Märkes***eritråden...

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Intressant att ingen ens nämner Lynx... Eller det kanske inte är så konstigt då dom inte ens låtsas tillverka egna skotrar.
Ingen nämner Lynx eftersom de är dominerande på crossbanan i Skandinavien!
Se bara på Nårsa, ifjol dominerade han så gott som skotercrossvärlden i Skandinavien (på en Lynx)
Nu när han kör i USA på en skeeten Ski-doo så tycker jag det verkar som han håller sig runt tredjeplats de flertalet tävlingar. Enda skillnaden är ju att han kör Ski-doo, för svenska crossförare är väl inte sämre än Jänkarna? ;)
Så det må ju sitta i skotern! ;)
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Skulle vara roligt att se svenskarna i USA på Lynx! Men man får tyvärr inte köra Lynx i USA.
Lynx är Sveriges mest sålda skoter och Ski-Doo Världens mest sålda skoter..

Enda arctic har är Thucker Hibbert, sen har dem inte mer att vara stolta över, Rassmusen var ju som en arctic-ikon men han har ju bytt till BRP Ski-Doo.

Anledningen till att det kanske skrivs mest om problem med BRP är såklart för att dem säljer mer, på 100 BRP så säljs bara enskaka Arctic/Polaris.

Man har ju läst om folk som ej fått in rätt växel, skotern brunnit upp på fjället efter ca 20 mil med sina nya arctics :)
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Skulle vara roligt att se svenskarna i USA på Lynx! Men man får tyvärr inte köra Lynx i USA.
Lynx är Sveriges mest sålda skoter och Ski-Doo Världens mest sålda skoter..

Enda arctic har är Thucker Hibbert, sen har dem inte mer att vara stolta över, Rassmusen var ju som en arctic-ikon men han har ju bytt till BRP Ski-Doo.

Anledningen till att det kanske skrivs mest om problem med BRP är såklart för att dem säljer mer, på 100 BRP så säljs bara enskaka Arctic/Polaris.

Man har ju läst om folk som ej fått in rätt växel, skotern brunnit upp på fjället efter ca 20 mil med sina nya arctics :)
Haha, kasta inte sten i glashus. Så vitt jag vet så har jag sett ett par nya xm som brunnit upp även dom.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Får en tillverkare verkligen föra falsk marknadsföring och baktala andra märken?
I amerikat brukar det ju ske nu å då i reklamer. Har sett någon enstaka reklam i Sve där det skett också. Men har för mig att det har vare otillåtet åtminstone.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Så länge man är nöjd med sin skoter så spelar märket ingen roll :) Har själv testat Lynx, AC och Yamaha tyckte alla var helt ok. Sen får man ju ta alla skämt med en nypa salt! ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Men en tankte som slog mig...hojar är ju också väldigt extrema också med avseende på vikt och effekt...men jag har inte hört om samma problem bland hojar som det är bland skotrar. Satsar tillverkarna mera på hojarars utveckling/tester än på skotrar? Känns ju som att det är vi åkare som är testpiloter för skotertillverkarna.
Till att börja med är väl budgeten som tillverkarna har när dom tillverkar MC antagligen betydligt större än för snöskoter. Företagen har betydligt mer pengar att leka med.

