Pro Rmk fotsteg -13

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Bröt sönder mitt knä för ungefär fyra år sedan på motocross, använde då EVS "gångjärns" knäskydd som var ganska så avancerad på den tiden. Vurpade i ett hopp och bröt underbenet utåt, korsbandsfäste och inre ledband slets lös. Efter operation och rehab har jag ett nästan helt återställt knä idag. Utan de skydden skulle jag tro att jag haft ett betyligt sämre knä nu så de är verkligen viktiga!

Fick en ganska fin skadeersättning som gick till en ny skoter ;)
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Ursch, det så inge roligt ut.

Riktiga skydd är viktigt. En spräckt knäskål eller liknande är inte roligt det heller även om fotstegen inte skär upp en.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Någon som har bra förslag på knäskydd?
Kollade på ett par billigare förra viintern hos en handlare , men de var på tok för stela..
tips?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Aj aj, lider med dig. Hoppas läkningen går bra för dig!
Ska själv införskaffa knäskydd, har tänkt det länge men det har aldrig blivit av.
Samma här, funderar på Oneal Pumpgun MX-skydden. Har hittills klarat mig med att rispat någon reva på brallorna.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kör själv med Thor Force black. Billigare ledad variant. Sitter riktigt bra samt att man först drar åt ett bredare band runt baksidan innan man spänner åt själva spännremmarna.
På så vis så sitter dom på plats och remmarna skär inte i benet.
Inne på 3e säsongen nu och dom håller än.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Polissport enkla knäskydd... Perfekta till skoter men för klena för tex motocross. Sitter bekvämt en hel dag, mina Thor force är sköna att ta av sig efter ett par timmars hoj-åkning
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ja, ett par knäskydd måste inskaffas efter helgens strapatser och davajn's olycka :eek: .. Klarade mig med svullet och blått knä, men byxorna är det hål i...
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Ser riktigt otäckt ut.. Funderat på knäskydd ett tag nu och med den här olyckan samt senaste skoterturen då jag slog knät lite lätt i åtanke blir det nog att beställa hem ett par så snart som möjligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Förstår inte varför det inte är fler som åker med knäskydd än vad det är.. behövs inga dyra doningar heller bara för att slippa skrapsår och slag mot ben/knän.

Så ni som fortfarande inte ha knäskydd skaffa NU! Är ju bra exempel ovan på vad som kan/kommer att hända annars.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag får ont i knäna varenda gång jag kör utan knäskydd. på nått vis så slår jag alltid i knäna i panelen. så det är inte värt att köra utan.

kör med sinsalo billiga (modell hockeyskydd), alltså skyddar inte mot vridningar i knäet. skulle ha tagit och investerat i ett par riktiga, en ordenlig knäskada blir sällan 100% bra igen.!














%
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker vad använder du för knäskydd?

Någon som kör med riktiga cross skydd? Sånna som täcker en bit ner och är plastiga.
Undrar om dom blir för otymplig i lössnö körning.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
asker vad använder du för knäskydd?

Någon som kör med riktiga cross skydd? Sånna som täcker en bit ner och är plastiga.
Undrar om dom blir för otymplig i lössnö körning.
Knäskydd tycker jag aldrig är ivägen.
Plast ska det va enligt mig.. Men jag har ju kört cross sedan 6års åldern o sedan Rhoj så det är väl en vana.

Vill de inte sitta kvar ordentligt så funkar bred maskeringstejp bra.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Problemet med dom här ultra flexibla poc/leatt 3df, är ju att dom verkar täcka upp mindre yta än vanliga cross skydd.

Mythbusters har ju bevisat att silvertejp ät bra till de mesta. Så de duger nog till å hålla fast skydd också :)
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Problemet med dom här ultra flexibla poc/leatt 3df, är ju att dom verkar täcka upp mindre yta än vanliga cross skydd.

Mythbusters har ju bevisat att silvertejp ät bra till de mesta. Så de duger nog till å hålla fast skydd också :)
Absolut, men det är lite kletigare :)