuki
hur som haver e som potatis om man inte har så stora krav,duger till det mesta
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Jaa, 503an är ju känd för å vara ett säkert kort. :bigsmile:
Det tråkiga var att mattan var ganska sliten. Men skulle tydligen gå klockrent motormässigt.
Aktivs Panther har alltid haft Rotax 503a, vad jag vet.
Däremot så har Artic cat haft Spirit 440, eller var det Suzuki..
Men det var visst nåt med att Aktiv licens-tillverkade Panthern i början av 80-talet, då Artic cats egen tillverkning låg nere.
Sista Panhern gjordes visst -86 och sen tog Artic cat över tillverkingen igen -87, och då fick den namnet Super Jag.
Har för mig att jag läst detta nånstans.. :blink1:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jaa, 503an är ju känd för å vara ett säkert kort. :bigsmile:
Det tråkiga var att mattan var ganska sliten. Men skulle tydligen gå klockrent motormässigt.
Aktivs Panther har alltid haft Rotax 503a, vad jag vet.
Däremot så har Artic cat haft Spirit 440, eller var det Suzuki..
Men det var visst nåt med att Aktiv licens-tillverkade Panthern i början av 80-talet, då Artic cats egen tillverkning låg nere.
Sista Panhern gjordes visst -86 och sen tog Artic cat över tillverkingen igen -87, och då fick den namnet Super Jag.
Har för mig att jag läst detta nånstans.. :blink1:
Det stämmer ganska så jäkla ackurat hörru :)
Det fanns en tid på 70-talet arctic testade med Kohler motorer och Sach Wankel motorer.
Men annars har det vart Suzuki för dom, Spirit som serien kallades, fanns som 440 och 500 kubikare, 500 kubikaren hette Series 5000.
Aktiv tog ju licensen till sverige på modellen och tillverkade den för svenska marknaden, vart väl ett par stycken utomlands också, man kan säga att det är en Rotax utrustad "Arctic" eller nåt.
Men, även 503 motorn har sina begränsningar, han tåls att tuktas med, men det tar ju stop någon gång alltid, vet hur det är när en motor bara ger opp på en, inte kul när man står ute på en stormyr och inte tar sig hem flera mil från närmaste skoterled, om du kan få tag på fordonshistoriken så fråga bara på som bara den och gå igenom noga motorn på tjuvluft, tändinställning och så vidare.
 
Last edited:

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Okej, ja då kom jag ihåg rätt att ja läst det tidigare..jasså det var motorserien som hette spirit. Där ser man, alltid lär man sig nåt nytt. :bigsmile:
Jovisst har alla motorer sina begränsningar helt klart. Finns ju inga
evighetsmaskiner som bara går och går.
Känner igen det du sa om att bli stående långt hemmifrån med havererad skoter..känns lite surt. Då kan man fundera vad man köpt för skrot
igentligen. :bigsmile: Ibland är det tur att det finns telefoner.
Tack för tipsen ang. motorn mm.
Troligtvis så blir det inte nåt köp av Panthern, säljaren har inte hört av sig änn iallafall. Men men vi får se.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Köp en alaska i stället lite nyare maskin. Å en otrolig dragare i skogen enda tråkiga finns snart inte och få tag i nya grejer till dom. Man får köpa på skroten om nå går sönder.
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Joo, jag har funderat på Alaska också. Är ju i princip samma skoter. Och ett plus att den är nyare också.
Men tycker det är sällan det dyker upp nån till salu här uppe i norrbotten.

Och är svårt å få tag på delar till Aktiv, helst Alaska och Karibo tycker jag, nästan så det börjar vara dåligt med begagnade-delar å hitta också.

Har en farbror som kör en Alaska-90 med över 2-tusen mil på mätaren, det enda han bytt på den är drivaxellager en gång. Han köpte skotern helt ny.
Och den går som en klocka än idag.
Så nog är det stryktåliga maskiner helt klart, enda dåliga igentligen är ju att mattorna är som transportband :bigsmile: Man saknar lite högre kammar ibland..
Men bra dragare är det..
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Morfars tvilling och vår granne i stugan åker på en panter lång. För kanske 6-7år sen köpte han en sprillans ny viking som han inte kör. (Påstår den är vickig och tung) Vanemänniskor... Så med det betyget så tycker jag att skotern är köpvärd.
Han kör än på den skotern trots sina 67år och egen företagare. Fiskeskoter så drar hemmabyggd pulka efter med agn osv. Iof så är det nyskick på allt han äger... trotts många år på nacken.

skickat via tapatalk från S3an
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jajjemen, många skotrar av den kategorin hade ju plåt chassi, så visst var den före sin tid, och från Aktiv i helhet så var ju dem först med glidboggi i en dubbelbandare, när Grizzly slängde bort rullboggin mot glidboggi så var även den före sin tid, hade dom hett på teleskopfjädring i framskidan hade den vart ännu bättre, hur som helst var Grizzlyn också en betydligt modernare maskin jämfört med både Alpinen och 8000, tills Alpine 2 kom, men Grizzlyn var ändå betydligt modernare i utséendet och roligare att se på.
 

Sprängberg

Medlem
19 jan 2015
22
0
1
Valbo
Jag har haft en sådan för länge sedan. Mycket bra maskin går bra i snö med en 2 växlad låda så det går utmärkt att dra lite tyngre med den också.
 

EddieWikner

Ny medlem
16 apr 2017
4
0
1
Sundsvall
Jag har en Aktiv Panther Lång -85 med en Rotax 503, det är en fin skoter som duger till det mesta, den funkar bra i lös snö, och den är även bra på att dra släde, den är värd varenda krona, har ägt skotern i snart 7 år och den har inte strulat nånting, mer än att jag bytt bränsle filter. Den startar alltid och går som en klocka