Variatorn sitter alltså fast!!

kågewatt

Aktiv medlem
17 jan 2013
64
0
6
Har ni några tips hur man får lös en varator som sitter fast fast!
Här pratar vi avdragare som går sönder,1,5m hävstång o.s.v Den sitter!

Fördjävlig om man blir tvungen att plocka fram vinkelslipen!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Kapa av toppen på avdragaren som annars ska pressas emot veven.
När du tagit bort variatorbulten, tippa skotern på sidan och häll i lite vatten i hålet på variatorn.
Täta avdragaren med gängtejp och skruva fast.

Sen är det bara att börja skruva in den tills din variator släpper, för släpper det kommer den garanterat att göra!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Dra i en avdragare riktigt hårt. koka vatten som du sen häller på axeln mellan variator skivorna.
Slå på avdragaren om den inte släpper på en gång.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Spänn på avdragaren rätt ordentligt, rigga upp en varmluftspistol som värmer axeln nere mellan skivorna och vänta. Har du värmt så variatorn börjar bli ordentligt het så sluta värma och fortsätt vänta, prova dra på avdragaren med jämna mellanrum.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Skruva in avdragaren så hårt du vågar, sen går det bra att använda en liten hand-gasbrännare, fick värma i omgångar på min freeride -12a typ 7-8 min sammanlagt, plötsligt bara släppte den. Men värm inte på skivan utan stålet mitt nere i variatorn. :)
 

kågewatt

Aktiv medlem
17 jan 2013
64
0
6
Tack för alla svar. skall prova. Den går att köra med men måste byta bussningar+bendixdrevet på startmotorn. Just nu är prio 1 att få motorn att gå som den ska (annan tråd)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ha en riktig avdragare avsedd för din skoter, pumpa så mycket vaselin i hålet att det pressar ur lite när du sätter i avdragarn ! Sätt även ett par varv gängtejp på avdragarn,skruva in. Plopp låter det sen, och vaselinet kan du putsa bort och sätta tilbaka i en tub.. Vid montering avfettar du konan och vevtappen, typ aceton och en trasa funkar fint.