Sen åker du ju sällan ut med din hoj å kallstartar och sen kör på en guppig väg i -20 grader =)
Dock har ju yamaha visat att en MC motor håller riktigt bra i en snöskoter. Fast den stora skillnaden är nog som sagt budgeten. Och att skotrar åker på ordentligt med stryk. En cross t.ex. håller ju inte mkt bättre än en snöskoter =)
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Kryddar på lite då ;) Finns ingen som helst fördel med en 2-takt jämfört med en 4-takt förutom att den är några kilo lättare.
En efter en av dom "större" profilerna (Kalle J, Chris Brown m fl) börjar gå över till 4-takts turbo maskiner. Inom nått år så kommer vi säkert se Burandt på en brutal Turbo Yamaha hehe :bigsmile:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Så länge man är nöjd med sin skoter så spelar märket ingen roll :) Har själv testat Lynx, AC och Yamaha tyckte alla var helt ok. Sen får man ju ta alla skämt med en nypa salt! ;)
Ockelbo är ju inte ens en skoter, undersnöfordon!
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Intressant att ingen ens nämner Lynx... Eller det kanske inte är så konstigt då dom inte ens låtsas tillverka egna skotrar.
Sista lynxen jag hade var ett skämt! En 05as 800 den var fan i nyskick när jag köpte den 280 mil 2010. Bytte från en tucktad f7a med 1200 mil på mätaren. Fy vad missnöjd jag var! I 200 mil med nya anonser på blocket hela vintern utan att bli av med skiten rasade den vid 480 mil. Jag sålde den som den var billigt å skaffa mig en erfarenhet. Lynx är som en Ski doo fast skit tung
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Ockelbo är ju inte ens en skoter, undersnöfordon!
Funkar mycket bra, flyter på snön med sin 50cm breda matta! Kör nuförtiden AC CF 1000 144''! Billigare i drift än BRP - Bara rem problem, samt med sin vevaxel som är så sjukt hållbar! Visst man kan ju tillverka skotrar som håller, men då skulle de ju inte tjäna nå pengar. Har inte funnits nå problem med min Ockelbo förutom lite rost på skidorna! Kanske därför de gick i konkurs för att deras skotrar faktiskt höll för att ingen behövs pröjsa för nya delar!
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
njuter verkligen av denna tråd! har ägt 20+ Arctic inom familjen och annat kommer det aldrig bli, kan vara pga av att Arctic cat var bland det första ordet man lärde sig. nä har aldrig haft några missöden med arctic. polaris måste tänka om sitt tanke sätt, visst är det ju kanon om man kan få en skoter under 200kg, men till vilken nytta när man sitter med ett drivaxel ras mitt ute i ingenstans. nä vikt finns att spara på andra sätt men när det äventyrar prestandan är man ute å cyklar. och att ski doo efter alla dessa år inte fått bukt på remslitaget är ju skrämmande! BRP=BRING ROPE PLEASE
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
niklaws:Haha, kasta inte sten i glashus. Så vitt jag vet så har jag sett ett par nya xm som brunnit upp även dom.

Källa?!
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Funkar mycket bra, flyter på snön med sin 50cm breda matta! Kör nuförtiden AC CF 1000 144''! Billigare i drift än BRP - Bara rem problem, samt med sin vevaxel som är så sjukt hållbar! Visst man kan ju tillverka skotrar som håller, men då skulle de ju inte tjäna nå pengar. Har inte funnits nå problem med min Ockelbo förutom lite rost på skidorna! Kanske därför de gick i konkurs för att deras skotrar faktiskt höll för att ingen behövs pröjsa för nya delar!
(nu börjar det likna något!)
Intressant att en arcticägare tar upp remproblem som ett argument för att köpa arctic. Nya arctic käkar ju rem som tjockpelle trycker choklad. Lyckas du hitta ett ex som inte tar rem så hjälper inte det dig. Styrningen är så begränsad så du måste börja svänga på morgonen och ta hela dagen i en lång höger eller vänstersväng!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
kört drygt 40 mil med min rem nu och inga synliga skador, Sen så borde man ju kunna burka lite iaf om man köper en 12as maskin, Men skidoo ägare kanske måste ha jätte liten svängradie för att kunna köra? eller kanske skaffa servo som yamaha?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kört 70-80 mil på min första rem. Inga tendenser till remslitage.

Tycker min maskin svänger helt okey. Inte lika mycket som kompisarnas summitar och rmks, men då jag åker cirklar runt dem, på halvgas, så ser jag inte styrutslaget som något att haka upp sig över;-)