Älvdalen/Kräckelbäcken

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Tjena! Jag och några kompisar blev sugna på att åka upp till älvdalen och åka skoter nästa helg eventuellt. Har aldrig varit där och åkt skoter nån gång så har inte så mycket koll.

Någon som vet hur mycket snö det är där nu? Vart kan man lasta av? Är det bäst att åka till Kräckelbäcken och lasta av där någonstans? Hur är lederna där uppe? Måste man köpa ledkort?Om man åker utanför lederna, är det lätt att irra bort sig för sånna som aldrig har åkt där förut. Tipsa gärna om lekställen :)
 

bredmatta

Aktiv medlem
27 apr 2011
64
0
6
Det vanligaste är att man åker svegvägen upp efter älvdalen och på höjderna strax innan sjäva kräckelbäcken är det en stor parkerin på höger sida som inte går att missa. Lederna sköts av nordic area men är osäker på hur de är, åker inte så mycket led.

Rapporterar om snöläget ikväll.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja det funkar bra att åka där uppe.
Snödjup kan du se på SMHI's mätstation i Ulvsjö som ligger strax norr om Kjölkojan
Lasta av vid Kjölkojan som det heter vid parkeringen. Kolla nån karta var det är om du inte hittar dit.
Lätt å irra bort sig vet ja inte. Men om du har lätt för att göra det så kan det hända.
Lämpliga mål att åka till är Lillhärdal eller Lofsdalen.
Eller så åker ni en bit efter leden (3mil) tills ni kommer utanför naturreservatet å leker där.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Thullen, hittade på din Facebooksida och såg att du lagt upp filmer från igår, såg ju jääävligt bra ut :) Har dock en kortbandare så man kommer väl köra fast en hel del.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo men du lär ju välja lekställen efter maskin.
Ja vet ju inte vad du menar med att leka. En stor myr med några knölar på så man får luft under maskinen kanske funkar. Jag rekommenderar att ni åker upp å kollar. Som du såg så är det en hel del mera snö där än hemma.
Filmerna ligger på Tuben också. http://www.youtube.com/thullen800
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Har ju varit runt o letat efter lite rolig klättring i o kring kräckel men tycker de e jävligt svårt o hitta nå som e nog brant. Kanske e på helt fel ställe o letar brukar dra förbi koskällan. Har nån nå tips på vars man ska bege sig så mottages de tacksamt då jag ska dit på lördag.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja det är det. Bortanför korskällan typ.
Ca 15-20 cm löst kom nog under förra veckan.
Men botten var lite sockrig eller hur man ska säga.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur det var förra helgen lär inte stämma med hur det blir till helgen då det verkar att det ska komma lite till under veckan. Så vi får hoppas på så mycket som möjligt. I slänterna gick bra att skråa.
 

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Någon som vet hur det ser ut där uppe nu? Sugen på att åka dit någon helg nu i vår :)