Märkes***eritråden...

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
T.N.T. Nu är du inne på Chris spår att leka sweitz. Sluta med det och lätta ditt hjärta vad du egentligen tycker om alla skit märken! :)
enda skitskotern jag stött på hittills är min ockelbo som fått för mycket kärlek men ändå vägrar starta! och så yamaha då som jag inte tycker är en skoter mer åt bandvagnshållet!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tänkte berätta en historia från min uppväxt, helt sann, som förstörde ett helt liv.

De flesta känner till Chuck Norris. Han är känd som texaskillen som springer runt med en stetsonhatt i motljus och leker tuff. Han är även anledningen till att den bästa iphoneappen, chucknorrisfacts, existerar.

Men historien om Chuck Norris tragiska uppväxt är det få som känner till.
Jo i tidernas begynnelse när jag och Chuck var unga och växte upp i Arjeplog så hade vi det ganska bra. Jag hade en Arctic cat och en 700-liters hembrännare som Pekka med kniven byggt. Och Chuck hade en ski-doo och en 1000-liters hembrännare byggd av skanska.

Hursomhelst.

I Arjeplog anordnas en årlig skotertävling uppför världens högsta berg, Guhkkestjåhkkå. Tävlingen är lite speciell. Den hålls varje midsommar, eftersom att det alltid är snö på världens högsta berg. Dessutom är det ljust och dant. Men framförallt så får man dricka hejdlöst på midsommar. Reglerna är ganska enkla. Man ska ta sig till toppen och den som snabbast tar sig upp och skjuter ett skott med 30-06an vinner. Varje år får 25 deltagare ställa upp. 15 av dessa får komma utifrån Arjeplog, så att även utlänningar ska få en chans. Detta efter att tävlingskommittén läst i pitetidningen att alla människor är lika värda.

Tyvärr är det bara en person utifrån som någonsin har tagit sig hela vägen upp. Gunvald Larsson men han var så skakis så han glömde att skjuta ett skott utan svepte en sjuttis istället och sedan ballade han ur i 20 minuter innan han däckade av ruset och fick bäras ner. Numera har jag hört att han blev säkerhetsvakt eller nåt.

Ända sedan tävlingen startade år 1473 så har alla arjeplogare tagit sig upp. Speciellt minnesvärda är Anders Bergstedt som vann tävlingen 1919-1932, 1927 var han tvungen att bära upp skotern de sista två milen eftersom att han glömde tanka innan start, men vann gjorde han. En annan minnesvärd person är Jöns Jönsson Jönsare som kom på andra plats 1956 men blev diskad därför att han egentligen kom från Arvidsjaur men bott i Arjeplog sedan två års ålder.

Men 1978 ställde Chuck Norris och hans kusin Bruce Willis upp i tävlingen. Chuck Norris på sin ski-doo och Bruce Willis på sin polaris. Bruce Willis tog sig upp efter flera timmars hårt kämpande och två förstärkningssupar på vägen. Chuck Norris tog sig inte upp eftersom att hans ski-doo smällde remmen. Han satte dit reservremmen under huven som också smällde. Efter att han använt alla 7 remmar han tagit med sig i ryggsäcken också så var han tvungen att bryta tävlingen.

I två år stod Chuck Norris ut med skammen över att vara den första sedan 1473 som brutit tävlingen.
Sedan flyttade han till utlandet och skaffade en ranch där han spatserar omkring och leker tuff. Han köpte sig inte en dodge ram för att kompensera sitt trasiga ego, han köpte två. Sedan började han spela karlakarl på film också. Hans kusin Bruce Willis stod inte ut med skammen att ha så fjantig släkt så han flyttade efter och skaffade sig en karriär inom samma bransch som sin kusin. Han rakar säkert snoppen också. Så tänk på det nästa gång ni ser Chuck Norris på film, han kanske verkar manlig men han är inte manlig nog för att vara arjeplogare.

Och sensmoralen? Ja köp inte brp för det kan förstöra ett helt liv.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Blir inte förvånad om det kommer att komma fler trasiga pro-ride pyramider, kolfiber passar på en instrumentpanel där ägaren inte förstår bättre. Inte i ett skoterchassie.'
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Kör man arctic får man ju spendera mer tid i garaget än längs leden, Lynx som sagt är en beggad Ski-Doo som dom skickat till finland och bytt dekaler på, iq:n ser ut som om den varit med om en frontalkrock samma visa med venture light/multipurpose.
Lite mer uti venture light/multipurpose, svänger du åt höger välter dom åt vänster detsamma gäller när du svänger åt vänster då välter du åt höger med andra ord light/multipurpose = okörbara, åker du arctics touring skotrar får du ryggskador pga. att boggien slår igenom, polaris har inte haft något design team sedan 2011 utan dom kör på återanvändnings metoden,
och till sist när man ser XM chassiet från rätt vinkel ser det ut som en fet fisk... ja jag vet inte hur mycket längre jag orkar hålla på!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Och kör man yamaha som du gör så får man också ryggproblem om man inte bara håller sig till leden dvs.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Blir inte förvånad om det kommer att komma fler trasiga pro-ride pyramider, kolfiber passar på en instrumentpanel där ägaren inte förstår bättre. Inte i ett skoterchassie.'
Instrumentpaneler, Formel 1 bilar, Sporthojar, Klubbor av olika slag. Men fan ta att det skulle funka i en skoter! Aldrig!

Folk måste lära sig skillnad på konstruktions/monterings missar och att det skulle vara fel på själva materialet eller tekniken i sig.
Samma med limningen, det funkar på hundra ton tunga flygplan. Men tydligen är man en idiot om man tror det håller på en skoter :)
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Och kör man yamaha som du gör så får man också ryggproblem om man inte bara håller sig till leden dvs.
Man må få ont i ryggen inbland men kör man yamaha vet man att skotern alltid startar när man drar i snöret jämfört med dom motordrivna pyroteknik pjäserna som även kallas arctic cat
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Instrumentpaneler, Formel 1 bilar, Sporthojar, Klubbor av olika slag. Men fan ta att det skulle funka i en skoter! Aldrig!

Folk måste lära sig skillnad på konstruktions/monterings missar och att det skulle vara fel på själva materialet eller tekniken i sig.
Samma med limningen, det funkar på hundra ton tunga flygplan. Men tydligen är man en idiot om man tror det håller på en skoter :)
Hehe, håller du med mig eller är du emot? Först känns det som att du är med, sen ironi, sen ........
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Man må få ont i ryggen inbland men kör man yamaha vet man att skotern alltid startar när man drar i snöret jämfört med dom motordrivna pyroteknik pjäserna som även kallas arctic cat
Ah ont i armarna får man inte av en tripple som har stått ute i -15 och då är den som mest lättstartad ;)
Sen så tycker jag inte att min arctic är så svår startad 3 ryck även i -22.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Re: Sv: Re: Märkes***eritråden...

Att gult folk är så insnöade och dumma som tror att vi aldrig tagit klivet dit vi är idag oavsett reven eller inte. Hur skulle det se ut om AC inte kom med a-armarna? Skulle det sitta trailing aramar på skidoos då? Och utan glidboggiet från AC, skulle de haft rullboggie också?

Klart reven revolutionerade med sin körställning. Men thats it.

Utan insprutning skulle vi inte få köra idag pga epa. Därför tycker jag insprutningen är ett mycket viktigare framsteg än att man numera ska sitta på tanklocket.

Vidgren: håller med om Yamaha :-D
Snälla Klen redogör för oss hur det kommer sig att du kan påstå att artics sunkiga bränsle slukande semi-insprutning har räddat snöskoterindustrin från att gå i graven?