polaris edge hårdare boggie fjädrar

crosser

Medlem
6 dec 2012
16
0
1
hej
nån som vet om de finns hårdare boggie fjädrar att köpa till en polaris edge 600- 02.
vart vänder jag mig i såfall. eller om de är nån som har nått tips hur man kan spänna dom hårdare ..just nu är dom på de hårdaste på fjäder spännaren. men den står kvar i väldigt lågt läge när man kliver av skotern!!!
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Är det fett i lederna i boggin? Så det inte kärvar?
Om du lyfter i bak, går den isär lätt då?

Verkar ju lite märkligt om den inte går isär alls efter man kliver av?
Om fjädrarna är slut o inte spänner längre så kanske det duger gott med nya standard fjädrar?
 

crosser

Medlem
6 dec 2012
16
0
1
jo den går upp lite,o den går isär när jag lyfter i bak. fettad i boggien. kanske jag so är petig ,men när jag kliver av så kan jag lyta upp den bak 2 decimeter, ska de va så mycke häng??
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Nej det är inte rätt.

Jag har iofs inte mycket erfarenhet av skotrar men det låter galet. Min 02a fjädrar upp. Även om det går lite långsamt p.g.a returdämpningen.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Hur hårt är mittfjädern åtskruvad? Är remmarna i längsta läge?

Kan du lyfta bakre fjädrarna från stoppkuddarna, eller sitter de bra i spänn?
Men ja hänger den ~20cm så bör de väl vara ganska usla.

Om du lyfter upp baken o sedan kollar från sidan, ligger mattan rakt/platt mot golvet?
 

filips

Aktiv medlem
11 apr 2012
62
0
6
östersund
hade samma problem med min pro x2a och jag gjorde så att istället för att slösa flera tusenlappar på en ny fjäder så flyttade jag främre fjäderspännaren till hålet ovanför, (främre fästet för saxen som håller ballataremmarna och främre boggiedämparen) Fick då sätta bulten innifrån och lossa saxen för att få in bulten till spännaren. Lite pill, men det vart en helt annan skoter.

Testa även att flytta bak bakre saxen vid kuddarna och flytta om kuddarna lite, blir dock svårare att få upp maskinen på rullen, men blir en dröm när den ska piskas efter leden. :)
 

crosser

Medlem
6 dec 2012
16
0
1
Ja remmarna är i spänt läge, spände dämparn där några varv.
Kanske de som gör att den blir låg där bak.
Ska prova å flytta fjäder fästet fram, lär man skifta bultarna??

Fjädrarna är i bra spänn , går ej lyfta dom från kuddarna
Sen sitter de fjädring från prox 2 längst fram vid skidorna.
Mattan ligger plant mot marken.

Eller kan ma köpa en bakre boggiedämpare med fjäder kanske håller upp baken bättre?. Sitter fox clicker nu
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det finns hårdare fjädrar hos din närmaste Polarisförsäljare. Rent generellt så tjänar alla över 80kg på ett fjäderbyte.

Tyvärr är Polaris "förstärkta" fjädrar svindyra, närmare 3 papp för bakre fjäderparet gick dom på för 4-5 år sen då jag köpt sist.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Det finns hårdare fjädrar hos din närmaste Polarisförsäljare. Rent generellt så tjänar alla över 80kg på ett fjäderbyte.

Tyvärr är Polaris "förstärkta" fjädrar svindyra, närmare 3 papp för bakre fjäderparet gick dom på för 4-5 år sen då jag köpt sist.
Kanske går att hitta på ebay? Beställde själv spritt nya gripperskidor till min för ~2papp.
Något liknande http://r.ebay.com/X9DsAz ??
De kanske är för hårda? Vad är original?
www.hardcoresledder.com/forums/311-pro-x/466033-differences-torsion-springs-prox-iq-2.html

Edit:
Torsionsfjädrar min edge x 800
.359 soft
.375 standard
.405 firm 7041940(eller 1)-067
 
Last edited:

crosser

Medlem
6 dec 2012
16
0
1
Tjena grabbar!!!
Flytta saxen till de bakersta läget. Nu fjädrar den tillbaka som jag önskat.
Inge mer dö häng!
Tackar så hemskt mycke till alla som ställt upp å hjälpt mig med frågan😁😁😁😁